Popovici Anca-Mihaela-Prof. inv.
primar, Grad didactic I
Liceul Tehnologic „Stefan cel
Mare si Sfant”-Vorona
Azi,
când lumea e în alertă în căutarea fericirii sub chip de pasăre albastră,
rareori întâlneşti un om care te-ar mira prin virtuţile-i alese, prin
calităţile-i elevate ale propriei personalităţi. Suferim toţi de o boală
incurabilă: intoleranţa, indiferenţa şi pasivitatea. Privim sceptic la ziua de
mâine. Ne punem întrebarea: când ne vom lua basmaua de pe ochi, aidoma florilor
soarelui de Grigore Vieru? Va trebui un
secol ori un minut.
Ce-ar
putea să ne scoată din înţepenire? Un cuvânt, ori o faptă, un fenomen sau o
personalitate, care ne-ar şti să ne conducă prin labirintul vieţii spre
luminiţa cu nume de izbândă. Să stăm în loc ar fi o nedreptate, să mergem
orbeşte – o prostie, să fim indiferenţi ar fi un păcat.
Noi,
generaţia de astăzi, ne aliniem timpului şi încercăm să prindem „aerul” cu gura
pentru a prinde puteri să putem face faţă grelelor încercări: să mai ţinem o
carte în mână, să răsfoim filele trecutului, să culegem picăturile de lacrimi
ale strămoşilor noştri, să strângem mâna zbârcită a buneilor noştri, să lăsăm
un bob de înţelepciune şi celor ce ne vor urma.
Uneori
ne urmăreşte gândul: „Cine, dacă nu eu, va schimba lumea?” Şi reversul ei „N-am
s-o cuceresc niciodată!” Avem impresia că cerul şi norii se sprijină pe umeri,
iar orizontul e la o azvârlitură de băţ, şi atunci vrem să ieşim din
strâmtoare. Căutăm puncte de reper. Pe de altă parte – pentru a şti unde să
ajungem, iar pe de altă parte – pentru a putea ajunge acolo unde ne este ţinta.
Ştia Creatorul cum face firea omului, de aceea a făurit şi nişte călăuze –
Carul Mare, Steaua Polară, Luceafărul, etc. Pentru curajoşii care urmau să
cucerească lumea, să descopere Americi şi Indii, Universuri şi Galaxii. Ca
aceştia să se poată orienta pe calea spre ţintă, dar şi pentru a face drumul
întoarcerii.
Fiecare
popor are o lume aparte, de aceea Atotştiutorul l-a înzestrat şi cu unele
însemne. Neamul nostru n-a fost mai sărac în acest sens decât multe altele.
Burebista, Decebal, Ştefan cel Mare, Daniel Sihastru, Mihai Viteazul,
Constantin Brîncoveanu, Alexandru Ioan Cuza, Eminescu sunt aştrii noştri călăuzitori
şi protectori. Sclipitori emanând lumină, căldură. Dar şi speranţa. Noi urmând
doar să-i descoperim. Să le apreciem importanţa şi semnificaţia. Izvor spre
potolirea setei de cunoaştere avem în vechile cronici a lui Ureche şi Costin;
în operele marilor clasici: Alecsandri şi Eminescu, şi, desigur, valoroasele
opere a lui Lucian Blaga şi Stănescu, Zadnipru şi Vieru.
O adevărată călăuză ne este şi Grigore Vieru – poetul şi publicistul, copilul şi adolescentul, omul matur şi înţeleptul cu plete cărunte. Ne-am deprins cu Măria sa că-l avem, încât uneori nici nu-i bănuim adevărata valoare. Măria sa mângâie pe creştet copilaşii de grădiniţă, din paginile „Albinuţei”, prin intermediul „Abecedarul”-ui deschide larg uşile încăpătoare ale şcolilor şi gimnaziilor, îmbiindu-i pe copii să le treacă pragul. Liceenii şi studenţii se înfruptă din metafora poetului, care-i ajută să-şi formeze orizontul estetic, personalitatea.
O adevărată călăuză ne este şi Grigore Vieru – poetul şi publicistul, copilul şi adolescentul, omul matur şi înţeleptul cu plete cărunte. Ne-am deprins cu Măria sa că-l avem, încât uneori nici nu-i bănuim adevărata valoare. Măria sa mângâie pe creştet copilaşii de grădiniţă, din paginile „Albinuţei”, prin intermediul „Abecedarul”-ui deschide larg uşile încăpătoare ale şcolilor şi gimnaziilor, îmbiindu-i pe copii să le treacă pragul. Liceenii şi studenţii se înfruptă din metafora poetului, care-i ajută să-şi formeze orizontul estetic, personalitatea.
Versurile-i
cântate de către Doina şi Ion Aldea-Teodorovici în anii de redeşteptare
naţională erau adevărate îndemnuri ale unui veritabil conducător de oşti la al
cărui îndemn ieşeam din case cu miile, cu zecile de mii. Munceşte mult Poetul
pentru ca noi să vedem mai lesne partea frumoasă a vieţii atunci când în jur ni
se pare că totul s-a năruit, că ne
prăbuşim în haos, încercând şi chiar reuşind să creeze un echilibru în
sufletele noastre, să ne salveze prin frumos. Mai nou, pentru noi, generaţia
căreia ne ninge în plete cu argint, a trudit din greu spre a dărui splendida antologie
„Cât de frumoasă eşti”. Fiorul care ne încearcă citind cântarea mamei este
purgatoriul care ne reabilitează calitatea de fii şi fiice. Rapsodul Grigore
Vieru este bărbatul cu un profund sentiment de dragoste pentru fiinţa cea mai
aproape de la care nu e târziu niciodată să învăţăm şi noi a o simţi şi a o
iubi mai altfel. Mai cu suflet. Mai cu multă duioşie. Molipsindu-ne de
necesitatea de a fi mai mult pe lângă ea, de a o şti pe ea mai pe lângă noi.
Poetul este mare Or, numai un om cu adevărat mare şi puternic poate fi şi „fir
de iarbă”.
Un
mare critic afirma că adevăratul poet reprezintă o alcătuire
artistico-psihologică atât de neobişnuită şi atât de ciudat paradoxală, încât
atunci când îi este dat să zboare, el se înalţă cel mai sus decât orice muritor de rând, iar atunci când îi este
dat să cadă, el se prăbuşeşte cel mai jos
decât ar putea s-o facă vre-un om obişnuit. Pendulând necontenit între marile
extreme ale vieţii, e şi firesc, aşadar, cu slujitorul Muzei, în primul caz, să
divinizeze la limită tot ce e frumos,
adevărat şi nobil, iar în cazul al doilea, să satanizeze la limită tot ce e urât, minciună şi josnic. Anume aşa a
procedat cunoscutul poet Grigore Vieru în cărţile sale de referinţă la care a
trudit pe îndelete, cu dăruire şi vocaţie, o viaţă întreagă: Numele tău, Aproape, Un verde ne vede, Fiindcă iubesc, Taina care mă apără, Cel
care sânt, Rădăcina de foc, Izvorul şi clipa, Hristos nu are nici o vină,
Curăţirea fântânii, Rugăciune pentru mama, Văd şi mărturisesc, Acum şi în veac.
Sunt cărţi care s-au „zidit” – vers cu vers, metaforă cu metaforă, idee cu
idee – în sufletul fiecăruia, ajungând să devină fiinţă din fiinţa noastră,
spiritualitate din spiritualitatea noastră. Există o anumită vrajă a cuvântului
vierean, un unefabil vierean, o anumită religiozitate a lirismului său...
Grigore
Vieru este poetul începuturilor de lume, când fiinţa e aurorală, nefisurată şi
neculpabilizată. Ea apare dintr-un mâl primar, fiind înconjurată de o aură de
rouă şi lacrimă. Produce, de aceea, o senzaţie de jilăveală sufletească, de
natură rimbaudiană.
Neoromantic prin structură, el îşi înmoaie versul
în astfel de ape primordiale, în substanţa plasmatică a originilor – de unde
prezenţa constantă a unui fior, a unui tremur. Este, bineînţeles, un tremur
existenţial. Omul lui Vieru este omul adamic de la începutul lumii care cade în
istorie sau omul christic „răstignit” de o istorie vitregă. Neoromantismul său,
polarizat de bucurii elementare şi de suferinţă, este potenţat de o tentă expresionistă,
de un patetism mesianic, căci făptura se trăieşte la pragul frăgezimii,
vulnerabilităţii primare, dar şi la punctul de sus al chemării, al gestului
justiţiar şi reparator.
Poetul
este înzestrat cu o vie şi cuceritoare disponibilitate sufletească şi prin
aceasta el solicită coparticiparea cititorului. El creează un anumit mecanism
de gândire, o viziune viu particularizată privind viaţa trăită şi perspectiva
angajării într-un viitor necunoscut: „... Da, da, / Omul poate afla / Cum e pe
lună, pe stea. / Dar când va afla, / O, când va afla, / Cum e în inima
mea?!”(Da, da). Poetul continuă, aşadar, specificul mitologic de interpretare a
esenţei vieţii. Meditaţiile şi contemplaţiile sunt intimizate, individualizate,
generalizate, generalizările comportă o profundă reliefare exterioară.
Interpretarea filozofică penetrează atât în unul, cât şi generalul: „braţele...
care pot sfărâma piatra, pot frânge oţelul, pot sugruma vipera şuierătorului
fulger, pot ţine strâns rana, pot legăna zăpada pletelor mamei, pot ridica sus
mormântul tatălui meu: aceste braţe sunt două strigăte...” Aceste braţe poetul
le are nu numai pentru a îmbrăţişa, dar şi pentru a măsura coloana sa
vertebrală, ele fiind glasul mut şi glasul sonor în plenitudinea etică lirică
şi civică a lui. Grigore Vieru a fundamentalizat o creaţie de imagini
metaforice şi simboliste – motive poetice care „divulgă” problemele individual
şi general-umane prin anume semitonuri, detalii semnificative dar şi sugestive,
diverse rezonanţe reliefate prin tonuri aluzive, nuanţate subtextual, fin
plasate şi măestrit create. Este vorba de o categorie a sublimului unde
cuvântul artistic constituie ascunzătoarea glasului ce reprezintă simbolul
demnităţii, al respectului pentru om, al intrasigenţei faţă de greşelile proprii
şi ale celor din jur, al unei enorme capacităţi – educative – de a trăi cu
candoare sentimentul solidarităţii cu toţi ai tăi şi de a împărtăşi în juru-ţi
– ştiind cât este de necesar – din cultura şi rezistenţa ta morală...
Când
iarăşi ne este dor de Grigore Vieru cu îngăduinţă luăm cartea cu pagini sfinte
a Mariei sale şi citim:
M-a născut mama creştin
La ce-i sfânt să mă închin
Să fac bine tuturor...
Măriri pustii, deşarte,
Nicicând nu am râvnit.
Ne captează şi emoţionează. Ne modelează. Poet de
prim rang, rotunjeşte cuvântul frumos şi cald ce ne creează atmosfera de
revelaţie, incluzându-i pe toţi cititorii şi ascultătorii din această oră
sfântă – ora lui Grigore Vieru.
Reuşind
să întrunească cele trei aspecte fundamentale ale unei ceraţii artistice
veritabile: esteticul, eticul şi cognitivul într-un tot organic indisolubil,
astfel Grigore Vieru ne creşte Pomul Neamului.
Scriitorii
adevăraţi sunt justificarea vieţii noastre pe pământ. Grigore Vieru este
executorul testamentar al tuturor nevoilor neamului, e un veşnic pacient al
stării de nelinişte şi un tribun social. La citirea operei Măriei sale începem
a iubi: „Eu am vatră unde iubi...”
Poetul
stă santinelă la hotarele ei, apoi ne vindecă de orgoliile învaţă că tăcerea nu
mai e de aur.
Urmând
lectura operei poetului care locuieşte „la marginea unei iubiri” savurăm în
continuare parfumul sfânt al creaţiei ce-l cădelniţează poezia „Acasă”:
„O, neamule, tu / adunat grămăjoară, / ai putea să
încapi / într-o singură icoană.”
Doamne,
câtă lumină... Senini primim această lumină harnică de la Poet. De la ea se
reaprind candelele în casele noastre şi ne încălzeşte cu bucurie şi faţa Măriei
Sale. Poetul poartă „coroană-mpărătească”, în semn de recunoştinţă adună „spice
de nehodină” cu drag de mamă.
Cutremuraţi
de frumuseţea versului vierean, copii au constatat că opera Poetului este
biblică şi dăruirea continuă i-a adus faimă de notorietate, deoarece Grigore
Vieru rămâne în căutarea adevărurilor mari ale vieţii şi rănile neamului întreg
s-au încins în luptătorul istovit.
Înainte
de a închide cartea am concluzionat că pe umerii poetului e timpul „cu tihnă
nesfârşit de lungă”.
Grigore
Vieru este poetul nostru iubit . Nu toţi poeţii dovedesc să se contopească cu
sufletul poporului său. Lui Grigore Vieru i-a reuşit acest miracol. El singur a
devenit sufletul poporului dintre Prut şi Nistru. Şi nu numai... Grigore Vieru
este iubit de la mic la mare. Generaţii îi cunosc creaţia.
George
Meniuc spunea că foile scrise au devenit aripi de cocor ce zboară pe
dinlăuntru. În acest univers intim şi sacru este Ţara, mama, Prutul, iubita,
limba română şi sute de prieteni...
Bibliografie:
Dorin, Mihai . Grigore
Vieru, o conştiinţă / Literatura şi arta . – 2009.
Hadârcă, Ion .
Moartea şi nemurirea Marilor Poeţi
:[in memoriam Grigore Vieru] / Literatura şi arta. – 2009.
Josu, Nina. Cu inepţii, în
pomul plin :[despre poetul Gr. Vieru] / Lit. şi arta .-2009
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu