Marele poet român Grigore Vieru
Prof. Niculai Georgeta Adriana, limba și literatura
română, gr. did. II, Liceul Tehnologic de Sevicii, Bistrița
Grigore Vieru: „Dacă visul unora era ori este să ajungă
în Cosmos, eu viața întreagă am visat să trec Prutul”
Prin tot ce a scris și a gândit, Grigore Vieru s-a dovedit,
incontestabil, o voce unică, de o plasticitate uluitoare, în peisajul poeziei
românești. Stihurile sale au împodobit, într-un registru ales al limbajului
poetic, stări de spirit de o rară autenticitate. Nimic nu este țipător,
îndoielnic sau iluzoriu în lirica lui Grigore Vieru. Chiar și atunci când a
ridicat glasul împotriva dușmanilor românismului, scriitorul a mustrat cu
demnitate și atitudine creștinească.
Poezia lui Grigore
Vieru capătă un acut tragism uman, un accent de revoltă, de refuz violent în
acceptarea unei realităţi care loveşte în fiinţa românească. Tragicii ani,
cumpliţi pentru intelectualitatea română basarabeană, i-au făcut pe mulţi
români să-şi piardă speranţa într-o viaţă mai bună, liberă şi creatoare. Noua
intelectualitate, în frunte cu Grigore Vieru, a readus cultura românească şi
poezia pe făgaşul normal al culturii dintre Prut şi Nistru. Grigore Vieru se
afirmă ca o voce originală în poezie. Poezia a fost întotdeauna pentru el modul
de a evada de sub strânsoarea ocupaţiei sovietice.
Versurile
lui se înscriu într-un program literar ce are ca element esenţial apărarea şi
ilustrarea limbii române, integritatea acesteia într-o ţară în care s-a
refuzat, decenii de-a rândul, dreptul de cetăţenie al acestei limbi. Recursul
la sentimentul patriotic autentic, starea de sinceră şi ardentă implicare
cetăţenească în destinul propriei patrii, toate acestea au reprezentat imperative
imediate ale creaţiilor sale, cărora poetul li s-a dedicat cu dăruire, spirit
al jertfei şi credinţă. Cărţile de poezie ale lui Grigore Vieru (Numele tău, Un
verde ne vede, Izvorul şi clipa, Cel care sunt, Hristos
nu are nicio vină, Rugăciune pentru mama, Taina care mă
apără etc.) rămân repere fundamentale ale poeziei româneşti de azi. O
poezie precum În limba ta ni se prezintă ca o profesiune de
credinţă a unui scriitor cetăţean, ce a aşezat mereu, mai presus de propria
fiinţă, idealurile neamului, celebrând, în versuri înfiorate de patos, limba
română, limba în care a pătimit, a scris şi a iubit: „În aceeaşi limbă / Toată
lumea plânge, / În aceeaşi limbă / Râde un pământ. / Ci doar în limba ta /
Durerea poţi s-o mângâi, / Iar bucuria / S-o preschimbi în cânt. // În limba ta
/ Ţi-e dor de mama, / Şi vinul e mai vin, / Şi prânzul e mai prânz. / Şi doar
în limba ta / Poţi râde singur, / Şi doar în limba ta / Te poţi opri din
plâns”.
Consider
că latura de cea mai autentică profunzime a poeziei lui Grigore Vieru este
aceea a responsabilităţii civice a scriitorului, a omului de cultură, care se
simte, cu fiecare gest pe care îl face, cu fiecare cuvânt pe care îl rosteşte,
adânc răspunzător de soarta neamului său, de destinul limbii în care s-a născut
şi în care respiră. Eugen Simion subliniază că „despre Grigore Vieru am putea
spune că este ultimul poet cu Basarabia în glas. Un poet mesianic, un poet al
tribului său, obsedat de trei mituri: Limba română, Mama şi Unitatea neamului.
Un poet elegiac, dar, în ciuda fragilităţii înfăţişării sale şi a vocii sale –
moi şi stinse, menite parcă să şoptească o rugăciune, nu să pronunţe propoziţii
aspre ca vechii profeţi – un poet dârz, un cuget tare, un spirit incoruptibil.
Mulţi i-au înţeles stilul şi mesajul, alţii i-au reproşat mereu faptul că nu
este un poet postmodern. Vieru nu putea fi postmodern pentru că, spune chiar
el, s-a născut şi a crescut într-o istorie imposibilă şi, când a început să
scrie, şi-a dat seama că publicul său aşteaptă altceva de la el. Ceva esenţial,
spus limpede, ceva despre suferinţele şi bucuriile naţiei sale, atâtea câte
sunt. În aceste circumstanţe, poemul său «nu poate fi o zbenguiala a
cuvintelor»”.
Poezia
lui este didactică, e o carte de lectură eternă: o viață de om de la naștere la
moarte, transpusă în forme parabolice, uneori moale și fin, alteori aspru,
retoric și povățuitor. Creația viereană izvorăște limpede, cu demnitate și
convingere în necesitatea dreptății sale. Poezia sa a schimbat, practic a
mișcat, din loc valoarea poeziei țării noastre. Până la Vieru s-a scris sub
influența celor de la conducere, cenzura fiind impusă pe acele vremuri.
,,Scriu
nu pentru că sunt poet, ci pentru că am văzut în copilărie cum curgea Prutul”
zicea Grigore Vieru. Marile teme care sunt prezente în creația sa: Mama,
iubirea, graiul, copilăria vor fi mereu actuale, fiindcă acestea izvorăsc din
divinitate și nu pot fi mișcate de nimeni și nimic. Creația sa care a fost
pietrificată cu ajutorul cuvintelor, poate nu e cea mai strălucită, dar este
înălțătoare prin faptul că venerează verbul matern, dragostea de neam. Izvoarele
de inspirație a poetului sunt simple zile de Paști și de Crăciun. Dar anume
această simplitate înseamnă toată măreția vieții care alcătuiește
Universul.
Aruncând
o succintă privire pe creația sa lirică, cu adevărat realizezi că poetul Vieru
a plâns amarul și lupta pentru unitatea românilor, despărțiți de vicisitudinile
istoriei și orgoliile cârmuitorilor lumești; a jelit izgonirea lui Dumnezeu din
mintea și viața poporului român; a năzuit după tot ce este sfânt și curat,
plămădit de geniul neamului ce l-a odrăslit. Te impresionează să observi în
creațiile sale că ochii lui Dumnezeu veghează permanent viața – opera mâinilor
Sale. Cineva l-a întrebat odată: „De unde veniți domnule Grigorie Vieru?”. A
răspuns poetul: „Vin din Basarabia, unde românii sunt săraci de mângâiere.
Mângâierea noastră e Limba Română. Mângâierea noastră e iubirea. Mângâierea
noastră e credinţa în Dumnezeu”. Pe toate le vedea raportate la Cerescul
Părinte și la veșnicie. Viața însăși o considera împlinită dacă îl ai ca
prieten pe Dumnezeu. De asemenea, Marele român Grigore Vieru şi-a dedicat
scrierile în primul rând copiilor cu suflet de înger, aceştia fiind darul cel
mai de preţ al familiei. Grigore Vieru a scris literatură pentru copii
deoarece, spunea poetul, dacă copilul începe de mic să fie român el va fi mare
român când va creşte, iar în felul acesta suma de valori a copiilor va deveni o
naţiune mare, pentru că sufletul copilului este curat, românismul intrând în
sufletul lui de mic, va deveni temelia, talpa românismului veşnic şi sfânt.
Opera scriitorului poate fi privită
din mai multe perspective.
1.
Perspectiva tematică
Evident,
Grigore Vieru a abordat constant câteva teme esenţiale: mama, patria, graiul,
iubirea, războiul, copilăria, artistul şi creaţia. Cât priveşte tema mamei,
este foarte dificil, mai ales în scopuri didactice, de ales câteva opere
reprezentative, deoarece poezia despre mamă a lui Gr. Vieru reflectă atitudinea
monografică a poetului față de această ființă, printr-o abordare amplă, din
diverse unghiuri de vedere, organizate de M. Cimpoi în următoarea schemă
accesibilă: „De la ataşamentul afectiv, profund, dar ţinând de o esenţă
autobiografică, ce cobora viziunea pe un plan transparent al concretitudinii (Cântec
cu acul, Autobiografică, Cămăşile, Poem, Mama
poetului), de la ritualicul contemplat grav, dar fără patos imnic,
manifestat în Cântece pentru mama, până la Litanii pentru
orgă, în ale căror accente patetic-tragice se exprimă risipirea Întregului,
Muma este pe rând şi, bineînţeles, în chip amalgamat, prezenţă umană concretă,
chip spiritual, simbol, mit” [1, p. 77-78].
Tema
patriei admite la fel interpretarea a cel puţin patru poezii, dat fiind faptul
că, în viziunea poetului, patria se identifică cu mama (Mamă tu eşti),
cu Moldova / pământul străbun (De la tine, Poem), cu locul /
satul naşterii (Casa părintească, Satul meu, Acasă),
cu personalităţile marcante ale neamului nostru şi nu în ultimul rând cu oamenii
acestui pământ, plugarului revenindu-i rolul principal (Legământ, Iezii
lui Creangă, Ascultând pe Enescu, Către plugar).
Un
alt aspect al poeziei erotice a lui Gr. Vieru îl constituie ipostazele eului
liric. Identificăm în foarte multe poezii ale poetului un eu care trăieşte
sentimentul că între el şi iubită nu mai este loc pentru mamă (Inel, Pe
drum alb, pe drum verde, Onomastică, Mama în casa
noastră). Din această stare de lucruri, din imposibilitatea de a împleti
strâns de tot cele două drumuri, alb şi verde, al mamei şi al iubitei, rezultă
şi suferinţa („Din inel, din flori de tei, / Gălbioară, / Se tot uită-n ochii
mei / Suferinţa”). Totuşi dorul de iubită rămâne sentimentul definitoriu
al liricii erotice vierene. El este trăirea, „care duce spre esenţă, spre
taină, deci spre revelaţia contopirii cu Totul cosmic” Eul liric îndrăgostit
apare în ipostaza unui tânăr Dumnezeu, care recreează iubirea într-un spaţiu
asemenea celui din timpul facerii lumii, a meşterului Manole, care, din dor şi
iubire, năruieşte zidul, eliberându-şi consoarta, a unui tânăr crai, ce „poartă
a toamnei coroană în flăcări”, a omului care cunoaşte deopotrivă fericirea şi
durerea, a bărbatului-soţ care admiră femeia şi în rolul ei de soţie-mamă.
Analizată şi din acest unghi, poezia
erotică a lui Grigore Vieru le va oferi elevilor posibilitatea de a surprinde
un eu care încearcă să se definească în raport cu sine (Iubind, Ah,
cine ştie), cu iubita (Dacă), cu mama (Alt cântec), cu lumea
(Acum aştept).
Războiul
al doilea mondial, consecinţele acestuia sunt evocate într-un şir de poezii ale
scriitorului. Menţionăm că acest flagel, în lirica lui Gr. Vieru, este
privit prin prisma copilului / fiului (Formular), a mamei (Război),
a invalizilor sau a celor căzuţi pe câmpul de luptă (Alt cor al invalizilor
de război), a elementelor naturii (Cântecul bradului). Copilul /
fiul trăieşte la maximum drama pierderii tatălui în război, mama îndurerată se
revoltă împotriva acestui seism, bradul refuză să fie transformat într-un
picior de lemn. Prin intermediul acestor metafore poetul condamnă războiul,
care răvăşeşte ordinea firească a existenţei. Pentru a-şi configura viziunea,
apelează la antiteză: alături de ghiulea, schijă, plumb, furtună, apar
insistent lumina, soarele, luna, pruncul, izvorul, iarba, floarea.
Poezia
pentru copii ocupă un loc important în lirica poetului, dovadă fiind şi faptul
că primele volume editate (Alarma, Muzicuţe, Făt-Frumos
şi curcubeul, Bună ziua, fulgilor!, Mulţumim pentru
pace) sunt dedicate, în exclusivitate, celor mici. Pe parcursul activităţii
sale de creaţie, Gr. Vieru a rămas fidel acestui cititor. Copilul, jocul şi
copilăria sunt trei dimensiuni care
trebuie luate în vedere pe parcursul studierii poeziei pentru copii a poetului.
Distracţia, amuzamentul (Troleibuzul), implicarea într-o acţiune (Ia-mă),
situaţia-limită în care apare copilul („Eu ridic în glumă mâna, / Autobuzul
pune frâna, / Acum trebuie să urc, / Însă unde să mă duc?”), dialogul dintre el
şi elementele naturii / vieţuitoarele universului mic (ghiocelul, valul,
albinuţa, furnica etc.) sunt caracteristici ale liricii vierene pentru copii
Condiţia
artistului şi a operei de artă este dezbătută de Gr. Vieru în mai multe poezii.
Astfel, viziunea scriitorului, redată în Ars poetica, sugerează că
poetul-om poartă timpul curgător în sânge, încercând să-şi salveze opera prin
iubire. În acest fel artistul îşi scoate cântecul din tenebrele morţii.
Concomitent, Gr. Vieru consideră că durerea şi suferinţa contribuie la naşterea
artei adevărate, care, la rândul ei, va învinge moartea. Pe de altă parte,
artistul este cel care se identifică / trebuie să se identifice cu însăşi
fiinţa poeziei. Contopirea, din moment ce se realizează, „e în stare să
acţioneze magic asupra simţurilor şi imaginaţiei şi să readucă în planul
imediat al dorinţei fenomenele necesare actului poetic” Abordând tema
respectivă, elevii vor fi antrenaţi şi în comentarea afirmaţiei lui Vieru:
„Poezia pentru maturi înseamnă, în cazul meu, aratul pe arşiţă într-un pământ
uscat. Poezia pentru copii este ploaia curată, care mă spală de colbul zilei,
mă înseninează şi mă întăreşte pentru plug”
2.
Perspectiva particularităţilor de stil
Ca
element de structură / semn structural, expresia poetică este o modalitate de
revelare a semnificaţiilor profunde. Aşadar, una dintre operaţiile esenţiale
ale analizei discursului poetic este nu atât inventarierea, mai mult sau mai
puţin conştiincioasă, a diferitor figuri de stil, ci punerea în lumină a forţei
de sugestie a acestora în contextul dat, a capacităţii lor de sensibilizare.
Analizând lirica lui Gr. Vieru, din perspectiva limbajului, se va remarca, în
primul rând, semnificaţiile simbolice
ale părului, mâinilor, ochilor, glasului, nopţilor mamei, brâului albastru,
busuiocului, năframei, izvorului etc. (tema mamei), ale spicului cosit,
drumului verde, inelului, privighetorii, trandafirului, lacrimii, luminii,
nemernicului foc etc. (tema iubirii), ale cămăşilor, sorcovei, piciorului de
lemn, crucii, bradului, golului scrumuit etc. (tema războiului), ale casei părinteşti,
cântecului greierilor, ierbii, pereţilor albi, zvonului de clopot, pâinii etc.
(tema patriei). Metafora revelatoare (ex.: „Doar umbra – / Frunză tămăduitoare
/ pe rana pământului”, „Ning străin şi rece sânii tăi, femeie”), epitetul
(„glas tainic”), oximoronul („floarea focului”), comparaţia („M-am amestecat cu
dorul ca sângele cu izvorul”) sunt figurile de stil prin intermediul cărora
poetul sugerează / exprimă stările lirice, atitudinile sale. În acest
context se înscrie şi multitudinea de imagini auditive, vizuale, cromatice.
3.
Perspectiva procedeelor de compoziţie
Lirica
lui Grigore Vieru oferă largi posibilităţi pentru a fi comentată şi din acest
unghi. Paralelismul compoziţional, antiteza compoziţională, repetiţia-laitmotiv
/ refrenul sunt procedeele de compoziţie cel mai des atestate în creaţia
scriitorului.
4.
Perspectiva speciilor lirice abordate de scriitor
Poetul
a abordat foarte multe specii lirice, în funcţie de tema tratată, de stările
trăite, de ipostazele eului. Astfel, în lirica viereană pot fi atestate doine (Doină),
balade (Cămăşile), imprecaţii (Blestem de dragoste), rugăciuni (Rugă),
ode (Graiul), imnuri (Imn), meditaţii (Ars poetica),
litanii (ciclul de versuri Litanii pentru orgă), elegii (Elegie
de toamnă), cântece de dor (Pădure, verde pădure), cântece de leagăn
(Cântec de leagăn pentru mama), ghicitori (Ghicitoare fără sfârşit),
numărători (Numărătoare), pasteluri (Satul meu), poeme (Poem),
sorcova (Sorcova după război), descântece (Descântec de dragoste)
etc.
Menţionăm
că în cele mai dese cazuri poetul a polemizat cu caracteristicile unei sau
altei specii. Blestemele vierene, de exemplu, nu se prezintă ca invocarea
urgiei divine asupra cuiva, ci, mai degrabă, ca exprimarea idealului erotic
(ex.: „Ci-n noaptea pletei tale / tu să mă-nfăşuri ghem”). Baladele autorului
sunt private de dimensiunea fantasticului, păstrând totuşi caracterul
liric-narativ şi acţiunea ancorată în real (cum se întâmplă în Cămăşile).
Caracterul elegiac, tânguios aproape că nu este sesizabil în cazul doinelor
poetului, mai mult decât atât, autorul recurge la piciorul de ritm de trei
silabe, care nu este, practic, atestat la doinele populare (ex.: „Caldă e
liniştea / Singur ca liniştea”). Cu toate acestea, remarcăm în doinele
autorului aceeaşi profunzime a dorului ca sentiment trăit de eul liric („Tot
ce-i dor e neuşor / Chiar de vine pe izvor”) şi muzicalitatea caracteristică
speciei populare respective, rezultată şi din versul scurt (din maximum şase
silabe). În structura sorcovei (Sorcova după război) atestăm formulele
caracteristice acestei specii lirice folclorice („– Primiţi cu semănatul? / –
Primim, copii, primim”), dar şi intervenţiile / remarcile eului-narator
(„Astfel stăpânul spuse, / Iar grâul cald zbura” şi „Astfel îl semănară /
Copiii pe la zori”), şi replica stăpânului casei („Ce dulci, o, soţioară, /
Mi-s aste lungi ninsori”). Aceste două elemente de structură caracterizează în
mod esenţial poezia lui Vieru, deosebind-o de specia populară în cauză.
Elegiile, litaniile, cântecele de dor, poemele, meditaţiile, în felul în care
sunt create de Vieru, se apropie foarte mult de tiparele existente. Comentând
poeziile lui Grigore Vieru din această perspectivă, criticul literar M. Cimpoi
sublinia că: „modulaţiile de rugă, tonalitatea ce asociază simbolic acordurile
solemne de imn şi acele uşor-sentimentale de madrigal”( p. 69).
În
concluzie, Grigore Vieru este şi va rămâne pentru cunoscători poetul şi
publicistul, copilul şi adolescentul, omul matur şi înţeleptul cu plete
cărunte. Creaţia sa, considerată a fi cartea de vizită a tuturor basarabenilor,
şi nu numai, se prezintă ca o continuă sublimare a sufletului prin frumuseţe şi
omenie, prin dragoste şi purificare spirituală. E un fapt uşor de sesizat şi de
înţeles în acelaşi timp, după ce pătrunzi în profunzimea liricii poetului, că
textul său captează, emoţionează, modelează. Glasul versurilor sale capătă
ecou.
Bibliografie:
Eugen Simion, Grigore Vieru, un poet cu lira-n lacrimi,
în Caiete critice, Nr.1-3, 1974.
Grigore Vieru, Taina care mă
apără, Iaşi, Editura Princeps, 2008.
Dolgan,
M.(coord.), Grigore Vieru: Lucrare în
cuvânt Vieru în Literatura română
postbelică. Integrări, valorificări, reconsiderări, Chişinău, Firma
editorial-poligrafică ,,Tipografia Centrală”, 1998, p.395-406.
M. Cimpoi, Grigore Vieru- poezia arhetipurilor, Iași, Ed. Princeps, 2009.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu