Cojcoariu
Gina-Emanuela, prof. Limba română, grad didactic I, Școala Gimnazială Ștefan cel Mare, Botoșani
"Un poet care și-a asumat greul unui grai trecându-1
prin inima sa și, încărcat de răbdare, înțelepciune și nouă frumusețe, îl
intoarce semenilor săi care-și deschid de bunăvoie inima să-l primească, pentru
a-și duce mai demn, pe mai departe viața în spiritul dreptății, al iubirii ce
covârșește și poate birui totul, al credincioșiei față de cele nepieritoare și
al nădăjduirii ce nu poate da greș, un asemenea poet rămâne-va «suflet în
sufletul neamului său». O astfel de întruchipare exceptțională este acest poet,
acest om cât o lacrimă în rostogol pe obrazul planetei.” ( Eugen Simion). Poezia lui Grigore Vieru începe dincolo de cuvinte. Rezonanţele
acestor sfieli strălucitoare, şoaptele sale, înălţate la cer ca sufletele
martirilor, se interferează cu muzica sferelor: “Tăcerea / Căzând pe tăcere
se-aude”.
Şi e atâta linişte ca la începutul lumii. Pentru Grigore Vieru
întâi a fost tăcerea, ea este starea diafană a levitaţiei, poarta prin care
sufletul lumii pătrunde în oasele sale şi le transformă în fluiere cosmice.
Calea până la momentul transei lirice urmează un ritual apropiat celui
eminescian, prin puritatea trăirii şi prin hieratismul unui limbaj fără
adstrat. Grigore Vieru se apropie de cuvinte cu timiditate romantică, întâi se
petrece ritualul abluţiunii cu tăcere: “Îmi curge, mamă,/ însingurarea pe trup/
ca apa pe stânci/ ca miezul de noapte/ pe zidul unei cetăţi; “, apoi, începe,
în şoaptă, oficiul orfic al verbului. “Din ceasul acesta,/ de rouă mi-e
sufletul –/ şi trupul la fel”. Poetul
descoperă latura comprehensiunii versului său, vieţii sale, cuvântului rostit.
Este polemica dintre inspiraţie şi scriere, dintre gând şi perceperea lui de
alţii.
Iubita se-nvăluie şi ea în tăcere”Iubește-mă.
Ori nici nu mă iubi./ Dar lângă tine vorba n-are rost”,
dragostea, în această ataraxie cosmică, devine comunicarea între două tăceri,
între două abisuri legate printr-un râu subteran: “Şi-ascult pe malul de nisip/
Cum lin, ca stelele pe munte,/ Îţi curge liniştea pe chip”. Poemul ”Această
ramură” este vizibil influenţat de viziunea lilială, subtilă, delicată din
poemele de dragoste ale lui Nichita Stănescu, căruia îi şi este dedicat: „Mai
mult, frumoaso,/ Ce-aş putea să-ţi cer -/ Ce-mi dărui tu puţin e?!/ O, dacă-s
pasăre, -/ Sub cer/ Suflarea ta mă ţine!/ Iar părul tău înrourat/ Ca busuiocul/
Sfinţeşte aerul de sus/ În care-mi strig norocul./ Ca frunzele din cer/ Cobor/
genele tale, sfânto,/ Sărutând pasărea în zbor/ Şi locul unde cântă./ În glasul
tău/ De peste ani/ Aud străvechile porunci./ Şi-mi presur rana cu pământ:/ Cu
ale tale urme dulci.“. Tristeţea, nostalgia,
regretul sunt prezente în poezia de dragoste: ”E-o linişte iubirea?/ Mi-s pletele albite.”.
Mama, izvor de viaţă, lege mare şi tainică, ocupă miezul
liniştii: “Apropie-mă liniştii ce eşti”.Urma
poetului este copilăria sa, dificilă, dar e timpul când ţine coroana mâinii
mamei, numai privind în urmă firea artistică poetizează despărţirea de satul
natal, de mamă: ”Tăcută/ Ești, draga mea mamă,/ Tăcută...”. El cuprinde într-o
lacrimă o mirifică ţară imaginară, având ca elemente satul, izvorul, dealul,
piatra, pelinul, busuiocul, o patrie având în
centru permanentul și complexul simbol al mamei ”Iar buzele tale sunt,
mamă,/ O rană tăcută mereu”și cultul neclintit al
lui Eminescu: ”Ne-am ales cu domnul Eminescu,/ Domnul cel de pasăre măiastră,/
Domnul cel de nemurirea noastră -/ Eminescu”.
Pe măsura apropierii de tainele firii, emoţiile devin tot mai
incomunicabile, cuvintele volatile, poetul alunecând spre necuvânt, prin
rotocoale rituale, magice, ca un fluture fascinat de lumina tăcerii: “Ah, tot
mai liniştit mi-e verbul/ Şi dragostea şi a mea viaţă”. Singurătatea constă şi în asumarea responsabilităţii cuvântului. Poetul nu
acceptă cuvântul fals, sensul este prerogativa lui. De aceea, în spectrul artei
ar vrea să încapă tot, dar prin cuvânt trăieşte şi reacţia propriilor acţiuni. Holocaustul spiritual nu poate sfârşi decât în stingerea
cuvintelor: “ Iar când nu poţi/ Nici plânge şi nici râde,/ Când nu poţi
mângâia/ Şi nici cânta / Cu-al tău pământ/ Cu cerul tău în faţă/ Tu taci
atunci”. Atitudinea creează un raport dintre
gândire – cuvânt – univers. Sunt consemnate ambele ipostaze de a rosti – a
recepta. Metafora „ulciorul inimii şi-al minţii” determină împăcarea
senzaţiilor cu raţiunea. Emoţia şi gândul nu devin antitetice, sunt chemate să
lucreze în comun pentru cunoaşterea firii ontologice.
Moartea începe tot prin tăcere: “Să mori cu liniştea pe faţă /
În lina ta lumină”.Perceperea vizuală are efecte melodice,
senzitivul devine perceput şi prin atingere: „Lacrima: piatră funerară/ Pe
mormântul ochiului meu.” Totul ţine de profunzimea percepţiei în care nu
acceptă moartea, urâtul, indiferenţa. Perceperea morţii este raportată la două
viziuni în creaţia lui Grigore Vieru: la cea orfică şi la cea creştină. Poetul
le îmbină elucidând importanţa păstrării sacrului arhetipal şi dragostea
creştină: ”Respectăm moartea,/ Pentru că nu este/
Mincinoasă ca viaţa..”
Citindu-l pe Grigore Vieru putem afirma că tăcerea simbolizează
generalul care trimite spre lume misterul,
poetul reprezentând individualul înălţându-se spre cerul tăcerii cuvintelor,
din împletirea determinaţiilor emanate de aceste entităţi născându-se poezia.
Tăcerea vieriană devine complementară celei brâncuşiene, viaţa trece în moarte
prin tăcere, moartea revine la viaţă prin tăcere: “Şi viaţa şi moartea, la fel
ca şi materia, se cufundă, în ultim, într-o formă unică (tăcerea). Căci totul
se scurge în vasul tăcerii (la Brâncuşi): “Există o pasăre singură,/ Există o
pasăre,/ care cântă sus până când/ Mamă devine şi piere/ Există, o, nişte pui/
Care ţipă sus până când/ Mama le-nvie”.
Citind poezia lui Grigore Vieru, ni-l închipuim pe poet
înveşmântat în alb ”Merg eu dimineaţa, în frunte,/ Cu
spicele albe în braţe”. În cazul lui frumosul nu poate
fi constituit din falsitate, moarte, despărţire. Arta are funcţia de a crea,
dar nu de a opri veriga frumosului într-un apogeu. Fericirea constă în
eliberare ”Sunt fericit/ Că n-am cântat păunii./
Cântat-am mărul înflorit”, în perceperea
sublimului”Şi toţi suntem luminaţi/ De-o bucurie
neînţeleasă.”, în a crea din esenţele lumii
primordiale, ce îmbină cuvântul, fapta şi gândul, unde materia foloseşte
spiritului: ”Am cunoscut
durerea,/ Nu am ce mai cunoaşte.”.
Trei simboluri majore domină lirica lui Grigore Vieru: patria,
mama şi limba română. Ele sunt sinonime. Putem înlocui oricând, în orice poezie
a lui Grigore Vieru aceste cuvinte, unele cu altele şi vom obţine acelaşi
lucru. Patria e mamă şi e limba română. Eul liric trăieşte
ipostazele omului cu iubirea telurică şi cea de artist, dar adună în emoţiile
sale de iubire pentru oameni, pentru Dumnezeu, pentru frumos, pentru patrie,
pentru neam, pentru sacrul matern. La Grigore Vieru dragostea îşi ia aripile
din cântecul pentru femeia-mamă, femeia-iubită, sacrificiul iubirii constă în
verificarea iubirii. În
poezia lui Grigore Vieru întâlnim misterul cosmic: ”Trebuia să primesc o veste/
Care mi-ar fi mângâiat viața”,,
taina, natura în plenitudinea ei, creanga de măr,
floarea-soarelui, liliacul, în
„fireasca ordine”, dar şi o dimensiune morală care ordonează: ”Cu biciul
legii strâmbate,/ Cu lanţul poruncitoarelor strigăte!/ Ridică-te! Ridică-te!
Ridică-te!”. Această dimensiune
morală e pregnantă mai ales în poezia oracular-mesianică, în poezia de strigăt
existenţial: ” Sculaţi-vă, sculaţi-vă, sculaţi-vă/ Din somnul cel de
moarte!/ Salvaţi-vă, salvaţi-vă, salvaţi-vă/ Prin limbă şi prin carte!”.
Altfel, poetul a devenit un tribun
în apărarea limbii române şi a fiinţei româneşti.
Poetul trăieşte acut sentimentul de autosacrificare în numele poeziei: ”Din
cauza durerii/ Firescul dor al limbii/ Îl preamăresc și-l cânt”. Grigore Vieru reuşește să exprime cel mai
convingător ce înseamnă pentru un român limba lui maternă: „În aceeaşi limbă/
Toată lumea plânge,/ În aceeaşi limbă/ Râde un pământ./Ci doar în limba ta/
Durerea poţi să o mângâi,/ Iar bucuria/ S-o preschimbi în cânt./ În limba ta/
Ţi-e dor de mama/ Şi vinul este mai vin/ Şi prânzul este mai prânz./ Şi doar în
limba ta/ Poţi râde singur,/ Şi doar în limba ta/ Te poţi opri din plâns./ Iar
când nu poţi/ Nici plânge şi nici râde,/ Când nu poţi mângâia/ Şi nici cânta,/
Cu al tău pământ/ Cu cerul tău în faţă, / Tu taci atuncea/ Tot în limba
ta."
Vieru reprezintă pentru spaţiul său ceea ce a reprezentat Goga pentru Transilvania de la
începutul secolului trecut, devenind de mulţi ani „un simbol al încercării de
renaștere spirituală și naţională în Basarabia
postbelică”. ( Eugen Simion).
Referinţe bibliografice:
Corbu, Daniel. Itinerar bibliografic. În: Grigore Vieru. Taina
care mă apără. Ediţie realizată de Grigore Vieru şi Daniel Corbu. Iaşi:
Princeps, 2008.
Doinaș, Ştefan Augustin. Orfeu şi tentaţia realului. Bucureşti:
Eminescu, 1971.
Gruia, Lucian. Grigore Vieru, Rădăcina de
foc. Poeme,
confesiuni, Editura Univers, București,
1988, p. 339)
Lateș, George. Punctul genezic. Iaşi: Junimea, 2002.
Manolescu, Nicolae. Istoria critică a literaturii române. 5
secole de literatură, Editura Paralela45, Pitești, 2008, p. 1401
Noica, Constantin. Sentimentul
românesc al ființei, Ed. Eminescu, Bucureşti, 1978
Simion, Eugen. Scriitorii români de azi. Vol. III. Bucureşti.
Chişinău: David / Litera, 1998.
Sorescu, Marin. În: Discipol al lui Orfeu. Ediţie îngrijită de
Raisa Vieru. Chişinău: Prut Internaţional, 2005.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu