Grigore Vieru, POETUL copilăriei
Mitoceanu Minodora-Marinela, Prof. Înv. Primar, Gradul
Didactic I
Liceul cu Program Sportiv Botoșani
Poezia pentru copii a lui
Grigore Vieru se identifică cu bucuriile şi „nefericirile” copilăriei înseşi, este, cu certitudine, mai mult decât o carte, ea capătă proporţiile unei mari şcoli, ale unui templu în care copiii sunt iniţiaţi
în tainele cunoaşterii vieţii şi ale receptării frumosului artistic.
Nu întâmplător
poezia lui a fost tradusă în 14 limbi. Poeziile pentru copii ale lui Grigore
Vieru au un vădit caracter educativ. Majoritatea lor dezvăluie capacităţile de
pedagog înnăscut ale artistului.
Grigore Vieru poate
fi numit poet al copilului, al copilăriei, deoarece copilăria , așa cum este oglindită în opera sa
este una nevinovată. Ea reprezintă o lume cu lucruri complexe, dar totodată simple. Poetul vede copilăria ca
perioada de viață a omului când acesta este cel mai fericit, cel mai bucuros. Omul este copil, iar asta înseamnă că se bucură de orice rază
de soare, de orice picătură de ploaie.
Deseori Grigore Vieru afirma că poezia pentru copii l-a salvat în vremurile
tulburi ale vieții, iar creaţia lui a
adus lumină şi înţelepciune micilor cititori. Grigore Vieru aduce în literatură
o deschidere sufletească extraordinară, un univers care e numai al copilăriei, un univers care e minune, e taină, e mister. De asemenea lui i se datorează un
șir de volume de poezii pentru copii pe care le-a editat cu atâta drag:Alarma
(1957), Muzicuțe (1958), La fereastra cu minuni (1960), Bună ziua, fulgilor (1961), Făt-Frumos curcubeul (1961), Făgurași (1963), volum de versuri, povestiri și cântece, Mulțumim pentru pace (1963),
Ceasornicul padurii (1965), Versuri (1965), Poezii de seama voastră (1967), Duminica
cuvintelor (1969), Aproape (1974), Un verde ne vede (1976), Mama (1975).
Grigore Vieru a
zăbovit în lumea copiilor pentru că a reușit să comunice cu neprihănitele vieţi
mititele, oferindu-le joc, revelație și încântare. A ascuns în poeziile
pentru copii toată sensibilitatea talentului său deosebit și grija de a-i
învăţa limba română pe copii, a
sădit în conştiinţa micilor cititori valori general-umane, respectul faţă de părinţi, dragostea pentru patrie şi pentru limba
maternă. Colaborarea la Abecedarul cu Spiridon Vangheli, un alt distins scriitor pentru copii,
arată o consacrare pentru educaţia celor mici. Dragostea pe care o port poeziei
pentru copii este răzbunarea mea pe timpurile care mi-au furat copilăria.
Ea este, într-un fel, dorința de a mă juca.”
Aplecarea cu mare
interes asupra copilăriei i-a marcat creația prin sinceritatea dezarmantă, rostirea nemascată, respirația liberă şi cuvintele cele mai la
îndemână. Poetul nu se sfieşte să-şi strige propriile sale
sentimente, dar acest lucru nu înseamnă
că poezia lui este simplistă și facilă. , , Există o ţară preafrumoasă, /
În gând te-ntorci ades la ea, / Strigat de maica ta la masă/
Ori invitat de-o viorea./ O ţară în care grănicerii/ Sunt
greieraşii cei verzii/ Și-n loc de paşaport se cere/ Să spui la vamă
poezii./ Cât e de bine, cât e de
bine/ Să te joci copil mereu, / Într-un fraged april!/ Oare
cu cine, oare cu cine/ Se juca
Dumnezeu/ Când era copil?”
Se poate observa
rolul pedagogic al versurilor lui Grigore Vieru. Copilul este
învățat să-și cinstească părinții, să-și
iubeasc țara, plaiurile natale, să prețuiască limba care, prin forța ei, aduce unitatea cu cei ce sunt și cu cei ce au
fost… O mamă („Mama coace pâine. / Soare în ferestre / Soarele e unul / Mama
una este”. „Și pe deal, și pe vâlcele /
Zboară două rândunele, / Dar
nu-s ele rândunele, / Ci-ale
maicii mânuțele. // Când se duc pe dealul poamei, / Să săruți mâinile mamei. / Cine mâinile-i
sărută , / Parc merge și-i ajută.″
Poezia lui Grigore Vieru îi învață pe copii să
iubească Patria și Limba nu pentru că sunt mai bogate și mai frumoase, ci pentru că acestea sunt ale lor. , , Am un
codru, o câmpie, / Țărișoara mea, / Am
un grai ce-mi place mie, / Țărișoara mea./ Am un plai ca din poveste, / Altul
mai frumos nu este, / El mi-e drag până la stele, / Și pân' dincolo de ele!”
Superioritatea limbii materne e sugerată prin expresii profunde: , , Tu mă
întrebi, copile, / Ce-i graiul, al lui mumă, / Cu care intri în casă, / Ori vara pleci la buna / Lemn dulce e! Lemn
tare! / Din el vioara-i scoasă / Şi leagănul şi pragul, / Şi grinzile la casă.” („Graiul”).
Fiind întotdeauna un
copil în adâncul fiinţei sale, Grigore
Vieru este, fără îndoială, cel mai mare poet pentru copii din literatura
română şi unul dintre cei mai mari din literatura lumii. Mărturii întru
susţinerea acestei afirmaţii constituie tirajele de ordinul zecilor de mii ale
cărţilor de versuri pentru copii, dintre
care Albinuţa – abecedar pentru preşcolari – a ajuns la cifra de o sută de mii
de exemplare, dar şi conferirea, în 1988, a celei mai înalte distincţii din domeniul
literaturii pentru copii – Premiul Andersen. La fel ca şi întreaga creaţie
poetică viereană, poezia sa pentru cei
mici îşi are ca punct de geneză acea sfâşietoare singurătate pe care a fost
nevoit s-o îndure poetul în copilărie. De fapt, deşi se spune că cea mai frumoasă vârstă este
copilăria (chiar şi în pofida tuturor intemperiilor care ar putea
caracteriza-o), această perioadă din
viaţa lui Grigore Vieru, ca şi a
milioanelor de semeni de-ai săi, nu a
fost una tocmai fericită: a avut imprimată pe ea – ca urma unui fier înroşit pe
pielea fragedă a unui copil – foametea şi războiul, fenomene care, vom vedea, ies din timpul real şi-l însoţesc pe cel care
le-a gustat amărăciunea întreaga sa viaţă. În acest sens, Grigore Vieru spunea:Copilăria mea a fost
pârjolită, săraca de ea, de focul războiul şi a fost umilită de
urmările sale. Jocul meu principal era culesul spicelor pe mirişte în urma
recoltării, unde găseam mai mult gloanţe
ruginite, pentru că nici şobolanii nu
stăteau degeaba. O muncă, în fond, zădarnică şi un joc destul de trist. Mă
legănam pe picioare bolnăvicios, topit
de slabă nutriţie. Miriştea sub tălpile mele goale era un fel de acupunctură
moldovenească, nu mai puţin veche ca cea
chineză, dar întrecând-o ca efect
curativ″.
Secolul nostru are
pretenţia de a regăsi în firea literaturii o esenţializare a faptelor din
întregul nostru univers, de sublimare a
originalităţii în orizontul de aşteptare al omului de azi, atras de esenţe primordiale. Totuşi, harul de poet sau scriitor nu se subscrie
acestei idei atâta timp cât deţine seva interesului în toate vremurile şi
rezistă esenţialmente în pofida unor metamorfozări conceptuale din epocă.
Bibliografie
Păunescu, A. (2008) „Taina care mă apără!, Editura Princeps Edit, Iași.
Țigănuș, V. N. (2006). „Grigore Vieru iluminat de
poezie”, Chișinău, Editura Universității din Chișinău.
Bernea, E. (2002), „Trilogie filosofică. Adevăr și
cunoaștere. În căutarea unei definiții a omului. Cultura ca idee și formă”, Editura Dacia, Cluj-Napoca.
Vangheli, Spiridon, „Cu cât e muntele mai înalt, cu atât îl bat vânturi mai mari – Un discipol
al lui Orfeu!, Editura Prut
Internaţional, Chişinău, 2005
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu