Prof. Înv. Primar
Slabu Panseluța
Școala Gimnazială Nr. 10 Botoșani, jud. Botoșani
Grigore Vieru este un nume foarte important în
literatura română – poetul și publicistul, copilul și adolescentul, omul matur
și înțeleptul cu plete cărunte - o adevărată călăuză pentru poezia noastră,
pentru patria noastră . Nu i s-a relevat
adevărata valoare până în momentul în care cărțile sale nu au fost deschise și
citite în cercuri literare românești și basarabene. Poetul Grigore Vieru a
arătat un talent aparte, un talent înnăscut. Atunci când îi sunt recitate
poeziile, auditoriul se cutremură din adâncul sufletului, simțind patima cu
care a scris, durerea, libertatea și dorul metamorfozate prin cuvinte.
Poetul
dezvoltă , prin excelență, ca nimeni altul această mare temă în lirica română
contemporană, încărcând-o de o simbolistica adâncă, identificată cu țara rotundă,
cu esența ființei românești, cosmicitatea, cu iubirea absolută, cu misterul
Facerii, cu moartea însăși ca întoarcere în sânul naturii. La fel sunt poemele
care au în centru alte toposuri sacre, precum casa parintească, graiul matern
sacralizat.
Mama
– poetul o consacrează în cuvinte precum: „Sub stele trece apa/ Cu lacrima de-o
samă,/ Mi-e dor de-a ta privire, / Mi-e dor de tine, mamă. / Măicuța mea:
grădina/ Cu flori, cu nuci și mere, / A ochilor lumină, / Văzduhul gurii mele!
/ Măicuțo, tu: vecie, / Nemuritoare carte/ De dor și omenie/ Și cîntec fără
moarte! / Vânt hulpav pom cuprinde/ Și frunza o destramă. / Mi-e dor de-a tale
brațe, / Mi-e dor de tine, mamă. / Tot cască leul iernii / Cu vifore în coamă.
/ Mi-e dor de vorba-ți caldă, / Mi-e dor de tine, mamă. / O stea mi-atinge fața
/ Ori poate-a ta năframa. / Sunt alb, bătrân aproape, / Mi-e dor de tine,
mamă.”
Tema
versurilor sale, mama este un simbol cu multiple semnificații etice și sociale.
Ea e o altă Maica Marie, un început a toate câte sunt, devenind Muma însăși.
Mama va fi maturizată, așa cum și natura va fi maternizată. Identitatea
ontologică se exprimă prin paralelismul perfect dintre mișcările sufletești
materne și cele cosmice: „Ușoară, maică ușoară, / C-ai putea să mergi călcând/
Pe semințele ce zboară / Între ceruri și pământ! / În priviri cu teamă, /
Fericită totuși ești / Iarba știe cum te cheamă, / Steaua știe ce gândești.”
(Făptura mamei). Mama are capacitatea de repara și întreține starea de
echilibru a omului și a universului: „ Această lumină lină / De nu va răsări, /
În locu-i răsări-va / Lin chipul maică-mii.”
Mama,
din copilărie până la cărunteţe, este
mângâierea, alinarea şi dragostea supremă. Te simţi legat de ea cu toate
gândurile, dorurile, visele tale, prin paşii spre viaţa viitoare. Temele
majore, cum ar fi dragostea pentru pământul natal, popor, mamă şi femeie,
află o expresie din cele mai puternice în creaţia lirică a lui Grigore Vieru.
Prin
toată opera sa , tema maternă trece ca un fir roşu: mâinile mamei legănând
copilul şi pe care le sărută poetul, ochii ei înlăcrimaţi, pâinea mamei,
nopţile ei albe... Ajunsă la apusul soarelui, mama devine uşoară, c-ar putea să
calce „pe seminţele ce zboară între
ceruri şi pământ”. Demnitatea
maternă este modestă şi tăcută ca natura-mamă. Munca sfântă a mamei este fructificată
prin pâinea scoasă din cuptor, ce umple cu aroma ei toată mahalaua. Mama iese
la drum să-l ospăteze pe primul trecător cu o felie de pâine, apoi cheamă
vecinele s-o guste cu un păhar de apă rece:
,,
Pâinea asta mult ce-mi place mie,
Coaja ei, o, coaja ei îmi are
Cu năsprite palme-asemănare”.
Sensul
vieţii mamei sunt copilul şi munca. Într-un mic poem a încăput întregul univers
matern: mama continuatoare a vieţii pe pământ, întruchipată în imaginea
păsării-mamă, care:
,,Când s-a întors
La puii ei cu hrană,
Găsise cuibul gol
Şi amuţit.
I-a căutat
Pân-îi albise pana,
Pân-când în cioc
Sămânţa a-ncolţit”.
De-acum
înainte viaţa mamei e un nesfârşit chin al căutării, al zbuciumului, care nu se
alină niciodată. Dorul mamei nu este un sentiment de ocazie, vremelnic, ci o
permanenţă mereu vie a sufletului omenesc. Trăirile dramatice ale mamei din
poemul „Cămăşile” sunt redate
prin intermediul „amintirilor amare”,
lăsate de fiul căzut în război. Cămăşile sunt nădejdea mamei, sprijinul ei de-a
întâlni dimineaţa zorii, de a-şi porni mâinile la treabă şi toată ziua - lungă
de vară ori scurtă de iarnă - să fie însoţită de gândul la fecior. Ea nu se va
împăca niciodată cu dispariţia fiului drag şi în fiecare sâmbătă va spăla
cămăşile, căci „mâine vor face băieţii
horă-n sat”. Şi aşa zi după zi, an după an, mama aşteaptă.
Oricare
poezie a lui Grigore Vieru, consacrată mamei, este demnă de pensula unui
pictor, fiind ca o icoană a Sfintei Născătoare, care a îndurat straşnica durere
a crucificării Fiului ei şi Mântuitorului nostru.
Poezia
„Buzele mamei” vibrează sfânta
memorie şi marele ei devotament. Buzele mamei sunt o veşnică rană, care exprimă
îndureratul sentiment al dragostei faţă de bărbatul căzut la datorie, dar mereu
viu şi tânăr în cugetul şi inima ei suferindă:
„O, buzele ce sărutară
Al tatei mormânt
Mai mult ca pre dânsul,
Pre tata-n
Puţinii lui ani pe pământ.”
Grigore
Vieru menţiona, într-un interviu: „Pomul
schilodit de obuze, pământul ucis de secetă... Mă urmăreşte un fel de teamă în faţa
neploii, a nezăpezii, în faţa îngheţului din primăvară sau a frigului căzut în
plină vară”. De aceea poetul slăveşte floarea, rodul, mărgelele de aur
ale pomului înverzit.
În
poezia „Făptura mamei” întâlnim
imagini cu adevărat surprinzătoare. Făptura mamei, ajunsă la capătul vieţii
trăite intens şi plină de rosturi supreme, este ca un mit. Dăruită copiilor,
muncii, binelui şi frumosului, mama apare ca ceva sacru şi aproape
supranatural. A călca anume pe sămânţă, pe verdele de mâine ce va aduce rod, înseamnă
a dispărea nedispărând, a perpetua mereu:
„Uşoară,
maică, uşoară,
C-ai putea să mergi călcând
Pe seminţele ce zboară
Între ceruri şi pământ”.
Lirica
viereană e un imn închinat mamei, o odă nepieritoare prin simplitatea clasică a
stilului, apropiat şi înţeles de orice generaţie. După cum a scris un clasic
contemporan, Grigore Vieru „este un
poet care şi-a asumat greul unui grai, trecându-l prin inima sa şi, încărcat de
răbdare, înţelepciune şi nouă frumuseţe, îl întoarce semenilor săi, care-şi
deschid de bună voie inima să-l primească pentru a-şi duce mai demn pe mai
departe viaţa în spiritul dreptăţii, al iubirii... Un poet ce rămâne suflet în
sufletul său... acest om cât o lacrimă în rostogol pe obrazul planetei”.
Este greu să găsim o imagine mai frumoasă şi mai potrivită lui Grigore Vieru
decât această „lacrimă în rostogol pe
obrazul planetei”.
Bibliografie
1.
Ion Ciocanu
– “Literatura română contemporană din Republica Moldova”, Chișinău 1999,
pag.108-112
2.
Grigore
Vieru – “Biblioteca școlarului .Aprecieri critice” Pag.336-350
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu