Hostiuc
Marina Cătălina, Chimie, gradul I, Liceul Tehnologic „Petru
Rareş” Botoşani
Într-un
formular liric, Grigore Vieru îşi sintetizează astfel întreaga existenţă
mărturisită cu dărnicie în numeroase poeme, pentru că el este prin excelenţă un
nedisimulat evocator al autobiografului:
„ - Numele de familie şi prenumele?/ - Eu.// - Anul de naştere?/ - Cel
mai tânăr an/ când se iubeau/ părinţii mei/ - Originea?/ - Ar şi semăn/ dealul
acel/ din preajma codrilor./ Ştiu toate doinele// - Profesiunea?/ - îmi iubesc
plaiul/ - Părinţii? – Am numai mamă/ - Numele mamei?/ - Mama/ - Ocupaţia ei?/ -
Aşteaptă./ - Ai fost supus judecăţii vreodată?/ - Am stat închis : în mine/ -
Rubedenii peste hotare ai?/ - Da. Pe tata. Îngropat./ În pământ străin. Anul/
1945”
Trecând din atmosfera confesiunii lirice
la desfăşurarea existenţială, aflăm că Grigore Vieru s-a născut la 14 februarie
1935, în satul Pererâta, de pe malul
Prutului, judeţul Hotin, România (azi R. Moldova).El descrie satul în care s-a
născut “picurat alb pe deal, ca sarea sudorii de bivol” Acolo, la un capăt de
uliţă, îl aşteaptă şi astăzi căsuţa însingurată, “casa văduvă şi tristă/ De pe
margine de Prut”, care îi ţinea treze toate amintirile, şi cele duioase legate
de amintirea mamei şi, cele mai multe, grave şi dureroase, ale unei copilării
frustrate de nemilosul război, care i-a răpit tatăl şi cu el stânca nădejdilor,
de secetă şi de chinuitoare greutăţi morale.
Mama
a însemnat de atunci spirit de toleranţă, model de răbdare în faţa
tuturor vicisitudinilor vieţii, prototip istoric al îndârjirii naţionale şi
înţelegere calmă a destinului. Iată spiritual în care a fost format viitorul
poet şi care se ilustrează în principalele coordinate ale operei : “Locuiesc la
marginea/ Unei iubiri. În mijlocul ei/ Trăieşte credinţa mea / Locuiesc la
marginea unei pâini./ În mijlocul ei/ Dragostea mea/ Pentru voi”. Într-adevăr,
dragostea de oameni şi de patrie a fost atunci sădită şi crescută apoi şi
luându-şi seva din izvorul popular şi spiritual al poporului roman: “M-am
amestecat cu viaţa,/ Ca noaptea cu dimineaţa/ M-am amestecat cu cântul, ca
mormântul cu pîmântul. M-am amestecat cu dorul,/ Ca sângele cu izvorul”.
Grigore Vieru e contemporanul nostru, deci si al ideilor dominante în conştiinţa noastră naţională,
pe care o exprimă artistic şi o îmbogăţeşte cu sufletul său sensibil care
vibrează la dorul de neam şi ţară. În creaţia sa sunt reflectate trăsăturile
caracteristice ale specificului nostru naţional. În poezia lui Grigore Vieru
neamul apare întreg şi statornic în viziunea sa, în viaţa şi nemurirea sa, caci
poetul, aşa cum mărturiseşte singur, merge pururi spre izvor. Metafora
izvorului se descifrează drept simbol al unei mişcări fără început şi sfârşit,
e mama şi graiul matern, e pământul şi patria,e spiritualitatea veşnică a
neamului, e dragostea ca realizare a vieţii umane. Izvorul lui Grigore Vieru
înseamnă veşnica căutare a esenţelor vieţii şi existenţei umane.
Din creaţia lui poetică se detaşează
câteva motive-cheie şi simboluri mai frecvente, care materializează în cuvântul
matern coordonatele principale ale viziunii artistice a poetului.
MAMA – simbol al tuturor începuturilor, al veşniciei
neamului, al patriei şi meleagului natal. E unul din motivele principale ale
creaţiei lui Grigore Vieru şi, poate, cel mai frecvent. Făptura mamei creează o
imagine cu multiple semnificaţii:
Uşoară,
maică, uşoară,
C-ai
putea să mergi călcând
Pe
seminţele ce zboară
Între
ceruri şi pământ!
În
priviri c-un fel de teamă,
Fericită
totuşi eşti –
Iarba
ştie cum te cheamă,
Steaua
ştie ce gândeşti.
Vizual, făptura mamei e ca o Sfântă
Marie de pe zidurile bisericilor, care merge pe nori, fără a le simţi
împotrivirea, cu faţa deschisă de o lumină internă ce se îndreaptă spre oameni,
zicându-le parcă: „Eu v-am adus Lumina lumii ! Luaţi-o întru desăvârşirea
voastră! Genetic, chipul Maicii Domnului şi imaginea din prima strofă există o
comunitate uimitoare de sensuri, „seminţele ce zboară/între ceruri şi pământ!”
fiind nişte raze de lumină. Spaţiul „între ceruri şi pământ”e hotarul între
divinitate , spiritul universal şi existenţa terestră a oamenilor. Aici zboară
seminţele (ideile, credinţa în bine şi frumos) , peste care mama ar putea
calca. Totuşi mama nu e o fiinţă cerească, ci doar o asemănare cu aceasta.
„În priviri cu-n fel de teamă” nu
descifrează gândul până la capăt, creând sugestia unei dorinţe, a unei vreri ce
s-ar putea să nu fie împlinită. E conştiinţa rodului pe care l-a adus mama
lumii, în numele vieţii, e îngrijorarea venită din adâncul inimii: cum îi va
primi lumea, rodul?Al doilea vers „Fericită totuşi eşti” anulează starea de incertitudine
din ochii mamei şi, totodată, creează o punte de legătură între fiinţa
pământească a mamei – „iarba ştie cum te cheamă” – şi universul spiritual al
lumii întregi : „steaua ştie ce gândeşti”.
O semnificaţie mai concretă comportă
poezia „Mamă, tu eşti…”
Procedeul
folosit de autor descinde genetic din arsenalul celor mai vechi teorii
astrologice. Conform uneia din ele, fiecare regiune a globului pământesc
îndeplineşte funcţii asemănătoare unui organ omenesc (inima, plămânii etc) . Grigore
Vieru inversează procedeul, găsind în fiecare element al chipului mamei o
imagine semnificativă a patriei:
·
creştetul – muntele
·
ochii – marea
·
palmele – arătura
·
respiraţia - norul
Caracteristicile chipului fizic sunt complementate de
sugestii ale unor trăsături spirituale : mama e veşnică precum patria – gândul
e generat de asocierea dintre vârful acoperit de nea al muntelui şi părul
cărunt al mamei; ochii ei sunt ca nişte mări albastre, care adună liniştea,
frumuseţea şi zbuciumul vieţii; mâinile mamei , asemenea arăturii, sunt
dătătoare de rod; respiraţia mamei naşte ploi peste glie şi oraş, insuflă viaţă
pe tot întinsul patriei.
În prima parte a poeziei avem imaginea cosmică a patriei
ca mediu geografic, a baştinei, a plaiului, căruia i se dă viaţă prin fiinţa
mamei.
Partea a doua
a poeziei desemnează două elemente ale patriei ca mediu spiritual: inelul, care
simbolizează legătura veşnică între bărbatul şi femeia ce au creat familia
(celula neamului), e criteriul statorniciei neamului, de aceea pentru eroul
liric duşmanul este cel ce atentează la libertatea neamului său; basmaua mamei
e un steag ce zvâcneşte ca inima – o imagine a curăţeniei pline de demnitate, a
zbuciumului vieţii poporului.
Legământul spiritual al fiului cu mama constituie motivul
poeziei „Mi-e dor de tine, mamă”: Atmosfera versurilor e mai senina, răspândind
în jur un copleşitor sentiment de gingăşie, cu uşoare note nostalgice. Dar
senzaţia unor dureri ascunse nu ne părăseşte nici la lectura acestei poezii. E
o nelinişte enormă, misterioasă în toată creaţia lui Grigore Vieru, cu excepţia
poeziilor pentru copii. Chiar şi în poezia de dragoste poetul emană un sentiment
al regretului nesimulat ce vine din conştientizarea caracterului trecător al
clipelor dulci. De aceea , poate, poetul caută semnificaţii veşnice în orice
lucru din lume, care-i atinge cu aripa vieţii sufletul înrourat de truda
cuvântului.
Cele mai multe poezii ale lui Grigore Vieru sunt nişte
poeme lirico-epice, în care caracterul epic este conturat pe temeiul ideilor şi
valorilor dominante ale conştiinţei naţionale.
Literatura naţională, sau conştiinţa artistică a
poporului nu poate exista astfel decât în forma graiului matern. Interesul
deosebit al scriitorilor români din spaţiul dintre Nistru şi Prut pentru
destinele limbii materne e o reacţie firească la nenumăratele atacuri pe care
le-a suferit graiul nostru în lungile perioade de înstrăinare forţată de
temeliile neamului şi ale spiritualităţii lui. Interpretarea poetică a
valorilor etice , filosofice şi estetice ale limbii materne a devenit o acţiune
permanentă a scriitorilor, întru susţinerea potenţialului vieţii spirituale a
naţiunii. Procedeul este comun pentru toţi poeţii care au scris poezii şi poeme
despre limba maternă, începând cu Alexei Mateevici şi până la Grigore Vieru.
„Graiul” e construită sub formă de răspuns la întrebarea
copilului „Ce-i graiul, al lui mumă”, în care se conţine o descriere a
valorilor principale ale limbii materne. Ideea principală a poemului poate fi
redată în formula: „Limba maternă e existenţa noastră spirituală”. Din
descifrarea acestei teze s-a şi constituit poezia – o înlănţuire de simboluri
caracteristice creaţiei poetului, viziunii sale artistice.
O alta
trăsătură distinctivă a operei lui Grigore Vieru este dragostea – condiţie a
vieţii umane. Poeziile sale de dragoste şi aforismele prezintă dragostea într-o
manieră deosebită, accentuându-se frumuseţea caracterului, puritatea şi
splendoarea semnificaţiilor acestui sentiment.
Grigore Vieru a dedicat pagini
întregi femeii. La el poezia iubirii ocupă un loc esenţial, ontologic. Mihail
Dolgan , critic literar basarabean, observă că în poezia lui Grigore Vieru
poemele iubirii pentru femeie „constituie acea verigă principală din lanţul
veşnic viu al existenţei umane, în lipsa căreia omul nu-si poate imagina
fericirea deplină pe pământ”.
În poeziile sale, Grigore Vieru îi
conferă iubitei un statut miraculos, care ţine de taina filosofiei. Astfel,
iubita apare ca un element de legătură între lumea fizică şi cea cosmică.
Iubita este puntea care face posibilă vieţuirea printre elementele naturii, ea
este fiinţa care reprezintă sensul existenţei. Dragostea in poeziile lui
Grigore Vieru este conceputa ca un izvor
veşnic din care cel însetat caută să-şi potolească setea; dragostea este locul în care omul îşi găseşte marea
lumină , în care cei de aproape vor găsi identitatea strămoşească, pură şi
nealterată: „Când am să mor,/ să mă îngropi/ în lumina ochilor tăi/…Ca nimeni/
să nu-mi joace pe mormânt, să nu fiu, ca strămoşii, /pus sub ierburi şi pământ/
îngroapă-mă în lumina ochilor tăi, / femeie de pe urmă, / femeia mea dintâi”.
Încredinţarea
vieţii iubitei este în lirica poetului unul dintre cele mai sincere şi
cutremurătoare gesturi pe care bărbatul, în general, îl face prin taina
cununiei.
Universul poeziei lui Grigore Vieru n-ar fi
complet fără poezia de inspiraţie mitologică. În
mitologia antică a Orientului şarpele simbolizează înţelepciunea şi unitatea lumii.
În creaţia
populară românească şarpele e simbolul vicleniei, care s-a pietrificat în zicala
„a pune şarpele la sân”. Deci, a te lăsa încântat de omul viclean.
Grigore Vieru porneşte de la
semnificaţia pe care o are şarpele în folclorul românesc, eroul său liric „îşi
pune şarpele la sân”, motivul însă este extins asupra întregii existenţe
spirituale a omului, asupra a tot ce are mai sfânt: coarda poamei, părul mamei.
„Harpa” e un poem lirico-epic, în care sunt generalizate artistic problemele
existenţei spirituale.
Ioan Alexandru
spunea despre Grigore Vieru : „ un poet care şi-a asumat greul unui grai
trecându-l prin inima sa şi, încărcat de răbdare, înţelepciune şi nouă
frumuseţe, îl întoarce semenilor săi care-i deschid de bunăvoie inima să-l
primească, pentru a-şi duce mai demn mai departe viaţa în spiritul dreptăţii,
al iubirii ce covârşeşte şi poate birui totul…O astfel de întruchipare
excepţională este acest poet, acest om cât o lacrimă în rostogol pe obrazul
planetei”
Basarabenii îi sunt datori
poetului pentru efortul depus în readucerea scrisului latin, scrisului
firesc al limbii române, precum și impulsionarea activităților de renaștere națională din 1989.
Promovarea activă și neînfricată a idealurilor și valortilor românești - iată truda, neobosită, de o viață a poetului.
Promovarea activă și neînfricată a idealurilor și valortilor românești - iată truda, neobosită, de o viață a poetului.
BIBLIOGRAFIE:
Vieru, Grigore – Curăţirea fântânii, Galaţi, Editura
Porto-Franco, 1993.
Vieru, Grigore - Rădăcina de
foc, Bucuresti, Editura Univers, 1988.
https://ro.scribd.com/doc//Grigore-Vieru-Si-Dragostea
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu