Păduraru Daniela
Limba și literatura română
Profesor doctor
Școala Gimnazială Ștefan cel Mare Botoșani
Limba și literatura română
Profesor doctor
Școala Gimnazială Ștefan cel Mare Botoșani
Lucrarea prezintă o abordare, din
perspectiva valorilor, a abecedarului Albinuța,
scris de Grigore Vieru. Dragostea de țară, de familie, de natură ideea de
unitate, de credință se desprind din textele cărții care schițează o lume în
care se formează un Om Mare.
Moto: Deschide
cartea şi apleacă-te cu luare-aminte asupra întâii litere:asupra lui A. Cu ce
seamănă A? Cu scara? Adevărat, cu ea! E scara cunoaşterii. Încearcă să
urci.
(Grigore
Vieru)
Pentru
mulți dintre copiii mai mari sau mai
mici, Albinuța a fost și a rămas
cartea de referință pentru cunoașterea drumului spre lume. Abecedarul a fost scris de Grigore Vieru împreună cu Spiridon Vangheli și
ilustrat de Lică Sainciuc. Pentru prima dată, Albinuța a fost tipărită în 1979, în grafie chirilică, iar, de
atunci, au urmat nenumărate ediții, tirajul până în 1989 constituind peste un
milion de exemplare. În grafie latină abecedarul a fost tipărit pentru prima
dată în 1994, cu un tiraj de peste 200 de mii de exemplare. ,, Chiar dacă are aproape 35 de ani,
„Albinuța” lui Grigore Vieru nu numai că nu a îmbătrânit, dar este în
continuare reeditată. Cei care au crescut cu poeziile marelui poet cumpără
și astăzi cartea care le-a marcat copilăria și, deși pe piață se găsesc
numeroase abecedare, ei preferă să-și educe copiii cu poeziile lui
Vieru. „Albinuța” ocupă un loc deosebit în istoria țării noastre, fiind primul
abecedar în grafie latină care a apărut pe mesele elevilor în anii 1990." [1]
Litere, silabe, texte, probleme, proverbe, ghicitori etc. pot fi găsite în paginile cărții ce deschide o poartă spre cunoaștere. Dincolo de aspectele didactice și metodice, lucrarea își propune să evidențieze sistemul de valori pe care îl formează, în mod direct sau indirect, conținuturile. Dintre valorile general-umane, transmise prin abecedarul lui Grigore Vieru se pot deosebi: dragostea de ţară, de familie, de natură, respectul faţă de limbă, faţă de trecut, nevoia de joc, sensibilitate şi, în special, respectul de sine şi de ceilalţi, desprins din conştiinţa ce se conturează de-a lungul anilor. Înainte de toate, însă, străbate din fiecare filă ,, un elogiu al cărții și al limbii române."[2]
Litere, silabe, texte, probleme, proverbe, ghicitori etc. pot fi găsite în paginile cărții ce deschide o poartă spre cunoaștere. Dincolo de aspectele didactice și metodice, lucrarea își propune să evidențieze sistemul de valori pe care îl formează, în mod direct sau indirect, conținuturile. Dintre valorile general-umane, transmise prin abecedarul lui Grigore Vieru se pot deosebi: dragostea de ţară, de familie, de natură, respectul faţă de limbă, faţă de trecut, nevoia de joc, sensibilitate şi, în special, respectul de sine şi de ceilalţi, desprins din conştiinţa ce se conturează de-a lungul anilor. Înainte de toate, însă, străbate din fiecare filă ,, un elogiu al cărții și al limbii române."[2]
Răsfoind
câteva pagini, se pot surprinde zâmbetul, culoarea și vioiciunea țesute din
imagini, cuvinte, muzică și text. Structurată după tiparul oricărui abecedar,
cartea conturează un labirint al cunoașterii, alcătuit din litere, cifre,
silabe, cuvinte, enunțuri, texte, poezii, cântece care se completează reciproc,
asigurând parcurgerea drumului cunoașterii. După o lectură atentă, se poate
observa cum sunt desprinse treptat elementele universului Omului-mare pentru a putea zidi ca pe o aspirație, lumea Omului-mic din care se va înalță. ,, Ştiind albina a citi florile, şi furnica
– drumul pe care aleargă, şi căţelul – urmele omului, m-am gândit că de ce să
nu înveţi şi tu, copile, de pe acum litera cărţii. Căci iată cele mai sfinte
locuri: locul unde creşte pâinea, locul unde cântă privighetoarea, locul unde
sunt ochii mamei şi, desigur, locul unde stă tipărit cuvântul frumos – cartea.[3]
Albina
și omul, izvorul și mielul, nucul și neamul, dorul și ramul sunt elemente ce se
leagă într-un brâu, evidențiind legătura omului cu natură, perceput ca o parte
importantă a ei. Personificarea are un rol important și definitoriu în
sensibilizarea celui care învață să citească nu doar litere, ci și meniri. Imaginile
atrag prin expresivitatea chipului şi evidenţierea relaţionării dintre
caractere sau personaje. Inevitabil, vei zâmbi şi vei căuta curios şi în pagina
următoare pentru a găsi anumite punţi spre copilărie, în cazul în care eşti
Omul-mare, iar Omul-mic va râde, va pune întrebări şi va cunoaşte feţe
luminoase ale lumii din care va face parte.
Pornind de la litera, grupul de litere sau de la cifra pe care trebuie să o înveţe, asemenea unui cod de descifrare a mesajului spre lume, autorul adună cuvinte, grupuri de cuvinte, texte, cântece, probleme etc. cu un tâlc ce străbate înţelegerea fiecăruia pe parcursul lucrului cu abecedarul. În primul rând, dintre valorile anunţate se evidenţiază dragostea de ţară, de neam şi de trecut. Printre cuvintele propuse pentru citire, deosebim, de-a lungul paginilor, următoarele: patrie, hotar, cetate, neam, Ştefan, Horea, Iancu, Decebal, Maramureş, Banat, Oltenia, Moldova, Bucovina, Bucureşti, Chişinău etc. Versurile cântecelor transmit acelaşi sentiment al iubirii de ţară:
Pornind de la litera, grupul de litere sau de la cifra pe care trebuie să o înveţe, asemenea unui cod de descifrare a mesajului spre lume, autorul adună cuvinte, grupuri de cuvinte, texte, cântece, probleme etc. cu un tâlc ce străbate înţelegerea fiecăruia pe parcursul lucrului cu abecedarul. În primul rând, dintre valorile anunţate se evidenţiază dragostea de ţară, de neam şi de trecut. Printre cuvintele propuse pentru citire, deosebim, de-a lungul paginilor, următoarele: patrie, hotar, cetate, neam, Ştefan, Horea, Iancu, Decebal, Maramureş, Banat, Oltenia, Moldova, Bucovina, Bucureşti, Chişinău etc. Versurile cântecelor transmit acelaşi sentiment al iubirii de ţară:
Tricolorul
|
Pe meleagul
românesc
Sub acelaşi
falnic astru
Trei culori de încălzesc:
Roşu, galben
şi albastru.
|
Sunt român
|
Măi duşmane,
te păzeşte
Tra-la-la...
Că românul nu
glumeşte,
Tra-la-la...
|
Fântâna
|
La fântâna cea
română
Apa-i rece, dulce, bună Pentru gura însetată,
Pentru inima curată.
|
Identitatea
de neam este temelia valorilor transmise de către Grigore Vieru, mai ales, prin
respectul faţă de limbă, perceput ca o definiţie a unui popor: Graiul meu, graiul meu:/ Pasăre măiastră!/
Graiul meu, graiul meu:/ Nemurirea noastră! Nevoia cunoașterii graiului
constituie îndemnul pentru învăța
scrierea și citirea ca o cale spre propria creștere: Plouă, plouă, creștem mari, / O să fim și noi școlari! /A!, U!, O!, A!,
U!, O! /O să fim și noi școlari!
Dragostea
de familie, de mamă, tată sau fraţi se deduce din textele abecedarului și din
diferitele situații de viață abordate. Un alt aspect este cadrul natural și
elementele acestuia care sunt personificate și au ca rol umanizarea. În
special, sunt remarcate întâmplările-problemă care au ca scop numărarea,
scăderea, adunarea:
Trei
păuni
Dorm
în pruni.
Unul jos își face patul.
Câți
păuni or fi? Sunt ...
|
Patru
iepuri mici pe scară,
După flori de tei urcară.
Unul
a căzut din tei,
Câți
rămaseră sus?...
|
Clonc-clonc!
Am nouă pui,
Nouă pui frumoși, gălbui,
Șapte
stau sub aripioare,
Ceilalți
doi pe unde-s oare ?!
|
Vine
ploaie, vine vânt,
Nouă
nuci în nuc mai sunt,
Două
au căzut că-s coapte,
Câte
sunt rămase?...
|
Ideea de unitate se desprinde din mai multe
tipuri de texte: proverbe, versurile cântecelor, poezii, texte. De exemplu, Cântecul soarelui: Nu știu eu nu socotesc /
Pe câți mângâi și-ncălzesc. Elementele naturii, copacii, florile,
animalele, insectele, fac parte din lumea Omului-mic și se completează
reciproc: Deschide-te, geamule, / Intră-n
casă, ramule! / Ca doi frați la geam vom sta, / Pe mama vom aștepta, / Pe mama
vom aștepta. ( Nucul). În definirea cifrelor, asocierea este destul de
clară și chiar... amuzantă:
Doi e chiar ca
o rățușcă, / Eu am auzit că mușcă.
|
Trei e ca o
rândunea / Care zboară ușurea.
|
Nevoia
de joc este împlinită prin disponibilitatea textelor de a fi jucate de fiecare, mic sau mare: Moș Arici, nu vii la joc?/ Dacă nu pot de cojoc! sau Fuga, fuga pe cărare. / Câte fete tata are?
În jocul mare, intră șoriceii, aricii, purceii: Un arici sub duș, ca mine, / Se spală pe burtă bine. / Măi nepoate, măi
nepoate, / Spală-mă un pic pe spate.
Proverbele, expresiile din operele scriitorilor și textele literare ale altor creatori vin să valorifice ideile abecedarului încadrându-se unei tipologii spre care trebuie să aspirăm. Desenele realizate de Lică Sainciuc reflectă cu veridicitate lumea propusă de Grigore Vieru ce poate fi asemănată cu un templu în care este inițiat și format Omul-mic după sistemul de valori al Omului-Mare.
Proverbele, expresiile din operele scriitorilor și textele literare ale altor creatori vin să valorifice ideile abecedarului încadrându-se unei tipologii spre care trebuie să aspirăm. Desenele realizate de Lică Sainciuc reflectă cu veridicitate lumea propusă de Grigore Vieru ce poate fi asemănată cu un templu în care este inițiat și format Omul-mic după sistemul de valori al Omului-Mare.
Bibliografie:
1. Vieru, Grigore - Albinuța, Editura Didactică și Pedagogică, R.A., București, 1994.
2. Televca, Stela - Abecedarul lui Vieru, în vogă și după trei decenii de la lansare - www.timpul.md
1. Vieru, Grigore - Albinuța, Editura Didactică și Pedagogică, R.A., București, 1994.
2. Televca, Stela - Abecedarul lui Vieru, în vogă și după trei decenii de la lansare - www.timpul.md
[1]Abecedarul
lui Vieru, în vogă și după trei decenii de la lansare de Stela Televca
- www.timpul.md
[2] Irina Petraș - Cuvânt înainte, Albinuța, Editura
Didactică și Pedagogică, R.A., București, 1994.
[3] Grigore Vieru - Cuvânt înainte, Albinuța, Editura Hyperion, Chișinău, 1991.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu