Rotariu
Adriana
Poetul Grigore Vieru oferă prin întreaga sa creaţie o viziune cu totul originală asupra
unor teme care sunt de natură tradiţională. De-a lungul vieții sale , poetul
a fost în căutarea unei formule, definiţii, meditaţii asupra poeziei în diverse
confeseiuni, în scurte poeme, eseuri, note şi articole. Muzica de pe versurile
poetului este binecunoscută: ”Maria Mirabela”, ”Două lacrimi gemene”, ”
Eminescu”, ” Reaprindeti candela”, ”Mi-e
dor de tine, mamă!”, ”Melancolie”etc. Creatia poetică, la
Grigore Vieru, este asemănată cu lumina, simbol al invadării din beznă, element găsit în toate ritualurile de iniţiere, precum şi
un simbol al cunoaşterii, semn al vieţii, credintei şi adevărului, fapt care-l
face pe scriitor să declare că:”este fericit cine are limpede-n minte, numele
unei lumini.”
Toată creația marelui
poet basarabean este un manifest poetic de mare profunzime ce poate fi
descifrat uneori cu greutate.”Sunt
iarbă. Mai simplu nu pot fi .”- este
epitaful care si l-a ales marele poet.
Legăturapoetului Grigore Vieru cu marele geniu al
poeziei românesti, Mihai Eminescu, este
evidentă dincolo de spatiu și timp. Intâmplarile premonitorii sunt evidențiate
și in poezia ” Legământ”. Verbul ”știu” este marcă a eului liric ce sugerează
ideea premonitorie a morții ”Știu: cândva la miez de noapte,/Ori la răsărit de Soare/
Stinge-mi-s-or ochii mie / Tot deasupra cărții Sale.” Da, poetul s-a stins pe
18 ianuarie, 2009, in urma unui accident de circulatie petrecut pe 16 ianuarie
,aproape de Chisinău, venind de la sărbătarea poetului Mihai Eminescu, din 15
ianuarie, 2009. A fost condus pe ultimul drum de sute de admiratori și trupul său a fost depus la cimitirul central
din Chisinău. O altă creaţie poetică a lui
Grigore Vieru, poezia „Eminescu” a devenit
un fel de imn al zilelor de 15 ianuarie şi 15 iunie: „La zidirea Soarelui, se
ştie / Cerul a muncit o veşnicie./ Noi, muncimd întocmai ne-am ales / Ne-am
ales cu domnul Eminescu. / Domul cel de pasăre măiastră,/ Domnul cel de
nemurirea noastră, / Eminescu”. Din această credinţă, din acest
suflet de de român s-au născut multe
dintre scrierile sale poetice, care ar
putea fi incluse într-un capitol al poeziei sale patriotice. Să reținem că nu trebuie să ne oprim
doar la acele poezii unde este vorba despre Patrie, fiindcă, aşa cum era
şi credinţa Poetului, „o poeziei bună de dragoste, o
poezie slăvind frumuseţiile naturii este şi ea o poezie patriotică”.
Este cazul poeziei „Această ramură (dedicată lui
Nichita Stănescu): „Iar părul tău înrourat / Ca busuiocul /
Sfinţeşte aerul de sus / În care-mi strig norocul”. Sau poezia „Brâncuşi”: „Se aud Carpaţii spre seară /
Cum, aplecându-se, aştern umbra / Pe masă / Curată şi răcoroasă”.
Este vorba despre „Masa Tăcerii”, poezie prin care poetul îl proiectează pe
Brâncuşi în nemurire.Impulsionat
de acelaşi patriotism, Grigore
Vieru reuşeşte să dea o definiţie la
întrebarea: ce e Patria, fără măcar să amintească acest cuvânt, apelând la
fenomenele naturii: „Piatra este pâine caldă. / Vântul ăsta e vin
domnesc./ Şi pelinul – busuioc sălbatic” (..) „Vine ziua aurindu-mi pâinea /
Vine seara aromindu-mi vinul. / Vine mama îndulcindu-mi gândul”.
La fel ca in alte poezii, aici iubirea Patriei se
poate confunda cu iubirea Mamei. Într-o altă poezie, aceeaşi nemărginită iubire
de Patrie se desprinde din imnul dăruit pământului natal: „Pământule,/ Tu, răzbătând către adânci line!/ Atunci când bat şi
grindinile grele,/ Cu mine să te-acoperi,/ Cu mine,/ Pământ matern / Şi-al meu
până la stele” (Pământule)
În acest mod, dorul de Mamă, de satul
natal, de izvor, de pâinea de pe vatră
sau din cuptorul copilăriei sale toate se transformă în dorul de Patrie,
fiindcă „Acasă / Patria mai liniştită este”. Această patrie,
care îi va rămâne Poetului chiar dacă se va întâmpla ca Mama să treacă la cele
veșnice („Mi-a rămas Patria”) este patria cea mare, e România, pe care o visează el. Pentru ea se
roagă Grigore Vieru în ciclul întitulat „Dumnezeu şi Patria”. Acestei Patrii reîntregite poetul
îi cere iertare, pentru că a trăit în minciuna celor care în 1812 „au aşezat piatră de hotar la Prut şi au rupt biata noastră Moldovă
în două”: „Cu vorba-mi strâmbă şi pripită
/ Eu ştiu că te-am rănind spunând / Că mi-ai luat şi grai şi pită / Şi-ai
năvălit pe-acest pământ”/ Sau, dureros de adevărat: ,,Credeam că un noroc e
plaga,/ Un bine graiul cel sluţit,/ Citesc azi pe Arghezi, Blaga,/ Ce tare,
Doamne-am fost minţiţi!
Multe au fost confesiunile sale despre
neam și patrie , dar ca o concluzie se poate spune că opera marelui poet
basarabean, Grigore Vieru a avut și are un mare rol în deșteptarea constiinței
naționale a romănilor de pretutindeni.
Bibiografie:
Grigore
Vieru, Tara care mă apără,
Iași,Editura Princeps,2008;
Teodor
Țopa,Condoleanțe la zbucium,
Chișinău,Editura Universul,2003;
Burlacu
Alexandru, Grigore Vieru între tentația
orfică și mesianică, Chisinău, 1996
Site-ul
Wikipedia.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu