PROF. DR. GABRIELA CIOBANU
LIMBA ȘI LITERATURA ROMÂNĂ
ȘCOALA GIMNAZIALĂ „DAN BARBILIAN”,
GALAȚI
Rezumat: Lirica lui Grigore Vieru este una a
vârstelor, poetul abordând teme specifice fiecărei etape din viața omului:
copilăria, tinerețea, maturitatea sau bătrânețea. Lucrarea de față analizează
câteva dintre poeziile lui Grigore Vieru care abordează ultimele dintre cele
patru teme enumerate, însistând asupra problematicii filosofice sugerate în
versurile acestora.
Cuvinte-cheie: Grigore Vieru, lirică autoreflexivă, trecerea timpului
Grigore
Vieru (1935 - 2009) a fost un poet basarabean, născut în judeţul Hotin din
Republica Moldova. Activitatea literară, prolifică s-a concretizat în
publicarea volumelor „Alarma” (1957), „Muzicuţe” (1958), „Făt-Frumos curcubeul
şi Bună ziua, fulgilor!” (1961), „Mulţumim pentru pace” (1963), „Făguraşi'” (1963),
„Versuri pentru cititorii de toate vârstele” (1965), „Poezii de seama voastră”
(1967), „Duminica cuvintelor” (1969), „Abecedarul” (1970), „Trei iezi” (1970), „Aproape”
(1974), „Mama” (1975), „Un verde ne vede!” (1976), „Metafore albastre” (1991). Talentul
artistic, dar și interesul deosebit pentru promovarea culturii și valorilor
naționale nu au trecut neobservate, Grigore Vieru fiind răsplătit cu distincții
precum „Diploma de Onoare Andersen” (1988), titlul onorific de Scriitor al
Poporului Republicii Moldova (1992) şi cu Ordinul Republicii Moldova (1996). În
anul 1990 poetul a fost ales membru de onoare al Academiei Române, iar în 1993
membru corespondent al aceleiași academii care l-a și recomandat pentru Premiul
Nobel pentru Pace. Post-mortem Grigore Vieru fost decorat cu Ordinul Naţional
„Steaua României” în grad de Mare Cruce.
Lirica
lui Grigore Vieru este una a vârstelor, poetul abordând teme specifice fiecărei
etape din viața omului: copilăria, tinerețea, maturitatea sau bătrânețea. Cunoscut
pentru poeziile dedicate copiilor, Grigore Vieru a descris lumea
înconjurătoare, din perspectiva vârstei inocenței și jocului. În versurile
dedicate micilor cititori poetul a abordat motive literare specifice fiecărui
anotimp, elementelor naturii, dar și lumii necuvântătoarelor („Puișorii”, „Hultanul”,
„Iedul”, „Vaca”, „Ursul”, „Racul”, „Furnica”, „Gâsca”, „Purcelul”, „Albinuța”, „Cucul
şi cocoşul”, „Rândunică-rândunea”, „Cântecul puiuşorului de melc”, „Poezia
cocoşului”, „Pisicul la şcoală”, „Fluturaşii”, „Căluţul”, „Iepuraşul”, „Chiţ-chiţ”,
„Hulubaşul”, „Girafa”, „Ciocănitoarea”, „Veveriţa”, „Elefantul”, „Liliacul”, „Rândunica”,
„Oiţa”, „Melcul”, „Toba ariciului”, etc), unora dintre acestea dedicându-le
chiar mai multe variante.
O altă
dimensiune a liricii lui Vieru are în prim plan iubirea (sentiment specific
vârstei tinere, dar și maturității) sub toate aspectele sale, fie că se
materializează sub forma dragostei și a respectului față de plaiul natal, față
de sat și față de casa părintească („Satul meu”, „Satele Moldovei”, „Casa
părintească”, „Acasă”, „Casa”), fie că ia forma admirației față de țară și față
de istoria națională („Decebal”, „Ştefan cel Mare”, „Mihai Viteazul”, „Alexandru
Ioan Cuza”, „Măi române”, „Trei culori”, „Basarabie cu jale”, „Cântec basarabean”,
„Sunt naţionalist”, „Scrisoare din Basarabia”), față de limba și cultura română
(„Limba noastră cea română”, „Salvaţi-vă prin limbă”, „Limba română”, „În limba
ta”, „Dorul şi limba”, „Frumoasă-i limba noastră”, „Iată vine Anul Nou”, „Graiul
meu”, „Cântare scrisului nostru”), fie că se concretizează într-o poetică
dedicată părinților sau familiei („Buzele mamei”, „Mâinile mamei”, „Nopţile
mamei”, „Cuvântul mama”, „Mama în câmp”, „Mamă, tu eşti…”, „Măicuţa”, „Cântec
de leagăn pentru mama”, „Cântecul mamei”, „Mama în casa noastră”, „Tăcerea
mamei”, „Mama”, Bunica”, „Făptura mamei”, „Mi-e dor de tine, mamă”, „Iese tata la balcon”, „Sora”, „Fratele”, „Bunelul”),
fie că se conturează sub forma experienței îndrăgostitului („Iubito”, „A,
iubite, a”, „E-o linişte iubirea?”, „Cântec de dragoste”, „Vreau să te văd”, „Cât
de frumoasă eşti”). Însuși poetul mărturisea de în mai multe rânduri faptul că sentimentul
amintit domină întreaga lui activitate literară: „Sunt deci un poet al iubirii,
iar iubirea este a poeziei. Iubirea este singura dreptate pe lumea asta.
Iubirea este o jertfă zilnică. Păcat că măreția sacrificiului o găsim mai mult
în singurătatea iubirii.” sau „Dacă n-ar fi iubirea, m-aș teme de viață”.
Odată cu
maturizarea și cu apariția inevitabilă a bătrâneții apare și lirica meditativă
asupra celor mai importante problematici spirituale cu care se confruntă omul,
trecerea timpului, apropierea sfârșitului, etc.
În
poezia „Oglina clipelor” trecerea timpului este surprinsă simbolic prin
metafora reflectării, steaua ca imagine a destinului uman dă poetului, prin
oglindire, posibilitatea să-și contemple trecutul și soarta: „Ne uităm ca doi
copii/ În oglinda stelei vii.”, „Ne uităm nebuni şi goi/ În oglinda stelei
noi.” Dacă pentru copil lumea înconjurătoare este în întregime însuflețită,
deci vie, pentru tânăr ea devine
mereu nouă, așa cum și provocările
vieții sunt mereu noi prin experiențele pe care le aduc cu ele. În strofa a
treia metafora stelei este înlocuită cu cea a pâinii, căci la această vârstă
reflectarea aduce cu sine și împlinirea sufletescă: „Ne uităm ca doi bătrâni/
În oglinda unei pâini.”
Aceeași
temă a scurgerii ireversibile a timpului se regăsește și în poezia „Ah, tot mai
liniştit mi-e verbul”, în care curgerea apei ce duce cu sine floarea – simbol
al tinereții – este sugestie clară a apropierii vieții de final. Descrierea
este însoțită de adjectivul liniștit
încărcat cu dublă semnificație: este calmul care însoțește bătrânețea (aici sub
forma prezenței iernii) și mai târziu
moartea (sugerată de metafora somnului: „Îmi curge somnul lin pe faţă.” sau de
cea a ierbii: „Mă pregătesc de flori şi iarbă”), dar și pierderea vitalității
artistice ce începe a fi resimțită odată cu apropierea de sfârșit. Este și
motivul pentru care artistul își exprimă dorința de a nu i se răpi unicul lucru
care îl ține în viață – inspirația: „Ia-mi lacrima, dar ochii lasă-mi, /Ia apa,
dar să-mi laşi izvorul”. De altfel metafora ierbii revine ca un laitmotiv în
poetica lui Grigore Vieru și a fost inscripționată și pe epitaful său: „Sunt
iarbă, mai simplu nu pot fi”. Explicația acestei metafore a oferit-o însuși
poetul în una dintre discuțiile referitoare la creațiile sale: „A fi simplu nu
este o treabă uşoară. A fi simplu înseamnă să mori câte puţin în fiecare zi, în
numele celor mulţi, până când te preschimbi în iarbă. Iar mai simplu ca iarba,
ce poate fi?!”.
Poezia
„Sunt” face parte din lirica autoreflexivă în care elementele vegetale devin
simboluri ale trăsăturilor spirituale ale eului liric. Identificarea se face cu
mărul, arbore biblic sau arbore al luminii aflat în centrul universului,
conform mitologiei românești, care face legătura între pământ și cer, dar și
imagine arhetipală a Eului în accepție psihanalitică („Sunt pomul cel cu mere
roşii,/ În vârf se leagănă luceferi.”). Identificarea se face și cu floarea –
element vegetal având ca atribute fragilitatea, dar și frumusețea, fiind de
data aceasta o sugestie a caracterului artistic al poetului („Sunt floarea cea
în chip de liră”). Meditația dezvoltă și latura patriotică a sufletului
artistului care se regăsește pe sine în simbolurile specifice țării: în religia
creștină („Sunt cartea cea cu pagini sfinte./ Pe faţă preoţi o sărută”), în geografia
acesteia („Sunt Prutul singur şi istoric”) sau în elementele culturale („Sunt
doina, taina ei”).
Liniștea
este surprinsă și în poezia „Mai sunt”, dar de data acesta nu mai anunță
sfârșitul, ci echilibrul dat de nașterea operei de artă. Steaua ca inspirație
divină își sparge metaforic oul
pentru a revela artistului secretele univesului și ale frumosului menite a fi
surprinse în creația poetică: „Îţi curge liniştea pe chip;/ Cum iese raza din
găoace/ Spărgând al stelei limpezi ou,/ Şi cum se-acoperă mut apa/ De roua unui
cântec nou;/ Cum cineva în aer, tainic,/ La buze duce marea blând,/ Cântând din
ea ca dintr-o frunză/ De dor tăriile umplând.”
În final amintim de poezia
„Testament” ale cărei versuri reflectă menirea artistului Grigore Vieru și
moștenirea spirituală pe care aceta dorește să o lase posterității de peste
Prut: „Lângă doină şi izvor/ Nu-i uşor să-ţi fie dor,/ Nu-i uşor să fii curat/
Pe pământ înstrăinat./ Vă las dorul cel durut/ Şi nădejdea de la Prut./ V-am
crescut, v-am ridicat,/ Mă pot duce,/ Mă pot duce împăcat.”
Bibliografie
Chevalier, Jean și Gheerbrant, Alain, Dicționar de simboluri, Editura Artemis, București, 1994
Evseev, Ivan, Dicționar
de simboluri și arhetipuri culturale, ediția a II-a revăzută și adăugită, Editura Amarcord, Timișoara, 2001
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu