Bârzoi
Gina-Emanuela, prof. Limba română, grad didactic I, Școala Gimnazială Ștefan cel Mare, Botoșani
„Grigore Vieru este un mare şi adevărat poet, el
transfigurează natura gândirii în natura naturii, ne împrimăvărează cu o toamnă
de aur, cartea lui de inimă pulsează şi îmi influenţează versul plin de dor, de
curată şi pură limpezire”, spunea atât de frumos Nichita Stănescu. "Un
poet care și-a asumat greul unui grai trecându-1 prin inima sa și, încărcat de
răbdare, înțelepciune și nouă frumusețe, îl intoarce semenilor săi care-și
deschid de bunăvoie inima să-l primească, pentru a-și duce mai demn, pe mai
departe viața în spiritul dreptății, al iubirii ce covârșește și poate birui
totul, al credincioșiei față de cele nepieritoare și al nădăjduirii ce nu poate
da greș, un asemenea poet rămâne-va «suflet în sufletul neamului său». O astfel
de întruchipare exceptțională este acest poet, acest om cât o lacrimă în
rostogol pe obrazul planetei.” ( Eugen Simion). Poezia
lui Grigore Vieru începe dincolo de cuvinte. Rezonanţele acestor sfieli
strălucitoare, şoaptele sale, înălţate la cer ca sufletele martirilor, se
interferează cu muzica sferelor: “Tăcerea / Căzând pe tăcere se-aude”.
Şi
e atâta linişte ca la începutul lumii. Pentru Grigore Vieru întâi a fost
tăcerea sau, mai degrabă, tăcerea semănând cuvinte, ea este starea diafană a
levitaţiei, poarta prin care sufletul lumii pătrunde în oasele sale şi le
transformă în fluiere cosmice. Calea până la momentul transei lirice urmează un
ritual apropiat celui eminescian, prin puritatea trăirii şi prin hieratismul
unui limbaj fără adstrat. Grigore Vieru se apropie de cuvinte cu timiditate
romantică, întâi se petrece ritualul abluţiunii cu tăcere: “Îmi curge, mamă,/
însingurarea pe trup/ ca apa pe stânci/ ca miezul de noapte/ pe zidul unei
cetăţi; “, apoi, începe, în şoaptă, oficiul orfic al verbului: “Din ceasul acesta,/
de rouă mi-e sufletul –/ şi trupul la fel”. Poetul descoperă latura
comprehensiunii versului său, vieţii sale, cuvântului rostit: „De ce taci,
Soare?/ Spune ceva!/ Nu e de aur tăcerea./ De sânge-i.” Este polemica dintre
inspiraţie şi scriere, dintre gând şi perceperea lui de alţii:„Măream tăcerea/ Până
când în căpița de paie/ Auzeam cum respiră spionii...”.
Iubita
se-nvăluie şi ea în tăcere”Iubește-mă. Ori nici nu mă iubi./ Dar lângă tine
vorba n-are rost”, dragostea, în această ataraxie cosmică, devine comunicarea
între două tăceri „E-o linişte iubirea?”, între două abisuri legate printr-un
râu subteran: “Şi-ascult pe malul de nisip/ Cum lin, ca stelele pe munte,/ Îţi
curge liniştea pe chip”. Poemul ”Această ramură” este vizibil influenţat de
viziunea lilială, subtilă, delicată din poemele de dragoste ale lui Nichita
Stănescu, căruia îi şi este dedicat: „Mai mult, frumoaso,/ Ce-aş putea să-ţi
cer -/ Ce-mi dărui tu puţin e?!/ O, dacă-s pasăre, -/ Sub cer/ Suflarea ta mă
ţine!/ Iar părul tău înrourat/ Ca busuiocul/ Sfinţeşte aerul de sus/ În care-mi
strig norocul./ Ca frunzele din cer/ Cobor/ genele tale, sfânto,/ Sărutând
pasărea în zbor/ Şi locul unde cântă./ În glasul tău/ De peste ani/ Aud
străvechile porunci./ Şi-mi presur rana cu pământ:/ Cu ale tale urme dulci.“.
Tristeţea, nostalgia, regretul sunt prezente în poezia de dragoste: ”E-o linişte iubirea?/ Mi-s pletele albite.”.
Mama,
izvor de viaţă „Mama mea viaţa-ntreagă,/ Stând la masă, ea şi eu,/ Se aşază
între mine/ Şi Preabunul Dumnezeu.”, lege mare şi tainică, ocupă miezul
liniştii: “Apropie-mă liniştii ce eşti”.Urma poetului este copilăria sa,
dificilă, dar e timpul când ţine coroana mâinii mamei, numai privind în urmă
firea artistică poetizează despărţirea de satul natal, de mamă: ”Tăcută/ Ești,
draga mea mamă,/ Tăcută...”. El cuprinde
într-o lacrimă o mirifică ţară imaginară„Măicuţa mea: grădină/ Cu flori, cu nuci
şi mere”, având ca elemente satul, izvorul, dealul, piatra, pelinul, busuiocul,
o patrie având în centru permanentul și complexul simbol al mamei ”Iar buzele
tale sunt, mamă,/ O rană tăcută mereu”și cultul neclintit al lui Eminescu:
”Ne-am ales cu domnul Eminescu,/ Domnul cel de pasăre măiastră,/ Domnul cel de
nemurirea noastră -/ Eminescu”.
Pe
măsura apropierii de tainele firii, emoţiile devin tot mai incomunicabile,
cuvintele volatile, poetul alunecând spre necuvânt, prin rotocoale rituale, magice,
ca un fluture fascinat de lumina tăcerii: “Ah, tot mai liniştit mi-e verbul/ Şi
dragostea şi a mea viaţă”. Singurătatea constă şi în asumarea
responsabilităţii cuvântului. Poetul nu acceptă cuvântul fals, sensul este
prerogativa lui. De aceea, în spectrul artei ar vrea să încapă tot, dar prin
cuvânt trăieşte şi reacţia propriilor acţiuni. Holocaustul
spiritual nu poate sfârşi decât în stingerea cuvintelor: “ Iar când nu poţi/
Nici plânge şi nici râde,/ Când nu poţi mângâia/ Şi nici cânta / Cu-al tău
pământ/ Cu cerul tău în faţă/ Tu taci atunci”. Atitudinea
creează un raport dintre gândire – cuvânt – univers. Sunt consemnate ambele
ipostaze de a rosti – a recepta. Metafora „ulciorul inimii şi-al minţii”
determină împăcarea senzaţiilor cu raţiunea. Emoţia şi gândul nu devin
antitetice, sunt chemate să lucreze în comun pentru cunoaşterea firii ontologice.
Moartea începe tot prin tăcere: “Să mori
cu liniştea pe faţă / În lina ta lumină”. Perceperea
vizuală are efecte melodice, senzitivul devine perceput şi prin atingere:
„Lacrima: piatră funerară/ Pe mormântul ochiului meu.” Totul ţine de
profunzimea percepţiei în care nu acceptă moartea, urâtul, indiferenţa. Grigore Vieru stă de vorbă cu moartea ca şi cum
ar fi o leliţă, demnă de compătimire pentru condiţia ei ingrată de a nu avea
copii şi mamă: „Nu frică, nu teamă –/ Milă de tine mi-i,/
Că n-ai avut niciodată mamă,/ Că n-ai avut niciodată copii”. Superioritatea
poetului în faţa morţii stă în aceea că are vatră şi câmp cu ciocârlii unde să
poată iubi şi muri, pe când moartea este condamnată singurătăţii veşnice:
„Mare eşti, moarte,/ Dar singură, tu./ Eu am vatră unde iubi,/ Tu nu, tu nu.” Perceperea
morţii este raportată la două viziuni în creaţia lui Grigore Vieru: la cea
orfică şi la cea creştină. Poetul le îmbină elucidând importanţa păstrării
sacrului arhetipal şi dragostea creştină: ”Respectăm
moartea,/ Pentru că nu este/ Mincinoasă ca viaţa..”
Citindu-l
pe Grigore Vieru putem afirma că tăcerea simbolizează generalul care trimite
spre lume misterul, poetul
reprezentând individualul înălţându-se spre cerul tăcerii cuvintelor, din
împletirea determinaţiilor emanate de aceste entităţi născându-se poezia.
Tăcerea vieriană devine complementară celei brâncuşiene, viaţa trece în moarte
prin tăcere, moartea revine la viaţă prin tăcere: “Şi viaţa şi moartea, la fel
ca şi materia, se cufundă, în ultim, într-o formă unică (tăcerea). Căci totul
se scurge în vasul tăcerii (la Brâncuşi): “Există o pasăre singură,/ Există o
pasăre,/ care cântă sus până când/ Mamă devine şi piere/ Există, o, nişte pui/
Care ţipă sus până când/ Mama le-nvie”.
Citind
poezia lui Grigore Vieru, ni-l închipuim pe poet înveşmântat în alb ”Merg eu
dimineaţa, în frunte,/ Cu spicele albe în braţe”. În cazul lui
frumosul nu poate fi constituit din falsitate, moarte, despărţire. Arta are
funcţia de a crea, dar nu de a opri veriga frumosului într-un apogeu. Fericirea
constă în eliberare ”Sunt fericit/ Că n-am cântat
păunii./ Cântat-am mărul înflorit”, în perceperea sublimului
”Şi toţi suntem luminaţi/ De-o bucurie neînţeleasă.”, în a crea
din esenţele lumii primordiale, ce îmbină cuvântul, fapta şi gândul, unde
materia foloseşte spiritului: ”Am
cunoscut durerea,/ Nu am ce mai cunoaşte.”.
Trei
simboluri majore domină lirica lui Grigore Vieru: patria, mama şi limba română.
Ele sunt sinonime. Putem înlocui oricând, în orice poezie a lui Grigore Vieru
aceste cuvinte, unele cu altele şi vom obţine acelaşi lucru. Patria e mamă şi e
limba română. Eul liric trăieşte ipostazele omului cu iubirea
telurică şi cea de artist, dar adună în emoţiile sale de iubire pentru oameni,
pentru Dumnezeu, pentru frumos, pentru patrie, pentru neam, pentru sacrul
matern. La Grigore Vieru dragostea îşi ia aripile din cântecul pentru
femeia-mamă, femeia-iubită, sacrificiul iubirii constă în verificarea iubirii. În poezia lui Grigore Vieru întâlnim misterul cosmic:
”Trebuia să primesc o veste/ Care mi-ar fi mângâiat viața”,, taina, natura în
plenitudinea ei, creanga de măr, floarea-soarelui,
liliacul, în „fireasca ordine”, dar şi o
dimensiune morală care ordonează: ”Cu biciul legii strâmbate,/ Cu lanţul
poruncitoarelor strigăte!/ Ridică-te! Ridică-te! Ridică-te!”. Această dimensiune morală e pregnantă mai ales în
poezia oracular-mesianică, în poezia de strigăt existenţial: ” Sculaţi-vă,
sculaţi-vă, sculaţi-vă/ Din somnul cel de moarte!/ Salvaţi-vă, salvaţi-vă,
salvaţi-vă/ Prin limbă şi prin carte!”. Altfel, poetul
a devenit un tribun în apărarea limbii române şi a fiinţei româneşti.
Poetul
trăieşte acut sentimentul de autosacrificare în numele poeziei: ”Din cauza
durerii/ Firescul dor al limbii/ Îl preamăresc și-l cânt”. Grigore Vieru reuşește să exprime cel mai convingător ce
înseamnă pentru un român limba lui maternă: „În aceeaşi limbă/ Toată lumea
plânge,/ În aceeaşi limbă/ Râde un pământ./Ci doar în limba ta/ Durerea poţi să
o mângâi,/ Iar bucuria/ S-o preschimbi în cânt./ În limba ta/ Ţi-e dor de mama/
Şi vinul este mai vin/ Şi prânzul este mai prânz./ Şi doar în limba ta/ Poţi
râde singur,/ Şi doar în limba ta/ Te poţi opri din plâns./ Iar când nu poţi/
Nici plânge şi nici râde,/ Când nu poţi mângâia/ Şi nici cânta,/ Cu al tău
pământ/ Cu cerul tău în faţă, / Tu taci atuncea/ Tot în limba ta."
Vieru reprezintă pentru spaţiul său
ceea ce a reprezentat Goga pentru Transilvania de la începutul secolului
trecut, devenind de mulţi ani „un simbol al încercării de renaștere spirituală
și naţională în Basarabia postbelică”. (
Eugen Simion).
Referinţe
bibliografice:
Corbu,
Daniel. Itinerar bibliografic. În: Grigore Vieru. Taina
care mă apără. Ediţie realizată de Grigore Vieru şi Daniel Corbu. Iaşi:
Princeps, 2008.
Doinaș,
Ştefan Augustin. Orfeu şi tentaţia realului. Bucureşti: Eminescu,
1971.
Gruia,
Lucian. Grigore Vieru, Rădăcina de foc. Poeme, confesiuni, Editura Univers, București,
1988, p. 339)
Lateș,
George. Punctul genezic. Iaşi: Junimea, 2002.
Manolescu,
Nicolae. Istoria critică a literaturii române. 5 secole de literatură,
Editura Paralela45, Pitești, 2008, p. 1401
Noica,
Constantin. Sentimentul românesc al
ființei, Ed. Eminescu, Bucureşti, 1978
Simion,
Eugen. Scriitorii români de azi. Vol. III. Bucureşti. Chişinău:
David / Litera, 1998.
Sorescu,
Marin. În: Discipol al lui Orfeu. Ediţie îngrijită de Raisa Vieru.
Chişinău: Prut Internaţional, 2005.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu