Hrițuc Carmen - Liliana, profesor de limba și literatura
română, gradul didactic I, Liceul Pedagogic N.
IorgaBotoșani
Grigore
Vieru s-a născut la 14 februarie 1935, satul Pererîta, fostul judeţ Hotin, în
familia de plugari români a lui Pavel şi Eudochia Vieru. A absolvit şcoala de 7
clase din satul natal, în anul 1950, după care a urmat şcoala medie din oraşul
Lipcani pe care a finalizat-o în 1953.
În 1957 a
debutat editorial (fiind student) cu o plachetă de versuri pentru copii, Alarma, apreciată de critica literară.
În 1958 a absolvit Institutul Pedagogic Ion
Creangă din Chişinău, facultatea Filologie şi Istorie. În 1960 s-a angajat
redactor la revista Nistru, publicaţie a Uniunii Scriitorilor din Moldova.
Între anii 1960-1963 a fost redactor la editura Cartea Moldovenească.
A fost un
oaspete frecvent al Căsuţei Poeziei
din satul Cociulia, raionul Cantemir, unde a scris celebra carte pentru
preşcolari Albinuţa. În 1964, Vieru a
publicat în revista Nistru poemul Legământ,
dedicat lui Mihai Eminescu. Poemul începe cu versurile: Ştiu: cândva, la miez de noapte,/ Ori la răsărit de Soare,/
Stinge-mi-s-or ochii mie/ Tot deasupra cărţii Sale. Anul 1968 a adus o
cotitură în destinul poetului, consemnată de volumul de versuri lirice Numele tău, cu o prefaţă de Ion Druţă.
Cartea a fost apreciată de critica literară drept cea mai originală apariţie
poetică. În chiar anul lansării a devenit obiect de studiu la cursurile
universitare de literatură naţională contemporană. Trei poeme din volum sunt
intitulate: Tudor Arghezi, Lucian Blaga, Brâncuşi, iar alte două sunt închinate
lui Nicolae Labiş şi Marin Sorescu. Asemenea dedicaţii apăreau pentru prima
oară în lirica basarabeană postbelică.
Cultul copilului şi al copilăriei, al mamei şi al maternităţii, al
pământului cu valoare mitică universală sau – mai particulară – de plai
mioritic domină poezia şi mitopoetica lui Vieru.Caracterele
esenţiale ale creaţiei sale sunt organic legate de lupta pentru afirmarea
românismului: mesianism, cantabilitate clasicistă şi folclorizantă, simplitate
a formulelor, dramatism de esenţă baladescă, eminescianism transplantat pe
solul modernităţii. Păstrând proporţiile, el şi
generaţia sa reprezintă pentru această provincie românească năpăstuită mereu de
istorie ceea ce a fost, la începutul secolului, generaţia lui Goga pentru
Transilvania. Similitudinea de destin are şi o prelungire în plan poetic. Sub
presiunea circumstanţelor, poezia se întoarce la un limbaj mai simplu şi îşi
asumă în chip deliberat un mesianism naţional pe care, în condiţii normale,
lirismul pur îl evită. Vieru, Leonida Lari, Nicolae Dabija şi toţi care sunt ca
ei cultivă în chip deliberat temele tradiţionale şi recurg la formule lirice
mai accesibile, voind astfel să ajungă la inima unor oameni ţinuţi, de regulă,
departe de rafinamentele poeziei moderne. (Eugen
Simion)
Sunt preferate elementaritatea stihială, sinceritatea
(în plan etic şi estetic), căci poetul transfigurează
natura gândirii în natura naturii, după un diagnostic exact al lui Nichita
Stănescu.
Bibliografie:
1.
Adrian
Păunescu, Un mare prieten, Jurnalul
Național 266/2010;
2.
AGERPRES,
Documentare, 2009;
3.
Ion
Cristoiu, Grigore Vieru – poetul
neamului, 2011;
Hrițuc Carmen - Liliana, profesor de limba și literatura
română, gradul didactic I, Liceul Pedagogic N.
Iorga Botoșani
Grigore
Vieru s-a născut la 14 februarie 1935, satul Pererîta, fostul judeţ Hotin, în
familia de plugari români a lui Pavel şi Eudochia Vieru. A absolvit şcoala de 7
clase din satul natal, în anul 1950, după care a urmat şcoala medie din oraşul
Lipcani pe care a finalizat-o în 1953.
Cultul copilului şi al
copilăriei, al mamei şi al maternităţii, al pământului cu valoare mitică
universală sau – mai particulară – de plai mioritic domină poezia şi
mitopoetica lui Vieru.Caracterele esenţiale ale creaţiei sale
sunt organic legate de lupta pentru afirmarea românismului: mesianism,
cantabilitate clasicistă şi folclorizantă, simplitate a formulelor, dramatism
de esenţă baladescă, eminescianism transplantat pe solul modernităţii.
Păstrând proporţiile, el şi
generaţia sa reprezintă pentru această provincie românească năpăstuită mereu de
istorie ceea ce a fost, la începutul secolului, generaţia lui Goga pentru
Transilvania. Similitudinea de destin are şi o prelungire în plan poetic. Sub
presiunea circumstanţelor, poezia se întoarce la un limbaj mai simplu şi îşi
asumă în chip deliberat un mesianism naţional pe care, în condiţii normale,
lirismul pur îl evită. Vieru, Leonida Lari, Nicolae Dabija şi toţi care sunt ca
ei cultivă în chip deliberat temele tradiţionale şi recurg la formule lirice
mai accesibile, voind astfel să ajungă la inima unor oameni ţinuţi, de regulă,
departe de rafinamentele poeziei moderne. (Eugen
Simion)
Sunt preferate elementaritatea stihială, sinceritatea
(în plan etic şi estetic), căci poetul transfigurează
natura gândirii în natura naturii, după un diagnostic exact al lui Nichita
Stănescu.
Bibliografie:
1.
Adrian
Păunescu, Un mare prieten, Jurnalul
Național 266/2010;
2.
AGERPRES,
Documentare, 2009;
3.
Ion
Cristoiu, Grigore Vieru – poetul
neamului, 2011;
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu