Rotariu
Adriana,profesor de limba română, gradul I,Scoala Gimnazială Nr. 1 Gorbănești
Legăturapoetului Grigore Vieru cu marele
geniu al poeziei românesti, Mihai Eminescu,
este evidentă dincolo de spatiu și timp. Intâmplarile premonitorii sunt
evidențiate și in poezia ” Legământ”. Verbul ”știu” este marcă a eului liric ce
sugerează ideea premonitorie a morții ”Știu: cândva la miez de noapte,/Ori la
răsărit de Soare/ Stinge-mi-s-or ochii mie / Tot deasupra cărții Sale.” Da,
poetul s-a stins pe 18 ianuarie, 2009, in urma unui accident de circulatie
petrecut pe 16 ianuarie ,aproape de Chisinău, venind de la sărbătarea poetului
Mihai Eminescu, din 15 ianuarie, 2009. A fost condus pe ultimul drum de sute de
admiratori și trupul său a fost depus la
cimitirul central din Chisinău. O altă
creaţie poetică a lui Grigore Vieru,
poezia „Eminescu” a devenit un fel de imn al zilelor de 15
ianuarie şi 15 iunie: „La zidirea Soarelui, se ştie / Cerul a muncit o veşnicie./ Noi, muncimd
întocmai ne-am ales / Ne-am ales cu domnul Eminescu. / Domul cel de pasăre
măiastră,/ Domnul cel de nemurireanoastră, / Eminescu”. Din această
credinţă, din acest suflet de de român
s-au născut multe dintre scrierile sale
poetice, care ar putea fi incluse într-un capitol al poeziei sale
patriotice. Să reținem că nu trebuie să ne oprim
doar la acele poezii unde este vorba despre Patrie, fiindcă, aşa cum era
şi credinţa Poetului, „o poeziei bună de
dragoste, o poezie slăvind frumuseţiile naturii este şi ea o poezie patriotică”. Este cazul poeziei „Această ramură” (dedicată lui Nichita Stănescu): „Iar părul tău înrourat / Ca busuiocul / Sfinţeşte aerul de sus / În
care-mi strig norocul”. Sau
poezia „Brâncuşi”: „Se aud Carpaţii spre
seară / Cum, aplecându-se, aştern umbra / Pe masă / Curată şi răcoroasă”. Este vorba despre „Masa Tăcerii”,
poezie prin care poetul îl proiectează pe Brâncuşi în nemurire.Impulsionat de acelaşi patriotism, Grigore Vieru reuşeşte să dea o
definiţie la întrebarea: ce e Patria,
fără măcar să amintească acest cuvânt, apelând la fenomenele naturii: „Piatra este pâine caldă. / Vântul ăsta e vin domnesc./ Şi pelinul –
busuioc sălbatic” (..) „Vine ziua aurindu-mi pâinea / Vine seara aromindu-mi
vinul. / Vine mama îndulcindu-mi gândul”.
La fel ca in alte poezii, aici iubirea
Patriei se poate confunda cu iubirea Mamei. Într-o altă poezie, aceeaşi
nemărginită iubire de Patrie se desprinde din imnul dăruit pământului natal: „Pământule,/ Tu,
răzbătând către adânci line!/ Atunci când bat şi grindinile grele,/ Cu mine să
te-acoperi,/ Cu mine,/ Pământ matern / Şi-al meu până la stele” (Pământule)
În acest mod, dorul de Mamă, de satul
natal, de izvor, de pâinea de pe vatră
sau din cuptorul copilăriei sale toate se transformă în dorul de Patrie,
fiindcă „Acasă / Patria mai liniştită este”. Această patrie,
care îi va rămâne Poetului chiar dacă se va întâmpla ca Mama să treacă la cele
veșnice („Mi-a rămas Patria”) este patria cea mare, e România, pe care o visează el. Pentru ea se
roagă Grigore Vieru în ciclul întitulat „Dumnezeu şi Patria”. Acestei Patrii reîntregite poetul
îi cere iertare, pentru că a trăit în minciuna celor care în 1812 „au aşezat piatră de hotar la Prut şi au rupt biata noastră Moldovă în
două”: „Cu vorba-mi strâmbă
şi pripită / Eu ştiu că te-am rănind spunând / Că mi-ai luat şi grai şi pită /
Şi-ai năvălit pe-acest pământ”/ Sau, dureros de adevărat: ,,Credeam că un noroc
e plaga,/ Un bine graiul cel sluţit,/ Citesc azi pe Arghezi, Blaga,/ Ce tare,
Doamne-am fost minţiţi!De-a lungul vieții sale
, poetul a fost în căutarea unei formule, definiţii, meditaţii asupra poeziei
în diverse confeseiuni, în scurte poeme, eseuri, note şi articole. Muzica de pe
versurile poetului este binecunoscută: ”Maria Mirabela”, ”Două lacrimi gemene”,
” Eminescu”, ” Reaprindeti candela”,
”Mi-e dor de tine, mamă!”,
”Melancolie” etc. Creatia poetică, la Grigore Vieru, este asemănată cu
lumina, simbol al invadării din beznă, element
găsit în toate ritualurile de iniţiere,
precum şi un simbol al cunoaşterii, semn al vieţii, credintei şi adevărului,
fapt care-l face pe scriitor să declare că:”este fericit cine are limpede-n
minte, numele unei lumini.”
Procesul de
culegere a cuvintelor este unul efectuat cu toată responsabilitatea, fapt
reliefat de substantivul cu valoare adverbială „cu grijă”, adică atent, lucru
intâlnit si la marele poet Mihai Eminescu.Astfel, fiecare
cuvânt este analizat cu mintea lui , fiind conştient de faptul că odată ce cuvântul este rostit nu se mai întoarce înapoi
și pe bună dreptate că poezia lui
Grigore Vieru vine de undeva din ţărâna gliei străbune şi din patria sufletului
– România. Nebănuitele căutări ale poetului pornesc de la amestecul sau fuziunea
eului liric cu supremația cuvântului: „M-am amestecat cu viaţa.../ M-am
amestecat cu cântul ...” (Cu viaţa, cu dorul). Aceeașiidee este reluată şi în versurile: „Şi sunt dat cuvântului/ Ca
grâul – pământului...” (Doina), urmând o serie de simboluri ce exprimă o deplină asemănare cu existenţele germinative: „grâu”
– „frunză” – „lumină” „ram” . Convingerea
dintotdeauna a lui Grigore Vierua fost că adevărata sa patrie este România, nu
Republica Moldova. „Nu am nimic împotriva
Repubicii Moldova, pe care am susţinut-o de la bun început şi a susţin, dar nu
altfel decât o treaptă spre Reîntregire”. Poetul a trăit având în
suflet credinţa şi speranţa reîntregirii. „Cred în restabilirea hotarelor
strămoşeşti şi doresc această legitimă restabilire. Pentru că, dincolo de
patriotismul meu local, basarabean, ştiu că Mioriţa s-a născut în Vrancea, că
mănăstirea noastră cea mare şi adâncă este Putna (…), că stâncile din Pererita
mea natală, pe care le port în sufletul copilăriei mele, nu au tăria
Carpaţilor; că nu putem fi o cultură, o ştiinţă şi o istorie naţioală fără
Eminescu şi Creangă (…). Cred, cu toată inima, că Reunirea cu Ţara mamă este
inevitabilă”.
Multe au fost confesiunile sale despre
neam și patrie , dar ca o concluzie se poate spune că opera marelui poet
basarabean, Grigore Vieru a avut și are un mare rol în deșteptarea constiinței
naționale a romănilor de pretutindeni.Poetul Grigore
Vieru oferă prin întreaga sa creaţie o viziune cu totul originală asupra
unor teme care sunt de natură tradiţională. Toată creația marelui poet basarabean
este un manifest poetic de mare profunzime ce poate fi descifrat uneori cu
greutate.” Sunt iarbă. Mai simplu nu pot
fi .”- esteepitaful care si l-a
ales marele poet.
Bibiografie:
Grigore
Vieru, Tara care mă apără,
Iași,Editura Princeps,2008;
Burlacu
Alexandru, Grigore Vieru între tentația
orfică și mesianică, Chisinău, 1996
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu