Hăisan Elena, educatoare, gradul didactic II, Școala
„Sfântul Nicolaeˮ Botoșani
Poetul
Grigore Vieru, născut în 1935, la Pererita, pe malul stâng al Prutului, față-n
față cu Miorcanii lui Ion Pillat, a devenit de mulți ani un simbol al
încercării de renaștere spirituală și națională în Basarabia postbelică.Grigore
Vieru și generația sa reprezintă pentru Basarabia, cum bine subliniază criticul
Eugen Simion, ceea ce a fost la începutul secolului generația lui Goga pentru
Transilvania, această asemănare a destinului are și o prelungire în poezie,
care își asumă, în aceste circumstanțe, un mesianism
național, cuvântul devenind apel, esență a unei gândiri focalizate pe acele
evenimente de țară, de neam, de vatră matricială. (R. Munteanu, 1997).
În literatura română postbelică,
poetul Grigore Vieru este mesagerul Basarabiei victimizate, prin el s-a aflat
că lumea românească dintre Prut și Nistru, intrată sub ocupație sovietică, n-a
sucombat, continuând să-și vorbească limba și să scrie românește.
Întâlnirea cu poezia românească a
fost lumina ce ne-a luminat, spunea
el adeseori, percepea limba noastră cea sfântă cu atâta muzicalitate, apoi
citind mari scriitori clasici români ca Eminescu, Goga, Bacovia, Rebreanu,
Coșbuc, Sadoveanu, Arghezi, Blaga, apoi mai tinerii Labiş, Nichita Stănescu,
Păunescu, Ioan Alexandru, atunci a intrat în sufletul marelui Grigore Vieru
definitiv poezia românească, românismul, cum spunea în timpul vieţii însuşi poetul.
Poetul care „împrimăvărează
toamnaˮ este un spirit elegiac, lira lui este, de regulă, înlăcrimată. În
volumul Rădăcina de foc(Editura
Univers, 1988) poetul scrie despre casa de humă de pe marginea Prutului, despre
satul „picurat alb pe dealˮ, despre amintirea bunicului Nicuță și „suflarea
vecieiˮ ce se simte în amurgul rustic, iar poeziile sale despre mamă sunt poate
cele mai frumoase, „mama e prototipul unei umanități ideale, considerată mai
ales din perspectiva etico-psihologică, ea ține în cumpănă dreaptă însăși
viața.ˮ (E. Botezatu, 1997).
În ultimii ani, când a putut să
se exprime mai liber, Grigore Vieru a publicat multe versuri patriotice care
i-au adus reputația de poet al pătimirii
basarabene. „Acest poet născut de miresmele și durerile pământului său, așezat
– după o vorbă cunoscută – în calea răutăților, nu se rușinează să-și poarte
tragedia și iubirea pe față.ˮ (E. Simion, 1998, p. 196).
Ioan Alexandru (1988) subliniază
faptul că Grigore Vieru este un poet care și-a asumat greul unui grai
trecându-l prin inima sa și, încărcat de răbdare, înțelepciune și nouă
frumusețe, îl întoarce semenilor săi care-și deschid de bunăvoie inima să-l
primească, pentru a-și duce mai demn pe mai departe viața în spiritul
dreptății, al iubirii ce covârșește și poate birui totul, al nădăjduirii ce nu
poate da greș, un asemenea poet va rămâne „suflet în sufletul neamului său.ˮ
Bibliografie:Eugen Simion, 1998, Scriitori români de azi, Editura David.Litera, București; Grigore
Vieru, 1988, Rădăcini de foc, Editura
Univers, București; Grigore Vieru, 1997, Acum
și în Veac, Editura Litera, Chișinău.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu