Profesor,Tărnăuceanu
Oana Irina, Limba si literatura romană,
Gradul II, Şcoala Gimnazială Nr.
1, Vlădeni
, structura
Mândreşti
“Mama este
inceputul tuturor inceputurilor.” .Un proverb evreiesc spune că “Dumnezeu nu a putut fi pretutindeni,
asa că a creat mamele. “
Lirica lui Vieru este una a
simplitaţii şi a profunzimii si surprinde
cele trei mari sfinte teme: Mama, Limba romană şi Dragostea, prima fiind fundamentală. În creaţia sa,
mama devine un simbol cu multiple semnificaţii; fiinţa cu care se identifică patria şi limba: “Pierzând pe mama, iţi ramâne Patria, dar nu mai eşti copil.”
Biografia poetului confirmă faptul că poezia sa vine din suferinţa mamei, cea care va deveni simbol al
propriei creaţii. Extrem de induioşător
este textul : “Mi-e dor de tine, mama ! “:
“ Sub stele trece apa
/ Cu lacrima de-o seamă , / Mi -e dor de -a ta privire , / Mi-e dor de
tine, mama!/M ăicuţa mea :gradină/ Cu flori, cu nuci şi mere,/ a ochilor lumină,/Văzduhul
gurii mele!/ Măicuţo, tu: vecie , / Nemuritoare carte,/ De dor şi omenie / Şi cântec fără moarte!”
Mama,
figura sacră, reprezintă totul: viaţa, copilăria, bucuriile mărunte; “ea este în toate “şi fără ea nu există nici
iubire, nici viaţă . “ mama dă sens la toate “ afirma Sava Bogasiu in lucrarea:
“ Grigore Vieru , Luceafăr de dincolo de Prut
al limbii române “.
Pentru
poet, mama e patria, mama e logosul, mama e libertatea , demnitatea naţională,
zeiţa protectoare, dorul şi jertfa zidirii universale, iubirea.
Lucin Blaga conchide că mama, iubirea si creaţia sunt învăluite într-o aură de mister, poetul pendulând între fabulosul mitic şi
proiecţiile imaginaţiei sale creatoare. Asocierea mamei cu elemente
transcendentale prezintă asemănari cu motivul măicuţei bătrâne din “Mioriţa “. Atât in opera lui Blaga , cât şi în cea a lui Vieru, “fericirea s-a născut
la sat ‘. Mama , femeie simplă, muncită, îşi plimbă făptura între
slujbă, Dumnezeu şi realitate. Poezia lui Vieru este un imn închinat mamei, o odă nepieritoare prin
simplitatea stilului care induioşează şi cele mai aspre suflete, este “ lacrimă
in rostogol pe obrazul mamei “( Gr. Vieru )
Suflet al Basarabiei, poetul
asociază termenul “ maică “ cu ceva sacru, divin , facând trimitere la Maica Domnului. Dispariţia fizică a mamei nu înseamnă, în viziunea poetului moarte, ci o
continuare a existenţei prin poezie. Totuşi, lipsa mamei lasă un imens gol
sufletesc, un suflet pustiit ce nu poate fi umplut cu nimeni si nimic. Gestul
copiilor de a imortaliza chipul mamei
“pe albul casei “este justificat. Un lucru nu au reusit “zugrăvitorii
“:
“ I-au scris ochii, fata,/ Părul
înflorit/ numai vorba mamei/
Nu au zugrăvit.”(Motiv popular ucrainean )
Toate cărţile lui Vieru “ Numele tău
“, “ Aproape “, “Taina care ma apără “, “Strigat-am către
Tine” sunt consecrate Mamei, cea mai importantă figură lirică din creaţia
sa. Ceea ce frapează e varietatea
ipostazelor acesteia. I. Holban
consideră că Mama , principiul feminin pe care se clădeşte lumea şi
fiinţa e fântâna, adâncul şi înaltul,
unind lumea diurnă şi stelele cu adâncul
pământului, apa vie.
La Vieru, principiul matern dobândeşte vibraţii cosmice, devine “substitut al eternităţii “ ( M.
Cimpoi ) Poetul caută “ umbra copilăriei,” vârsta inocenţei, acel “ univers fericit “ , invadat de blândeţe si blajinătate.
Poezia
poetului basarabean educă, de la cel mai mic copil, dragostea , stima si
meritul ce trebuie acordat mamei. Î ntr-un
aforism al său, poetul afirmă că mama e de neînlocuit , ‘Nici chiar bunul Dumnezeu nu poate înlocui lipsa mamei, dar milostenia Lui, se
bucură si de atât: să fie
Tata “. Trăind fără tată, mama a jucat un dublu rol. A văzut-o mereu plină de griji,
cu povara vieţii in spate, dar plină de puteri magice ce renăşteau . Cuvântul “mama ‘( Gr. Vieru ), “
Pruncii il zuruie, / Bătrânii
il visează, / Bolnavii îl şoptesc,/
Muţii il gândesc,/ Fricoşii îl strigă,/ Organii îl lacrimă, /Răniţii îl cheamă, / Iar ceilalţi îl uită,/ O, mamă! “
Iubirea faţă de mamă nu poate fi
egalată de iubirea faţă de iubită, iubirea faţă de mamă e vesnică, iar dragostea
pentru femei reprezintă dragostea pentru mama. Izvor al mângâierii şi iertării, icoana sfântă căreia îi vom
fi veşnic recunoscatori, mama reprezintă darul cel mai de prêţ.
Există la
poetul simbolului matern două elemente fără de care opera sa nu ar fi existat:
patria si Mama. Mama este pentru el insuşi Patria: “Mama, / Tu eşti patria mea/
Creştetul tau, vârful muntelui/
Acoperit de nea/ Ochii tăi, mari albastre/ palmele tale, arăturile noastre.”
Frumuseţile ţării se contopesc şi se identifică cu cele ale mamei. Sufletul
curat şi purificator al mamei emană credinţă şi încredere, puterea de a schimba gânduri, de a mişca munţii din loc.
Mama,
motivul poetic central in opera viereană are, in mod cert, o semnificaţie deosebită,
“Mama, ce cuvânt înăltăţor!
Primul nostru cuvânt !”
Ce
simţământ înălţător şi ce chip sfânt ne apare în faţa ochilor atunci când îl rostim !
O, mama !
Referinte bibliografice:
*Sava Bogasiu,
Grigore Vieru, Luceafăr de dincolo de Prut
al limbii romane (2009, Buzau Alpha
, MDN) in capitolul Cultul mamei in opera
lui Grigore Vieru.
*Florentina
Narcisa Boldeanu, 2012, Grigore Vieru,
poetul dimineţii si al bucuriei, in
revista, Stiinţa literară.
*Lucian Blaga, Trilogia culturii , Bucureşti, 1969
*Grigore Vieru, Liniştea
lacrimii, Editura Fundaţia Scrisului Romanesc, Craiova , 2006
*Nicolae
Manolescu, Mama, tu eşti patria mea!,in Săptămana Literară, 2
februarie 1989
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu