Pîşnei Daniela ,Prof.înv.primar ,gradul I,Liceul
Tehnologic,,Nicolae Bălcescu,, Flămânzi
Grigore Vieru ,poetul cu chip blând, o minte
strălucită, un om bun, iubitor de oameni şi de țară. Așa era Grigore Vieru,
poetul român născut dincolo de Prut, perceput nu doar de apropiați, ci și aceia
care și-au intersectat drumul cu al său. El poate fi considerat poetul tuturor vârstelor, ce ne
unește prin cuvânt, bunătate, iubire. Astăzi slova lui și întreaga opera
literară e cunoscută departe de hotarele țării, este poetul inedit și va rămâne
unic prin veșmântul său poetic.
Prin opera sa impresionată, orânduită în paginile a peste zece volume, poetul rămâne prezent printre noi, chiar dacă e plecat să stihuiască în ceruri. Cu părere de rău, mulți dintre noi nu mai avem timp să deschidem vreo carte de poezii.
Trebuie să recunoaştem că ne aflăm într-o acută criză
a cititului, a lecturii cărţii cumpărate din librǎrii, scoasǎ din rafturile
bibliotecii, noi profesorii avem datoria moralǎ de a ne îndruma elevii spre
lumea fascinantǎ a cǎrţilor, de a-i motiva sǎ citeascǎ, de a gǎsi diverse
modalitǎţi prin care sǎ le formǎm şi sǎ le cultivǎm gustul, pasiunea şi mai
ales plǎcerea pentru lecturǎ.
Copiii au nevoie de artă, povești, poeme și muzică, la
fel de mult cum au nevoie de dragoste, mâncare, aer curat și joacă. Dacă
nu îi dai unui copil mâncare, vei observa imediat că starea lui fizică și nu
numai, se schimbă imediat. Același lucru se întâmplă și când un copil nu
trăiește într-un aer curat sau când nu se joacă.De asemenea, dacă un copil nu
are parte de dragoste din partea părinților, poate că efectele nu se vor vedea
imediat, însă ele vor fi permanente și îl vor afecta pe tot parcursul vieții.
Când vine vorba despre povești, poeme și muzică, dacă
acestea nu sunt integrate în viața unui copil mic, poate că efectele nu vor fi
putea fi observate prea ușor. Chiar dacă cei mici sunt crescuți în mod sănătos
și nu le lipsește nimic din resursele de trai esențiale, parcă totuși lipsește
ceva. Din acest motiv, fiecare copil ar trebui să fie învățat de mic să
iubească arta și cultura. Așa cum este învățat încă din familie, așa se va
obișnui în tot restul vieții.
Fiecare
artist şi om de cultură îşi prezintă propria viziune asupra vieţii, care îl
ajută pe copil să îşi îmbogăţească felul de a înţelege realitatea. Cărţile,
documentarele, piesele de teatru, toate sunt surse de informaţii despre oameni,
locuri, obiceiuri, feluri de a privi lumea. Privind realitatea din cât mai
multe perspective, poate chiar opuse, copilul învaţă să fie tolerant cu
ceilalţi, pentru că îi înţelege mai bine. El devine mai flexibil în judecăţi şi
mai critic în gândire, adică în cele din urmă mai înţelept.
Copiii
reacţionează încă de la naştere la sunete şi la auzul vocilor umane La 18 luni,
un bebeluş poate să recunoască aproximativ 100 de cuvinte şi poate să rostească
in jur de 12. Începând de la această
vârstă, vorbirea se dezvoltă rapid şi
până la vârsta de doi ani, un copil poate să intre în lumea mirifică a
poeziilor, imitand rime simple. Având o tematica variată, poeziile pot fi folosite în activitatea din grădiniţa nu doar
pentru simpla memorare și reproducere, ci şi pentru stimularea creativitătii, a
capacităţii de comunicare corectă, fluentă, expresivă.
Poezia
bună este întotdeauna un mister. Poeziile pot și uneori trebuie analizate.
Liniile poetice sunt adesea greu de înțeles pentru prima dată. Există multe de
văzut și de auzit pentru a înțelege o poezie. La urma urmei, noi, având vedere,
nu observăm prea multe; auzim, dar nu ne adâncim întotdeauna în sensul celor
spuse. Uneori se întâmplă ca, după ce citești o poezie, să fii surprins: ai
văzut ceva la care nu ai mai fost atent.
Poezia
constituie unul din compartimentele cele mai bogate ale literaturii pentru
copii, în general și în mod deosebit ale literaturii pentru copii în limba
română. Muzicalitatea versurilor îi atrage pe copii încă din primii ani ai
vieții. Conciziunea cu care sunt redate fapte, idei, tablouri sau sentimente
umane, reprezintă un motiv foarte serios pentru care poeziile nu numai că sunt
ușor accesibile copiilor, le înțeleg, dar le și memorează cu destulă ușurință,
indiferent de faptul dacă ele au fost scrise pentru copii sau prin formă și
mesaj sunt înțelese de copii.
Poezia
este o formă specială de auto-exprimare umană, limbajul sufletului, o vocație,
un dar rar, capacitatea de a-și exprima ritmic starea interioară sau atitudinea
față de lumea din jur în cuvinte clar selectate.
Pentru
poeți, poezia este unul dintre principalele sensuri ale vieții. Poeții simt
profund oameni care trebuie să fie în mod vital în procesul creativ pentru a
exprima gândurile și emoțiile acumulate. Lipsa de inspirație, criza creativă
pentru - este o problemă serioasă, mai ales dacă veniturile sale depind în mod
direct de roadele activității poetice.
Poeții
abordează cele mai diferite subiecte inspirate din surse multiple și diferite.
Și acestea sunt: aspecte din viața copiilor și a adulților, apropiați copiilor,
viața tradițională și modernă din localitățile și familiile românești de la
noi, peisaje, anotimpuri, oameni, cu faptele, problemele și bucuriile vieții
lor.
Având
o tematică variată, poeziile pentru copii cuprind o complexitate de idei și
sentimente și de aceea au o deosebită valoare educativă și artistică. O tema
foarte valoroasă a poeziei pentru copii o constituie copilăria, prin caracterul
accesibil, atractiv și interesant, fiindcă vorbește despre viața celor de o
vârstă cu cititorii, dar, și pentru mesajele educative ale poeziilor cu aceste
subiecte; Ele îi orientează pe copii spre prietenie, iubirea aproapelui,
respectul pentru meleagurile natale, animale cu care copiii se identifică
foarte ușor și care, personificate, le trezesc râsul copiilor…
Prin
tot ce a scris și a gândit, Grigore Vieru s-a dovedit, incontestabil, o voce
unică, de o plasticitate uluitoare, în peisajul poeziei românești. Stihurile
sale au împodobit, într-un registru ales al limbajului poetic, stări de spirit
de o rară autenticitate. Nimic nu este țipător, îndoielnic sau iluzoriu în
lirica lui Grigore Vieru.
Poetul
Grigore Vieru a iubit „până la lacrimi” acest pământ, viața și ca o lumină s-a
ridicat în zboru-i înalt spre a cerului imensitate. Ne-a lăsat o moștenire
artistică bogată, versuri de o muzicalitate și o frumusețe rară, pline de
încredere, de optimism, de speranță. El a fost un maestru neântrecut al
Cuvântului, ce cuprinde toate nominativele: poet liric ce a dedicat poezii
sufletului omenesc, poet al lucrurilor sacre, poet al baștinii, izvorului,
copiilor, poet al întregului neam.
Grigore Vieru a impresionat mereu prin
sinceritate, o sinceritate de poet până în vârful unghiilor, continuând să
rămână în actualitate, să influențeze starea de spirit a acestor tipuri și a
acestui popor. Moștenirea literară a lui Grigore Vieru va rămâne prezentă mereu
peste timpuri, pentru că a știut ca nimeni altul să împerecheze noțiunile Mama
și Graiul, Femeia și Iubita, a cântat dragostea sub toate aspectele: pentru
graiul matern, pentru Țară, neam, casa părintească, viață.
Bibliografie:
www.grigorevieru.md;
Grigore
Vieru. Taina care ma apara. Iasi, Ed. Princeps Edit. 2008;
www.ro.wikipedia.org;
Grigore
Vieru, Acum și în veac, editura Litersa, ed.III.
A.I. editor artline.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu