APARIȚIA DRAMATURGIEI ȘI A REPREZENTĂRILOR SCENICE

 

 

 


                                                                                        Prof. SANDU MIHAELA

 

        Apariția dramaturgiei și a reprezentărilor scenice  este strâns legată de practicile religioase din Grecia Antică, închinate zeului vinului, al vegetației și al fertilității, Dionysos. Nietszche este cel care afirma in lucrarea sa despre nașterea tragediei, că:

   ‘devoltarea artei este legată de duplicitatea  apollinicului si dionisiacului’[1].

       Originea dionisiacă a acestui gen este literar expusa și  de către Aristotel, filosoful care prezintă ceremonialul dionisiac  însotit de  cântece grave și solemne(‘’ditirambii’’), de  sacrificiile făcute in cinstea zeului(animalul preferat fiind țapul-‘’tragos’’, de la care deriva și numele tragediei) si de consumul de carne crudă-‘’omophagia’’, ceremonie care evolueaza până în zilele noastre până  la stadiul de sfârsit tragic.[2]  In Antichitate, actorii care se detașau din rândul corului ce însoțea acest ceremonial, purtau o mască teatrală-‘’persona’, termen ce servește drept atribut al ființei fictive actante: personajul. 

      Opera dramatică are funcția de purificare-’’ridendo vindicat mores’’, funcție cathartică, de corectare a defectelor umane  prin stârnirea râsului:

’’Spectatorii pleacă amuzați și satisfacuți ca au putut gusta o glumă îndreptata împotriva lor, în loc să fie zguduiți de adevărul care le-a fost dezvăluit.’’                                                                                                           (A.Adamov)


     Dar acelasi efect moralizator îl are și conflictul tragediei, întrucât mila și groaza produc adevăratul catharsis .  Tragedia ‘’King Lear’’, aparținând marelui scriitor englez W. Shakespeare, se concentrează pe ideea că răul se poate instala la orice nivel al unei societati. Regele Lear este exponentul clasei celei mai inalte , el fiind regele Angliei si tatal celor trei domnite: Regan, Goneril si Cordelia. Cifra magica ‘’3’’ isi face aparitia prin intermediul prezentei celor trei  fete, echivalentul celor trei  casete din opera bine-cunoscutului filosof și psihanalist, Freud.

            Regele își supune fiicele unei probe prin intermediul căreia acestea au posibilitatea să-si demonstreze natura sentimentelor fata de parintele lor. Prin intermediul acestei probe își face apariția motivul ‘’alegerii casetei’’,motiv  prezent în scrierile lui Freud. Acest studiu despre operele de sorginte folclorica, in care cifra 3 apare frecvent ca semn al echilibrului perfect, al stabilității, al desăvârșirii si perfectiunii, prezintă motivul alegerii intre cele trei casete:de aur, argint si plumb, fiecare dintre aceste elemente definindu-se ca o reprezentare a uneia dintre fiicele regelui.

   Perfecțiunea este asociată femeii celei mai frumoase, având ca trăsătura de remarcat-mutenia.  Dintre toate fiicele sale, fiica cea mai mică, Cordelia, nu se ridică la nivelul asteptarilor regelui. Prin urmare, este alungată din regat împreuna cu slujitorii care incearca sa ii ia apararea, iar averea este impartita celorlalte  doua fete. Regele Frantei este impresionat de modestia Cordeliei si decide să se căsătorească cu ea. Regele Lear descoperă adevărata față a fiicelor sale. Initial, este dezamăgit de Goneril, care detinând puterea, nu simte nevoia să-și mai respecte tatăl. Lear se detaseaza brusc de lumea artificiala in care a trait. Valorile pe care le cultivase anterior se dovedesc a fi lipsite de fond. Lumea pe care a construit-o se prăbuseste. Meschinăria celor din jur îl conduc pe Lear în pragul nebuniei.  Dacă ne gandim la perioada Evului Mediu, perioada in care se considera ca omul este reprezentarea diavolului, trupul este doar o ispita, interpretam această devalorizare ca fiind negarea a tot ceea ce este bun. Prin crearea unei lumi după bunul plac, Lear refuza realitatea care îl inconjura. Trecerea  se face brusc, Lear dovedindu-se incapabil sa solutioneze, dar mai  ales sa accepte situatia in care se afla.

    Bun cunoscător al psihologiei umane, Shakespeare creează prin King Lear o impresionanta poveste despre onoare, tradare, uzurpare lacomie si dezamăgire produsă de neimplinire amoroasa.

        Tragedia sa este una a izolarii, a rasturnarii valorilor si a acceptarii dureroase a infrangerii.  Opera urmareste regresul in plenitudinea lui, involutia sociala.  Ba mai mult, opera pune accent pe raportul dintre aparenta si esenta, pe de o parte, iar pe de alta parte pe motivul sortii schimbatoare-‘fortuna labilis’.

Bibliografie

Tudor Vianu, Scrieri despre teatru, ed Eminescu, Bucuresti, 1977

Tiutiuca, Dumitru, Teoria Literara, Institutul European, 2002

 



[1] Tudor Vianu, Scrieri despre teatru, ed Eminescu, Bucuresti, 1977

[2] Tiutiuca, Dumitru, Teoria Literară, Institutul European, 2002

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu