Colac Livia,profesor în învățământul primar,grad didactic
I,
Școala Gimnazială Nr. 1 Sulița
Rezumat
Grigore Vieru este un poet al românităţii,care cu ajutorul
credinței lui și a tuturor elementelor întâlnite în natură și-a scris
testamentul.
El areușit
să se contopească,cu nemărginită simplitate, cu natura,cu oamenii,și nu în
ultimul rând ,cu problemele de identitate națională.
Recunoaște că
vine în literatură din singuratate și din suferința poporului,din dramele
Basarabiei și ale Limbii Române.
Suferința
lui venea din neputința de a-și vedea visul împlinit:,,Am spus-o de nenumărate
ori: sârma ghimpată din fundul grădinii noastre mi-a zgâriat şi îmi zgârie
inima.”
După 1989 ,furiile lui se
dezlănțuie ,eul poetic călătorește, fiind preocupat de destinul românilor
basarabeni.
A
rămas în nemurire ca poetul care a plâns amarul și lupta românilor pentru
unitate,despărțiți de orgolii și răutăți lumești,a propăvăduit numele lui
Dumnezeu,a căutat curățenia și puritatea ridicându-le la rang de perfecțiune.
Grigore
Vieru-poet al românității
Colac Livia,profesor în învățământul primar,grad didactic
I,
Școala
Gimnazială Nr. 1 Sulița
Grigore Vieru este un poet
al românităţii, nu doar „poet basarabean”, este al Limbii Române, căreia i-a
dăruit un splendid „Alfabet”,care cu ajutorul credinței lui și a tuturor
elementelor întâlnite în natură și-a scris testamentul.
El a apărut
în lume cu un scop bine stabilit,este omul potrivit momentului de răscruce,este
istorie și simbol național.Astfel, a reușit să se contopească,cu nemărginită
simplitate, cu natura,cu oamenii,și nu în ultimul rând ,cu problemele de
identitate națională.
Poetul
nutrea dorința de,,a fi zilnic
frumos și simplu”,cu el se poate ajunge ușor în starea ,,dintâi”a
lumii:,, Toate îmi par că
sunt/ Prima oară
“,pornind de la bucuriile simple,durabileși toate având ca scop regăsirea drumului spre izvor.El
recunoaște că vine în literatură din singuratate și din suferința poporului,din
dramele Basarabiei și ale Limbii Române,căpătând atributul de invincibil
luptător:,,
Chiar dacă mor, trebuie să înving; chiar dacă nu voi învinge, trebuie să lupt
“.De fiecare dată s-a ridicat cu toată puterea ca să apere limba maternă,lupta
pentru oficializarea limbii române și revenirea la alfabetul latin,pentru
independența și suveranitatea Basarabiei, curajul venea,după cum afirma, din
faptul că „Două lucruri am întâlnit pe lumea asta zidite până la capăt: Biblia
şi Limba Română”și pentru că el considera că ființa lui a fost modelată de
limba română.
Suferința
lui venea din neputința de a-și vedea visul împlinit:,,Am spus-o de nenumărate
ori: sârma ghimpată din fundul grădinii noastre mi-a zgâriat şi îmi zgârie
inima.”
Cunoscând
întreaga dramă a ideologiei impuse de regimul totalitar sovietic după ocuparea
Basarabiei, va privi cu nostalgie spre “Miorcanii” lui Ion
Pillat de pe celălalt mal al Prutului: „Ştiam de la
şcoală, din mincinoasele manuale, că sunt moldovean, şi nicidecum român, adică
sunt de alt neam, de altă limbă şi de altă datină. Români erau cei din manuale,
care ne «ocupaseră» şi ne «bătuseră» pe toţi de-a rândul, ne «luaseră» bucata
de pâine de la gură şi – culmea! – ne obligau să vorbim româneşte. Deci «nu»
eram român, dar atunci când mergeam pe valea Prutului mi se umezeau ochii
privind prin păienjenişul sârmii ghimpate spre satul de pe celălalt
mal”. Orice încercare de a reveni în România după două călătorii oficiale
– una într-o delegaţie de scriitori sovietici (1973) şi cealaltă la invitaţia
lui Zaharia Stancu (1974) – este respinsă cu ostilitate de oficialităţi, şi în
special de conducerea breslei, dar din 1990, când este primit în Academia Română ca membru de onoare din
străinătate, iar din 1993 ca membru corespondent, destinul său literar se
împlineşte în România.
După 1989 ,furiile lui se
dezlănțuie ,eul poetic călătorește fiind preocupat de destinul românilor
basarabeni: „Am fost decretat Republică!/Dar, în
fond, mai sînt un cal de povară/pe care un necunoscut îl ţesală/Cu iubire
gastronomică/cu mângâieri sintetice./Am fost decretat Republică!/Dar, în fond,
nu sînt decât o mască veselă/Pe chipul dramatic al Uniunii Sovietice!/Smulgeţi
masca cea mincinoasă odată/Şi veţi vedea că sub ea/Cu aripi pline de
sânge/Sufletul Mioriţei noastre/în sârmă ghimpată/se zbate şi plânge”. („O gură
de aer”)
A
rămas în nemurire ca poetul care a plâns amarul și lupta românilor pentru
unitate,despărțiți de orgolii și răutăți lumești,a propăvăduit numele lui
Dumnezeu,a căutat curățenia și puritatea ridicându-le la rang de perfecțiune. Cineva l-a întrebat odată: „De unde
veniți domnule Grigorie Vieru?”. A răspuns poetul: „Vin din Basarabia, unde
românii sunt săraci de mângâiere. Mângâierea noastră e Limba Română. Mângâierea
noastră e iubirea. Mângâierea noastră e credinţa în Dumnezeu”. Pe toate le
vedea raportate la Cerescul Părinte și la veșnicie. Viața însăși zicea că
e împlinită dacă îl ai ca prieten pe
Dumnezeu.
În încheiere, vă propun să ne împărtășim, măcar pentru câteva
clipe, din dulceața versului său plin de doruri și suferințe:
,,Reaprindeți
candela”
,,Reaprindeţi candela-n căscioară,
Lângă busuiocul cel mereu --
Degerat la mâini şi la picioare,
Se întoarce acasă Dumnezeu.
Doamne, Cel din slăvile creştine,
Ce păcate oare-ai săvârşit,
Că Te-au dus acolo şi pe Tine
În Siberii fără de sfârşit?
Toate le ierţi, Doamne de sus,
Cu blândeţe măreaţă,
Chiar şi pe cei care Te-au dus
În Siberii de gheaţă...
Frigul ninge şi pustiul plouă,
Degerată-mi este inima.
Doamne, bine nu ne-a fost nici nouă
Fără sfatul şi lumina Ta.
Doamne, intră şi-n a mea chilie
Şi-amândoi, răniţi şi îngheţaţi,
Să ne încălzim cu bucurie
Unul lângă altul, ca doi fraţi.”
Bibliografie:
Flacăra,Testamentul lui Grigore Vieru, ,,Limba Română ,oastea
noastră națională”,AȘM,30.08.2007;
Jurnalul de Drajna, ,,Grigore Vieru,poet și eseist”,27,martie,2016,Atelier
literar;
Limba Română,Nr.1-4 (163-166),2009,anul XIX,Chișinău.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu