Lazăr Manuela Elena
Limba engleză
Gradul I
Liceul cu Program Sportiv Botoșani
,,Aceștia
suntem noi : / Buni cît se
cuvine / În mijlocul răului. / Răi – niciodată./Se
miră noaptea / Că a clocit sub ea / Întuneric/ Dar au ieşit/ Pui de
lumină.”
Acesta este Grigore Vieru: un pui
de om la început - care a adus lumină la început în familia lui, iar mai
târziu a luminat un neam întreg cu cinstea și demnitatea lui. Poetul neamului
său, cu un destin unic, cu o soartă zbuciumată, împletită cu a neamului pe care
l-a slujit mereu și al cărui slujitor mai este chiar și acum, de pe cele
tărâmuri.
Întreaga operă lirică a poetului Grigore Vieru ne prezintă un model de
om care s-a dăruit pe sine patriei și poporului său, repere sfinte ale întregii
sale existențe. A luptat mereu pentru limba neamului său, pentru afirmarea
acesteia.
Poezia lui Vieru e caldă, e ca mireasma unei pâini scoasă din cuptorul
minții și sufletului său curat. Versurile sale sunt frumoase, lin curgătoare ca
un Prut, care, zicea poetul, ar fi fost
bine să curgă pe Olt:
,, De-ai curge tu,
Prutule, / De-ai curge pe Nistru, / Să nu mă mai desparţi / De
fraţii mei! // De-ai curge tu, Prutule, / De-ai curge pe Mureş, / Ca liber
să pot asculta / Cîntecul nostru, / Cîntecul neamului meu! // De-ai curge
tu, Prutule, / De-ai curge pe Olt, / Să nu mai fiu întrebat / Ce
caut eu / Ce caut în Ţara Mea!”
Dacă dorința lui s-ar fi împlinit, poetul nu ar mai fi simțit durerea
de a fi despărțit de frații lui. Acest sentiment a fost prezent la Grigore
Vieru încă din copilărie , el este perceput ca o pedeapsă necruțătoare care e
resimțită și la maturitate. Suferința
poetului nu este individuală, ea este a întregii colectivități, este o dramă
colectivă a unor oameni care sunt considerați – greșit - niște străini în țara lor. Vieru găsește cauzele
acestei drame în trecutul, dar și în prezentul țării sale, asupra căreia
măsurile politicienilor , care nu sunt cele mai binevenite, sunt deseori
criticate.
Basarabia e o parte tristă, îndurerată, a poporului despărțit cu multe
decenii în urmă, prin măsuri cumplite.Ea trece printr-o încercare grea,
nefericită, tragedia ei e exprimată prin vocea viereană, ca un stindard în
fruntea luptei. Grigore Vieru, ca un martir, încearcă să aline rănile unui
pământ despărțit de ape și de politicieni. Patriotul înflăcărat își înarmează
pana cu multă forță, se angajează neîndoielnic în bătălia pentru limba sfântă,
pentru reuniunea cu frații săi de peste Prut.
Scrierile din
revisteleliterareşipoliticeconținpaginiscrise cu durereşirevoltăîmpotrivaocupaţieiruseştişi
a duşmanilorneamuluiromânesc.
GrigoreVieru a readustricolorulromânescînBasarabia,
într-o poeziepentrucopii, intitulată „Curcubeul”. Pentruaceasta, GrigoreVieru a
fostsancţionat, topindu-i-se cartea.
Vieru s-a ghidat constant
după reîntregirea neamului , făclia
speranței lui nu s-a stins niciodată. Atunci când a plecat dintre noi , acea
făclie doar a pâlpâit, dar nu s-a stins.
Cum ne-a părăsit poetul ?
Într-un accident de trafic, suspect, când se întorcea de la o comemorare a lui Mihai Eminescu, înainte ca cerurile să
cadă peste asfințitul zilei. Parcă ar fi fost sacrificat pe altarul luptei lui
neobosite pentru reunificarea țării.
A fost iubit. A reușit să
hrănească suflete și minți cu speranță, cu cuvinte frumoase și calde. El nu
este doar al basarabenilor, el aparține românilor.Opera lui e plină de imagini
remarcabile,din ea pătrunde o voce care este pe alocuri blândă, alteori gravă
și tulburătoare.
Pentru a încerca să-l înțelegem pe Grigore Vieru
am putea să începem prin a
citi admirabilul lui ,,Formular’’ . În
doar căteva imagini, notabil de sugestive, autoportretul este realizat. Ca un
maestru al penei-pensulă, poetul ni se prezintă ca o ființă blajină, senină,
aducătoare de lumină. Citit și privit cu ochii sufletului, descoperi un om
virtuos, simplu, mărinimos. Dragostea de glie, de locurile natale, este
afirmată cu mândrie. Originea – de la coarnele plugului- este o rădăcină
ancestrală prezentată deschis și demn. Modest, poetul nu aspiră la măriri sau
bogăție, este o dovadă limpede de bună-cuviință. Toate doinele spune că le
cunoaște- toate pietrele prețioase ale folclorului și nemuritoarele datini le
știe și le păstrează cu dragoste. Iubirea fără seamăn purtată mamei poate fi considerată
chiar de o pietate religioasă, ființa ei este sfântă, așezată de poet alături
de chipul Patriei. PecriptaEudochieipoetul a rânduitsăfie scris: „pierzândpe mama, îţirămâne Patria,
dar nu maieşticopil“. Mama este cea care așteaptă mereu,pe cei dragi,ca
o statuie, în singurătate. Iar faptul că poetul trudește în ocna cuvintelor ne
demonstrează răspunderea pe care Vieru și-o asumă pentru fiecare vers pe care
îl scrie.
Poetulconsideracăatuncicândpoporul
nu-șimairespectăvalorile, cânduităcredințastrămoșească, cândtradițiile se
șterg, sufletulneamului se rătăcește. De
aceeapoetulmanifestăatitudinecreștinească:
,, Reaprindeţi candela-n căscioară,/ Lângăbusuioculcelmereu-/
Degerat la mâinişi la picioare,/Se întoarceacasăDumnezeu./ Doamne, Cel din slăvilecreştine,/
Ce păcateoare-aisăvârşit,/ CăTe-au
dusacoloşipe Tine/ ÎnSiberiifără de sfârşit?”
Opera sa impresionantă, pe parcursul a zece volume, a trecut, liberă,
dincolo de sârma ghimpată.Prin lupta sa pentru unitatea neamului, Grigore Vieru
aparține tuturor românilor.
„A fi simplu nu este o treabăuşoară. A
fi simpluînseamnăsămoricâtepuţinînfiecarezi, înnumelecelormulţi,
pânăcândtepreschimbiîniarbă. Iarmaisimplu ca iarbacepoate fi?!“
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu