Moroșan
Elena, prof. înv. primar, definitivat,
Școala Mihail Sadoveanu, Grănicești, jud. Suceava
Grigore Vieru a fost cel care a dus dragostea de neam și țară la cele
mai înalte cote posibile. Dovadă stau operele sale în care și-a exprimat
curajul și dorința de a și exprima liber sentimentele, însă după cum bine
știm „patria” lui era formată din mamă, soţie, copii, țară, natură, cultura
şi credinţa. Toate acestea au dat culoare existenţei sale, dar mai mult decât
atât, a promovat conștiința unității
spațiului cultural românesc, fiind
prezent cu totală dăruire de sine în miezul fierbinte al celor mai importante
evenimente desfășurate pe ambele maluri ale Prutului. Poetul a reprezentat un
model de patriotism şi un simbol care şi-a câștigat un loc de cinste în cultura
României.
Convingerea
dintotdeauna a lui Grigore Vieru a fost că adevărata sa patrie este România, nu Republica Moldova:
„Nu am nimic împotriva Republicii Moldova, pe care am susținut-o de la bun început şi o susțin, dar nu altfel decât o treaptă spre Reîntregire”.
Vieru a trăit având în suflet credința şi speranța reîntregirii: „Cred în restabilirea hotarelor strămoșești şi doresc această legitimă restabilire. Pentru că, dincolo de patriotismul meu local, basarabean, știu că Miorița s-a născut în Vrancea, că mănăstirea noastră cea mare şi adâncă este Putna (…), că stâncile din Pererîta mea natală, pe care le port în sufletul copilăriei mele, nu au tăria Carpaților; că nu putem fi o cultură, o știință şi o istorie națională fără Eminescu şi Creangă (…). Cred, cu toată inima, că Reunirea cu Țara mamă este inevitabilă”.
„Nu am nimic împotriva Republicii Moldova, pe care am susținut-o de la bun început şi o susțin, dar nu altfel decât o treaptă spre Reîntregire”.
Vieru a trăit având în suflet credința şi speranța reîntregirii: „Cred în restabilirea hotarelor strămoșești şi doresc această legitimă restabilire. Pentru că, dincolo de patriotismul meu local, basarabean, știu că Miorița s-a născut în Vrancea, că mănăstirea noastră cea mare şi adâncă este Putna (…), că stâncile din Pererîta mea natală, pe care le port în sufletul copilăriei mele, nu au tăria Carpaților; că nu putem fi o cultură, o știință şi o istorie națională fără Eminescu şi Creangă (…). Cred, cu toată inima, că Reunirea cu Țara mamă este inevitabilă”.
Din această
credință, din această mare inimă de român s-au născut multe dintre creațiile
sale poetice, care ar putea fi incluse într-un capitol al poeziei
sale patriotice. Nu trebuie neapărat să ne cantonăm doar la acele
poezii unde este vorba despre Patrie, fiindcă, așa cum era şi credința
Poetului, „o poeziei bună de dragoste, o poezie slăvind frumusețile naturii
este şi ea o poezie patriotică”.
Grigore Vieru
reușește să dea o definiție poetică la întrebarea: ce e Patria,
fără măcar să amintească acest cuvânt, apelând la fenomenele naturii: „Piatra
este pâine caldă. / Vântul ăsta e vin domnesc./ Şi pelinul – busuioc sălbatic”
(..) „Vine ziua aurindu-mi pâinea / Vine seara aromindu-mi vinul. / Vine mama
îndulcindu-mi gândul”.
Multe
dintre poeziile sale s-au născut din dragostea sa fierbine pentru tot ce este
românesc, din patriotismul fierbinte al Poetului. Aşa este şi „Legământ”,
dedicată „dascălului” său de Limbă română: „Ştiu: cândva, în miez de noapte,/
Ori la răsărit de Soare,/ Stinge-mi-s-or ochii mie / Tot deasupra cărţii
sale(…) // S-o lăsăm aşa deschisă,/ Ca băiatul meu ori fata / Să citească mai departe
/ Ce n-a dovedi nici tata”. O altă creaţie poetică a lui Vieru, poezia
„Eminescu” a devenit un fel de imn al zilelor de 15 ianuarie şi 15 iunie: „La
zidirea Soarelui, se ştie / Cerul a muncit o veşnicie./ Noi, muncimd întocmai
ne-am ales / Ne-am ales cu domnul Eminescu. / Domul cel de pasăre măiastră,/
Domnul cel de nemurirea noastră, / Eminescu”.
Mânat
de acelaşi fierbinte patriotism, Grigore Vieru reuşeşte să dea o definiţie
poetică la întrebarea: ce e Patria, fără măcar să amintească acest cuvânt,
apelând la fenomenele naturii: „Piatra este pâine caldă. / Vântul ăsta e vin
domnesc./ Şi pelinul – busuioc sălbatic” (..) „Vine ziua aurindu-mi pâinea /
Vine seara aromindu-mi vinul. / Vine mama îndulcindu-mi gândul”.
Ca
în multe alte poezii, aici iubirea Patriei se confundă cu iubirea Mamei. Într-o
altă poezie, aceeaşi puternică iubire de Patrie se desprinde din imnul închinat
pământului natal: „Pământule,/ Tu, răzbătând către adânci line!/ Atunci când
bat şi grindinile grele,/ Cu mine să te-acoperi,/ Cu mine,/ Pământ matern /
Şi-al meu până la stele” (Pământule) Acelaşi lucru îl face Poetul şi în poezia
,,Dar mai întâi”: ,,Dar mai întâi / să fii sămânţă./ Tunet să fii. / Ploaie să
fii./ Lumină să fii./ Să fii os / de-al fratelui tău / retezat de sabia duşmană./
Brazdă să fii./ Doină să fii / Ca să ai dreptul / a săruta acest pământ /
îndurerat /de-atâta rod”. Poezia ne duce cu gândul la un alt mare poet al
literaturii române, Lucian Blaga, şi la minuata sa poezie „Mirabila sămânţă”.
În
acest fel, dorul de Mamă, de satul natal, de izvor, de porumb, de pâinea coaptă
în cuptorul copilăriei sale toate se transformă şi se încheagă în dorul de
Patrie, fiindcă „Acasă / Patria mai liniştită este”. Această patrie, care îi va
rămâne Poetului chiar dacă se va întâmpla ca Mama să treacă în nefiinţă („Mi-a
rămas Patria”) este patria cea mare, e România, pe care o visează el. Pentru ea
se roagă Grigore Vieru în ciclul întitulat „Dumnezeu şi Patria”. Acestei Patrii
reîntregite îi cere el iertare, pentru că a trăit în minciuna celor care în
1812 „au aşezat piatră de hotar la Prut şi au rupt biata noastră Moldovă în
două”: „Cu vorba-mi strâmbă şi pripită / Eu ştiu că te-am rănind spunând / Că
mi-ai luat şi grai şi pită / Şi-ai năvălit pe-acest pământ”/ Sau, dureros de
adevărat: ,,Credeam că un noroc e plaga,/ Un bine graiul cel sluţit,/ Citesc
azi pe Arghezi, Blaga,/ Ce tare, Doamne-am fost minţiţi!”
Drumul
reîntoarcerii la matcă, „procesul regăsirii din poezia lui Vieru este orientat
către propriul eu”. Iar acesta nu poate fi decât,,sentimentul românesc al
fiinţei”, cum l-a numit Constantin Noica. Iar odată „întors la sine, spiritul
nu mai dezvăluie: destăinuieşte, astfel spiritul nu face altceva decât să se
regăsească pe sine”. Această regăsire, la Vieru nu este altceva decât regăsirea
Patriei. Căci ce este Patria pentru Grigore Vieru? Este ceea ce a fost pământ
românesc, după 1918. Adică România Mare.
Grigore
Vieru vine din suferinţa neamului său, iar visul său măreţ este ca Basarabia să
se integreze în lumea românească şi să nu mai fie o provincie rătăcită şi că va
veni într-o zi vremea când românii din Basarabia vor fi liberi, nu vor mai fi
ameninţaţi şi înfricoşaţi de Siberia de gheaţă, vor veni, într-o zi mare și
înălțătoare, definitiv acasă, la ţara lor, România. Dragostea pentru noi
românii a fost viaţa acestui mare român.
Acest om plăpând cu suflet de copil a trăit în limba română, ducând
pe umerii săi firavi crucea neamului nostru spre un viitor mai bun.Visul său
era de a ne uni prin cuvânt, prin bunătate şi iubire de aproape. Astăzi visul
lui pare mai aproape ca niciodată pentru că oamenii din diferite ţări, de
diferite naţionalităţi de crezuri religioase îl pomenesc, apropiindu-se unul de
celălalt, amintindu-şi de omul care a locuit la marginea unei iubiri. Am pierdut
un poet pe pământ, dar avem un înger în ceruri…Ne mîndrim mult cu Grigore
Vieru, cred că moştenirea care ne-a lăsat-o o vor admira-o multe generaţii
mîngîindu-şi sufletele cu versurile lui. El a fost poetul Dragostei de viaţă,
Dragostei de Ţară, Dragostei de neam, Dragostei de Adevăr, să-l aducem copiilor
şi nepoţilor noştri ca pe un tezaur, prin care vom rămâne şi noi prin vremi,
căci un popor rămâne în istorie prin valorile pe care le creează şi le
păstrează cu sfinţenie”. (Zaltur Victoria)
Bibliografie:
1. Grigore
Vieru, Antologii de versuri
2. Grigore
Vieru-Cugetări-cuvinte celebre
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu