Ciobanu Elena-înv.gr.
didactic 1,Școala Gimnazială„ Luca Arbore„ Vorona Mare
„Dacă visul unora a fost să ajungă în
Cosmos,eu întreaga viață am visat să trec Prutul „exprimă crezul poetic,visul
măreț al poetului,iubitor de plai,de limbă şi de neam.Grigore Vieru vine din
suferința neamului său,iar visul său măreț este ca Basarabia să se integreze în
lumea românească şisă nu mai fie provincie rătăcită.
Aruncând o privire peste creația sa
lirică,realizezi ca poetul Vieru a plâns amarul şilupta pentru unitatea
românilor, despărțiți de vicişitudinile istoriei,a jelit izgonirea lui Dumnezeu
din mintea şi viața poporului român,a nazuit după tot ce este sfânt şi curat,plămădind
de geniul neamului care l-a odrăslit:”Vin din Basarabia unde românii sunt
săraci de mângâiere.Mângâierea noastră e iubire.Mângâierea noastră e credința
în Dumnezeu”.Întrebat ce i-ar cere lui Dumnezeu,poetul afirmă ca dragostea față de Dumnezeu,neam şi limbă,deoarece atunci
când unui popor îi slăbește puterea a-şi iubi şi respecta valorile,când viața
lui se macină din pricina răutăților,a luptelor pentru putere,uitandu-şi credința
strămoșească şi istoria,atunci patria se stinge.Cerul țării, pământul pare
acelaşi,dar sufletul neamului se spulberă.Fără dragostea de tot ce-i curat şi românesc,amintirile
sfinte se şterg,tradițiile multiseculare se uită,iar sub ochii noștri rămâne cadavrul
unui popor,alături de mormântul unei patrii.
Poezia „În limba ta”ni se prezintă ca o
profesiune de credință limba română, limba în care Vieru a pătimit, a scris,a
iubit.În fiecare gest care îl face,în fiecare cuvânt care îl rostește se simte
direct răspunzător de soarta neamului său, de destinul limbii în care s-a
născut şi în care respiră:„În aceaşi
limbă /Toată lumea plânge/În aceaşi limbă /Râde
un pământ/Şi doar în limba ta/Durerea poți s-o mângâi/Iar bucuria/S-o
preschimbi în cânt/Ți-e dor de mama/Si vinul e mai vin/Şi prânzul e mai prânz/Şi
doar în limba ta/Poți râde singur/Şi doar în limba ta/Te poți opri din plâns.
Un poet mesianic,obsedat de trei mituri:Limba
română, Mama şi Unitatea neamului,o conștiință ce a dat seama de fiecare dată
de realitățile convulsive ale unei istorii adesea vitrege,de trecutul națiunii
sale,de amprenta tragică pe care a căpătat-o adesea limba română, amputată,interzisă,pusă
sub semnul întrebări de atâtea ori.Poet al neamului a ştiut cel mai bine să așeze
cuvintele:Grai,Mama,Patrie,Iubire.Pentru
scriitor mama e patria,libertatea şi deminitatea națională.În multe
poezii,iubirea de patrie se confundă cu iubirea mamei:”Pământule/Dar mai întâi /Mi-a rămas Patria”.
Poetul nu se teme de moarte,ci nu mai de
suferința mamei-țară pe care poetul o visează unită („Doina”).Pentru
ea se roagă poetul în ciclul de poezie”Mama
şi Patria”,patriei îi cere iertare pentru că a trăit în minciuna celor care
au rupt biata Moldovă în două :”Istoria
românilor şi Limba română sunt aripi esențiale fără de care nu putem zbura
peste Prut”.
Un om bun şi iubitor de țară,credincios misiunii
sale în 1964 publică în revista Nistru poemul”Legământ”dedicat poetului M.Eminescu, iar în 1968 în volumul de
versuri”Numele tău”dedică poeme
scriitorilor T.Arghezi,I.Blaga,M.Sorescu,N.Labiș,promovând limba română în
spațiul căreia ne mișcăm şi prin voia lui Dumnezeu suntem datorii să o apărăm.
În volumul de poezii „Trei iezi”,ieșit de sub tipar în 1970 se găsea şi
poezia”Curcubeul”în care poetul prin metafora curcubeului cu trei culori
elogiază drapelul tuturor românilor,iar in 1977 lansează volumul de poezii”Acum şi în veac”,cele mai îndrăgite poezii
fiind „Eminescu”si „Reaprindeți candelele”,versuri ce au un mare
rol în deșteptarea conștiinței naționale a românilor de pretutindeni.A iubit
poporul până la lacrimi şi şi-a
consacrat întreaga viață copiilor,îndrăgostiților maturilor lăsând o operă
monumentală,de o muzicalitate şi o frumusețe rară.
El a trecut graiul prin inima sa,încarcandu-l
cu răbdare,înțelepciune şi o nouă frumusețe. Cuvântul lui” tună ca să strălumineze
bolți şi plouă să lege rod şi mugurel să scoată frunze şi flori”.Nimic
strident,nimic evaziv,nimic fals în lirica lui Vieru,chiar şi atunci când mustra
pe dusmanii românilor. Expresivitatea gravă a versurilor sale,solemnitatea
muzicală, armonia frazei,valoarea,adevărul foc din poet o prezintă emblematică
a literaturii române contemporane.El se număra printre poeții ce au scris o
„limbă ca un fagure de miere”.
Dar ceea ce l-a transformat într-un erou
al neamului este implicarea directă a acestuia în Mişcarea de Eliberare
Națională din Basarabia.Astfel grație lui s-a împlinit visul tăgăduind de
decenii de a vorbi în limba română peste tot.Fiind unul dintre fondatorii
Frontului Popular a participat la dezbaterile Sesiunii a XIII a Obiectului
Suprem a R.S.S.M în care s-a votat limba română ca limbă oficială şi trecerea
la grafica latină. La sfârșitul anilor ’80 el se află în prima linie a Mişcarii de Eliberare Națională a Basarabiei,atât
de modest vorbind de la tribună eliberării întrucât inspiră nu doar încredere
în forțele unui neam,obosit,dar şi certitudinea unui viitor luminos pentru
poporul său. În această perioadă publică versuri care-i îndeamnă pe basarabeni
să treacă „Podul de florinca să -şi redescopere frații ”. Poet al lucrurilor
sacre a fost însuşi sufletul Basarabiei.El a fost poetul dragostei de țară,dragostei
de viață, dragostei de neam,dragostei de adevăr,penița sa deschizând drumul
spre Patria Mamă.Desi a trăit în România înstrăinată,prin lupta sa pentru
unitatea neamului aparține tuturor românilor. Creația sa a fost şi va rămâne
umbra ecoului ce ne-a apărat limba română
şi demnitatea de neam.
Vieru a lăsat cel mai de preț testament
care l-ar fi putut lăsa cineva omenirii-Poezia.El
a fost ales de Dumnezeu şi trimis pe pământ ca o „pasăre măiastră” să ne lase drept avere limba noastră ce-i „comoară ”ca noi s-o păstrăm,s-o cultivăm
şi s-o transmitem generațiilor ce urmează, fiindcă noi prin grai suntem popor şi
existăm prin neam ca limbă.
„Suntiarbă/Mai
simplu nu pot fi/sunt cuvintele care ne amintesc veșnic de
simplitatea,omenia cu care ne-a cucerit inimile.
Bibliogafie
1.Nicolae
Tordija”Revista Limba română”Ed.2009
2.Daniel Corbu”Revista Convorbirii Literare”1967
3.Nicolae Daniliuc”Doxologia
13 februarie”2015
4.Lazăr Ladariu”Ziarul
cuvântul”2010
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu