Pavel
Daniela
Profesor
de limba şi literatura română
Grad
didactic I
Colegiul Naţional „Grigore Ghica” Dorohoi
„Repet, eu am răsărit ca poet din marea poezie
română.” (Grigore Vieru)
Încadrat de critica literară între
reprezentanţii orientării tradiţional-clasice din poezia postbelică, Grigore
Vieru s-a impus printr-o viziune lirică aparte, marcată de simplitatea vorbei,
stilul vetust şi profunzimea trăirilor. Marin Sorescu afirma că el „atacă
poezia frontal şi cu cea mai mare simplitate, cu candoarea şi nevinovăţia celor
care umblă pe acoperişuri”.Deşi folclorul a jucat rol de ghid în călătoriile
sale prin lumea cuvintelor, el se consideră „un poet modern, ca expresie şi ca
simţire”.
Emblema vie a unei lumi rurale şi vechi,
supusă unui regim prin care trebuia să renunţi la propria identitate, Grigore
Vieru este CEL care întregeşte literatura română prin poezia sa născută „din frică
şi singurătate”, din proverbe şi ghicitori şi din cântecele populare auzite la
şezători. A simţit româneşte, mai întâi, „prin cântecul pe care-l cânta mama,
îl cânta tata”, pentru ca apoi să descopere în poeziile lui Eminescu şi
Alecsandri muzicalitatea şi frumuseţea limbii române. Citind şi studiind opera
scriitorilor români, Grigore Vieru afirma că România”are o mare poezie, eu o
cunosc bine, şi aş vrea să cred că poezia română e una din cele mai originale
şi mai variate şi mai frumoase la ora actuală”. Înainte de a-și îndeplini visul
de a trece Prutul, dragostea față de poezia română, l-a făcut pe scriitorul
basarabean să-și exprime admirația prin poeme pline de patos.
Eminescu este mesagerul și emblema
poeziei române, ”Domnul cel de pasăre măiastră/Domnul cel de nemurirea
noastră”, care are dreptul să ne judece pentru că el este simbolul neamului și
al limbii române, iar numele lui Lucian Blaga sună nespus de frumos, cuprinzând
ludicul (”e ca și cumboabele copiilor/care ne seamănă de sărbători/s-ar lovi de
trupul unei viori”), misterul cunoașterii luciferice (”are în el ceva amețitor
de adânc”) și desuetul (”e ca streașina casei noastre”).
Grigore Vieru cântă într-un lirism al
sentimentelor, adevărul etern al plaiurilor româneşti, fiind un simbol al
încercării de renaştere spirituală şi naţională a Basarabiei. Eugen Simion afirmă
căel”este ultimul poet cu Basarabia în glas. Un poet mesianic, un poet al
tribului său, obsedat de trei mituri: Limba română, Mama şi Unitatea neamului.
Un poet elegiac, care, în ciuda fragilităţii înfăţişării sale şi a vocii sale –
moi şi stinse, menite parcă să şoptească o rugăciune, nu să pronunţe propoziţii
aspre ca vechii profeţi – este un poet dârz, un cuget tare, un spirit
incoruptibil”. Prin poeziile sale, domnul Grigore Vieru evidențiază ceața
minciunii care șoptea că românii de peste Prut sunt dușmani, nu frați, ”Ce
tare, Doamne, am fost mințit!” și cere iertare în cuvinte simple dar cu o
culoare sonoră pătrunzătoare:
”Din Basarabia vă scriu,
Dulci fraţi de dincolo de Prut.
Vă scriu cum pot şi prea târziu,
Mi-e dor de voi şi vă sărut” (Scisoare din Basarabia) .
Călătoria emoţionantă printre versurile
vieriene poposeşte prin satul natal „cu casa de humă”, conturând imaginea mamei
care merge călcând „pe seminţele ce zboară/Între ceruri şi pământ” și aduce în
prim plan neamul ”adunat grămăjoară” ce poate să încapă ”într-o singură icoană!
”, a cărui limbă e „dulce şi frumoasă”.
Poezia sa dezvăluie marea durere a unui
neam vitregit, dezbinat, amăgit, împins spre negarea eului prin renunţare la
limbă şi istorie, rătăcind prin întrebări la care încă se mai aşteaptă
răspunsuri. Însă, suferinţa aceasta este alinată de renaşterea în pământul pe
care l-a regăsit şi de întâlnirea fratelui „care numele îmi
înţelege/Îndrăgindu-l ca pe numele său”.Susține unitatea de neam și limbă
afirmând că vine ”din Basarabia, unde românii sunt săraci de mângâiere.
Mângâierea noastră e Limba Română. Mângâierea noastră e iubirea. Mângâierea
noastră e credinţa în Dumnezeu”.
Suflet românesc, simțindu-se răspunzător
de soarta neamului său și de destinul limbii în care s-a născut, se răzvrăteşte
și se adresează semenilor prin metonimia ”Ridică-te, Basarabie!”, îndemnând cu
patos recunoașterea trecutului și ieșirea din umbra timpului, într-o expresie
lirică plină de tragism:
”Ridică-te,
Basarabie,
Trecută
prin foc şi sabie,
Bătută, ca vita, pe spate,
Cu biciul legii strâmbate,
Cu lanţul poruncitoarelor strigăte!/
Ridică-te! Ridică-te! Ridică-te!” (Ridică-te).
Crezul
patriotic- ”Aud în răsăritul rourat/ Cum strigă Dorul dor/ Spre Basarabia,/ Spre
suferinta ei,,- , ridicarea sufletului românesc din golurile în care a fost
scufundat de către trădătorii de neam – ”Eine hăcuiră graiul/ Şi doina şi
harta.../ Ei datinao spurcară...”- sunt expresia unui lirism metaforic plin de
pulsație tragică completat de eleganța cuvântului românesc.
Poetul nu este un haiduc al timpurilor moderne
ci, mai degrabă, emană un imperativ patriarhal oferind semenilor învățături,
repetând același gând, oferindu-le singura soluție de salvare - ”prin limbă și
prin carte”:
”De ce s-a otrăvit și duhul,
De ce și graiul?!
Sculați-vă, sculați-vă, sculați-vă
Din somnul cel de moarte!
Salvați-vă, salvați-vă, salvați-vă
Prin limbăși prin carte!” (Salvați-vă prin limbă)
A pus idealurile neamului mai presus de
sine și a așternut pe hârtie versuri care celebrează limba română, limbă în
care ”toată lumea plânge” și ”râde un pământ”, căci ”doar în limba ta/ Durerea
poţi s-o mângâi, / Iar bucuria / S-o preschimbi în cânt. // În limba ta / Ţi-e
dor de mama, / Şi vinul e mai vin, / Şi prânzul e mai prânz. / Şi doar în limba
ta / Poţi râde singur, / Şi doar în limba ta / Te poţi opri din plâns” (În limba ta).
Poetul însuși afirmă că este fericit
când scrie în limba română, simțind o comuniune cu Dumnezeu și cu Universul: ”A
scrie în română este ca și cumDumnezeu te-ar închide în ochiul său, de unde vezi
întreg Universul, chiar dacă Dumnezeu îl ţine închis, de teamă să nu te scape
jos...Eu văd din interiorul limbii române întreaga lume, întregul
Univers...întreaga mişcare a planetelor, chiar dacă ea, limba română nu are o
circulaţie universală”. Pentru Grigore Vieru, ”limba neamului meu dacic,/Limba
noastră cea română.//În al limbii tezaur/Pururea o să rămână/Limba doinelor de
aur” (Limba noastră cea română)și, de
aceea, se simte dator să preamărească și să cânte ”firescul dor al limbii”.Poetul
Grigore Vieru s-a născut poet din dragostea față de limba română: „Din mila,
din dragostea şi dăruirea Limbii Române am răsărit ca poet. Limba română este
destinul meu agitat”.
Grigore Vieru și-a încrustat numele în
literatura română nu doar prin versurile
ce ridică la nivel divin dragostea sa pentru poeții români, pentru limba
română, pentru neamul românesc, ci și prin versuri eufonice ce creionează în
imagini artistice sensibile condiția omului, dreptul său la viață și la moarte,
dreptul său de a simți. Timpul ireversibil este o sărbătoare a vieții: “Merg pe
pământ/Şi sun ca vioara./Toate îmi par că sânt/Prima oară./Ca un copil/Aştept
dimineaţa,/Până la lacrimi/Mi-e dragă viaţa.//Orice splendoare/Mă doare,/Mă
doare-această floare/Şi frumuseţea ta,/Şi frumuseţea ta!/Şi-această zi/Ce mâine
nu va mai fi,/Nu va mai fi!” (Ca prima
oară); iar moartea este imaginea metaforică a maturității poetului: ”Nu am,
moarte, cu tine nimic.
Eu nici măcar nu te urăsc.
vei fi mare tu, eu voi fi mic.
Dar numai prin propria-mi viaţă trăiesc.
Nu frică. nu teamă-
Milă de tine mi-i.
Că n-ai avut niciodată mamă.
Că n-ai avut niciodată copii.”
Melancolia este o stare favorabilă
meditațiilor și revelațiilor esențiale, un sentiment clădit dintr-o serie de
elemente care compun universul interior al poetului, cu trimiteri la melancolia
eminesciană. Dorul capătă valoare simbolică, redând emoții și trăiri profunde,
deseori de nedefinit, prin care poetul parcă dorește să-și abandoneze propria-i
ființă în favoarea unei trăiri de excepție: ”Eu nu mă-ntreb de unde vine, vine,
De unde doru-şi ia izvorul, izvorul
Mă luminez şi-mi pare bine, bine
Când vine dorul, când vine dorul.
Melancolie –
dulce melodie,
Melancolie – misterios amor
Melancolie,
melancolie
Din armonia
inimii cu dor.”
Personalitate artistică de excepție,
Grigore Vieru lasă posterității simplitatea vorbei, substanța metaforică a
gândurilor, ideologia unui om care a luptat prin cuvinte pentru neam și limbă
și profunzimea sentimentelor. Ca expresie poetică, el s-a considerat un ”poet
al timpului pe care îl trăim” şi
descendent a luiEminescu, în primul rând, dar și a lui Bacovia, Blaga,
Stănescu, Sorescu şi Păunescu. Deși unii poeţi şi critici literari din
Basarabia îl consideră un ”poet vetust, paşoptist”- după cum el însuși afrima-,
geniul lui Grigore Vieru este dat tocmai de limbaj demodat, lipsit de
ambiguitate, prin care trecutul, satul, copilăria, mama, patria, limba, vatra,
dorul, melancolalia zugrăvesc în culori pastelate imaginea evocatoare a unei lumi (Basarabia) văzută ca ”un copil
născut cu inima în afara pieptului”. Inima
acestei lumi trebuie pusă la locul ei, pentru că ”locul ei este limba română,
este istoria română, credința strămoșească”.
Grigore Vieru este poetul care s-a
născut din marea poezie română.
Bibliografie:
Grigore Vieru, Antologii de versuri
Virgil Nistru Țigănuș, ”Grigore Vieru
iluminat de poezie”, Editura Universității Chișinău, 2006
Iulian Boldea, ”Grigore Vieru- valoare
și adevăr poetic”, Revista ”Limba română”, Nr. 1-4
Nicolae Băciuț, „O istorie a literaturii
române contemporane în interviuri, VOL. II,Semănătorul, Editura online, 2010
Interviu cu poetul Grigore Vieru
realizat de Drd. Stelian Gombos – Consilierla Secretariatul de Stat pentru
Cultedin cadrul Guvernului Romaniei, Chișinău, 2002.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu