dr. în filologie, prof. Mirela
Savin
grad didactic I, Colegiul
Național Militar ,,Alexandru Ioan Cuza”
În prezenta lucrare voi discuta despre Grigore Vieru și rolul acestuia
în promovarea culturii. Trebuie
precizat, încă din incipit, faptul că legătura dintre Grigore Vieru și fenomenul
cultural apare evidentă, fiind instrument de pătrundere și adâncă interpretare
a textelor lirice semnate de Grigore Vieru.
Scriitorii din Republica Moldova, indiferent că ne referim la Alexei Mateevici,Eugen Coșeriu sau Grigore
Vieru, au militat, prin scrierilor lor, pentru o cultură comună, pentru o limbă
unitară, unică, limba / graiul fiind văzute drept un organism viabil, o ființă în
continuă transformare. Acest lucru îl apropie de lirica eminesciană. Spre
exemplu, aidoma lui Eminescu și Vieru valorifică mitul orfic, relaţia poeziei cu moartea şi orbirea ca închidere în sine a artistului,
ipostazierea ofică permițând, de fapt, o revalorizare a experienței morții. Mai
mult decât atât, acest joc stilistico-mitic îi permite lui Vierupendularea limbajului
cultural între spiritualitate și tensiunea creatoare: „Ca un copil aştept
dimineaţa / Până la lacrimi mi-e dragă viaţa!”.
Jocul eliberator al culturii este regăsit și în textul liric ,,Tămâie
şi licheni”: „A murit tămâia, / Duhoarea stă să crească. / Ne-a umplut
ca râia / Limba moldov’nească. // Mi-a pierit şi somnul, / Pacea creştinească.
/ Mârâie spre Domnul / Limba moldov’nească. // O biată bătrână / N-are nici de
pască. / Stă cu halca-n mână / Limba moldov’nească. // Îşi creşte frumosul /
Limba românească. / Îi arată dosul / Limba moldov’nească...”.Așadar, textul
poate fi văzut drept o strălucită ilustraţie a cultului lui Grigore Vieru pentru metaforizarea trăirilor, încifrând esenţa
viziunii asupra culturii.
În textul ,,Poetul”, lirica este o meditație asupra precarității
condiției existențiale a poetului:„Ciudată
– alcătuire – / Tribunul şi ascetul– / Acest, ah, duh al vieţii. / Ce îl numim
poetul. // El are-un fel de arfă / Cu strune luminoase / Din raza dimineţii /
Şi din străbune oase. // Şi-o mângâie-n iubire / Cu degete ce-i sânger, / ori
zice că de ziduri / Va sparge-o el singur // (…) la suflet şi-adevăruri / îmi
umblă, la mistere, / La moarte dânsul umblă, / Dar zice că la miere”.Contextual,
conținutul meditației se cristalizează în jurul ideii literare conform căreia
poetul este o formă de evoluție, de prefacere a cuvântului prin intermediul
eului liric subiectiv. Mai mult, la Grigore Vieru poezia este cea care se
identifică, fără doar și poate, cu poetul: „De fapt, / nici nu sânt om, / ci
pur şi simplu / poezie ”.
După cum am precizat mai
devreme, ipostaza fundamentală a mitologiei poetului este
cea orfică. Eul poetic este conştient de puterea orfică a cântului său,
sugerându-se forțele care au efect constructiv asupra actului de creație: „Aş
vrea asemeni ploii / eu cântul să-mi frământ: / când voi cânta să iasă / secara
din pământ”. Cu toate acestea, există acea stare a unui eșec posibil,
eșecul unei aspirații tocmai pentru că, la nivel cultural, eul liric este cuprins de angoasa dispariţiei ființei și,
implicit, a actului de scriitură: „Mă gândesc mereu / la poezie, / pentru că
mi-e frică grozav / de golul dintre poezii – / cavou / în care-aş putea să mă
prăbuşesc”.
Poezia lui Grigore Vieru se încadrează în
conceptul de promovare a culturii prin pasiunea pentru ideea actului de
scriitură, prin idealizarea limbajului, sub magia căruia se desfășoară
miracolul contemplării poetice față de Creație: ,,Merg eu dimineaţa, în frunte,/
Cu spicele albe în braţe/ Ale părului mamei./ Mergi tu după mine, iubito,/ Cu
spicul fierbinte la piept/ Al lacrimii tale./ Vine moartea din urmă/ Cu spicele
roşii în braţe/ Ale sângelui meu -/ Ea care nimic niciodată/ Nu înapoiază./ Şi toţi suntem luminaţi/ De-o bucurie
neînţeleasă.”.
Grigore Vieru s-a identificat cu sine: ,,Mama mea viața-ntreagă/A
trăit fără bărbat./Singurei eram în casă/Ploi cu grindină când bat./Mama mea
viața-ntreagă,/Stând la masă, ea și eu,/Se așază între mine/Și Preabunul
Dumnezeu./Oh, și crede-așa într-însul,/Că-n albastru văzul ei/Chipul lui de pe
icoană/Se străvede sub scântei./Și eu țin atât la mama,/Că nicicând nu
îndrăznesc/Dumnezeul din privire/Să mă vâr să-l mâzgălesc.”, cu
fiinţa colectivă: ,,Lucruri
ciudate astăzi/ Se-ntâmplă în lume şi-n sori./ Tună iarna şi plouă,/ Ninge vara
pe flori./ Lucruri ciudate de tot/ Se-ntâmplă pe glob!/ Creşte-n balcon mărarul,/
Acolo albina şi stup./ Se amendează acel/ Care trage în lup./ Lucruri stranii
de tot/ Se-ntâmplă pe glob./ Scot unii miere, miere/ Din iarba veninului./ Se
şterg picioarele/ De preşul vecinului./ Lucruri stranii de tot/ Se-ntâmplă pe
glob!/ Se vinde aer curat,/ Se trage cu puşca în nor,/ Unii nu se pot lăsa de
fumat,/ Alţii îşi lasă ţara uşor./ Lucruri stranii de tot/ Se-ntâmplă pe glob!/
Împunsă-i de ţeava puştii/ Chitara lui/ Hara în omoplaţi./ Nu se mai fură fete
– se fură bărbaţi./ Lucruri stranii de tot/ Se-ntâmplă pe glob!/ Multe azi se
întâmplă/ În lumea cea pământească:/ Cel vârstnic se copilăreşte,/ Copiii nu
vor să se nască./ Lucruri stranii de tot/ Se-ntâmplă pe glob!/ Armele-n lume,
armele/ Se răspândesc ca ciuma,/ Periculoasă devine pădurea,/ Periculoasă şi/
Luna./Lucruri stranii de tot/ Se-ntâmplă pe glob!/ Sunt fântâni secrete/ Din
care bea numai tunul./ Cred că ascunde ceva/ După coada păunul./ Lucruri
stranii de tot/ Se-ntâmplă pe glob!/ Cred că e ceva montat/ Şi-n floarea
aprilului./ Unicul loc liniştit/ E ochiul copilului./ Lucruri stranii de tot/
Se-ntâmplă pe glob!/ I se descarcă omului/ Bombele în faţa porţii./ În lupta
pentru pace sunt/ Mobilizaţi copiii şi morţii./ Lucruri stranii de tot/
Se-ntâmplă pe glob!/ „Ascultaţi, măi copii!” –/ Tot strigă spicul pe deal./ Dar
nu mai e ascultat/ Bunicul cel mondial./ Lucruri stranii de tot/ Se-ntâmplă pe
glob!/ Gonit ca un iepure, bietul,/ De jos, din stea,/ Pământul nu mai ştie/ În
care parte s-o ia./ Lucruri stranii de tot/ Se-ntâmplă pe glob!/ Latră câinii,
gonaşii/ Răcnesc ca nebunii./ Răsună pe văi un bubuit,/ Se-ntunecă văile
lumii./ Lucruri stranii de tot/ Se-ntâmplă pe glob!/ Nu, încă nu s-a tras/ Din
groaznice arme –/ Pur şi simplu, s-a rupt/ Inima mamei./ Lucruri stranii de tot/
Se-ntâmplă pe glob!”, fiind
astfel mai mult decât un poet: ,,Lui Ion Borşevici/
Cântecul cel mai frumos/ Şi cel mai puternic/ Încă nu s-a scris./ Veni-va o zi/
Când se va scrie./ Pe albul de sus/ Al Carpaţilor,/ În piatra lor/ Se va
scrie./ Frate, eu cred că Prutul/ Cel limpede cândva/ A venit la noi/ Odată cu
oamenii Bucovinei./ Poate că chiar Prutul/ Cu suferinţele sale de azi/ Este
cântecul acela,/ Poate că el este/ Podul întins peste/ Întreaga Ţară./ * * */
Anei Blandiana/ Trandafirul,/ Ca şi capul omului,/ Nu se cuvine tăiat./ În
general,/ De ce să tăiaţi trandafirul?/ De ce să nu priviţi/ În ochii noştri/
Până când ne veţi înţelege?/ Tristeţea noastră/ Împodobeşte iubirea/ Ca icoana/
Peretele casei.”,
fiind un destin: ,,Lui Eugen Coşeriu/ S-ar
putea oare,/ S-ar putea oare roti,/ Neînconjurat de stele,/ Pământul?!/ Ar
putea oare,/ Ar putea oare să existe,/ Neîngrădiţi de Limba Româna,/
Carpaţii?!/ Ar putea oare,/ Ar putea oare să fiinţeze/ Dorul,/ Neînconjurat de
liniştea/ Şi frumuseţea inimii tale?!”.
Semnul
situării în armonia universală, relevată de lumina fermecată a culturii,
creionează un microunivers al expresiei unui sentiment
adânc, care generează, în lirica lui Grigore Vieru, o redimensionare
fundamentală a noțiunii de cultură prin cosmicizarea, universalizarea și
unicizarea ei.
Bibliografie:
Călinescu,Matei, 2003, A
citi,a reciti.Către o poetica a re(lecturii), Editura Polirom,București.
Caraman, Viorica Ela,
2009, Grigore Vieru și Emil Cioran în circumferința ideilor comune, în
Revista Limba Română, Nr.1-4.
Simion, Eugen, 1974, Grigore
Vieru, un poet cu lira-n lacrimi,în Caiete critice, Nr.1-3.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu