DiaconuAlina- Mihaela,professorînv. primar, gradul didactic I,
ȘcoalaGimnazialăAsău, jud. Bacău
GrigoreVieru a fostîntotdeaunaun talent unic,
datorităcăruiacuvântulşi-a păstratnobleţea. Uniiîlconsideraudemodat, alţii,celmai mare poet al
basarabenilorşiunadintrecelemaiimportantevoci ale
literaturiiromânecontemporane.Poeziile sale nu au lăsatpenimeniindiferentşi au
emoţionatmereu mii de inimi.
Cine doreştesăaflece au
păţitromânii din Basarabiaînperioadaîn care s-au aflat sub
stăpâniresovieticătrebuiesăciteascăstudii de istorie. Cine doreşteînsăsăaflece
au simţitromânii din
BasarabiaînaceeaşiperioadătrebuiesăciteascăpoezialuiGrigoreVieru.
ÎntradiţialuiEminescu, deşi n-are,
nicipedeparte, aceeaşianvergurăca poet, GrigoreVieru s-a situat de la
începutîncentrulvieţiiafective a comunităţiiluietnice, dovedind un
remarcabilsimţ al esenţialului. Fragil, copilăros, cu voceazugrumată de
unînceput de plâns, el îşiafirmătotuşiînpoezie o atitudine de bărbat, care
nu-şipierdetimpul cu fleacuri. Chiarşipoeziileluicelemaitandru-jucăuşesunăca un
imn: “Vârfulcelmairidicat/
E-al ierbiicreştet./Nimeniîncă n-a zburat/ Mai sus de iarbă,//
Pestevârfulînverzit/ Prin care, tainic,/ Urcălaptele-ndulcit/ Şisfânt al
vacii.// Cum să-nvingi? De cesă-nvingi/ Străbunul are/ Alba rouăpeferigi:/Pe
tine, mamă!”(Iarba).
LimbaromânăestefolosităînpoezialuiGrigoreVieru
cu mare grijă, caapaîntimp de secetă. Poetul se şijoacăuneori, dar nu cu
cuvintele.Aceastăseriozitate de artist a făcut o puternicăimpresieînRomânia,
înanii ’80, când au apărutînsfârşit, şi la Bucureşti, selecţii din poezialui:
Izvorulşiclipa, 1981, celeunsprezecepoeme din Constelaţialirei,
antologiapoeţilor din R.S.S. Moldovenească, 1987, Rădăcina de foc, 1988 etc.
Publicul era sătul de poezia-butaforie,
fabricatăîncantităţiindustrialeînscopuripropagandistice, darşi de jocul de-a
poezia, inteligent, darşi cam infantil, practicat de o mulţime de
studenţişifoştistudenţi de la Litere care credeaucăastfelsfideazăregimul.
Sentimentalismulrăscolitor din cărţilepoetului de dincolo de Prut,
modulfirescîn care poeziasafăceaatingere cu folclorulşi, mai ales, gravitatea
cu care era folositălimbaromânăcreauimpresiaredescopeririiadevărateipoezii.
Emoţiatrăită de cititori era
intensificată de gândulcămesajulînlimbaromânăveneadintr-un fragment din
Româniapierdutînîmprejurărilecelui de-al doilearăzboimondialşisupusdecenii la
rânduneirusificăriforţate. Evidenţafaptuluicălimbaromânăsupravieţuiseacolo,
prinforţeproprii, fărăniciunsprijin din parteaţării-mamă, îiînduioşapemulţipână
la lacrimi.
În 1984 poetul își adună cele mai frumoase poezii și cântece,
medalioane, secvențe publicistice țn volumul “Scrieri alese”, prefatat de cel
mai de seama critic și istoric literar al Basarabiei, Mihai Cimpoi. Versurile
noi pe care poetul le-a inclus în “Scrieri alese” (Ascultați, măi copii,
Floarea soarelui, Despre fericire) au în majoritatea lor un caracter social. De
aici încolo, artistul, obligat de condițiile social-politice, devine un poet
tribun. Într-un interviu el marturisește: „Eu sunt un poet liric, chiar tragic,
prăpăstios. Abia astept ca lucrurile să se reașeze în matca lor, pentru a
reveni, la chemarea mea firească, la poezia liriă“. Apare un studiu semnat de
Mihail Dolgan, “Creația lui Grigore Vieru în scoală”.
Cu ocaziaimplinirii a 50 de ani de
existență, GrigoreVieru a doritsăfacă, în 1985, un spectacolliterar-muzical la
PalatulOctombrie (azi "Palatul National"), însaevenimentul a fostinterzis
din ordine de la celmaiînaltnivel.
Treianimaitarziu, însăptămânalul
"LiteraturașiArta", aaparutprimul text poetic postbelictiparit in
Basarabia cu literelatine, semnat de GrigoreVieru. I se
acordaceamaiprestigioasădistincțieinternaționalăîndomeniulliteraturiipentrucopii:
Diploma de Onoare Andersen.
În 1989 a fostvotatdeputat al
poporului.Dupa 1990, adunândînjurulsaupeceimaipopulariinterprețișicompozitori
de muzicăușoara din Basarabia, poetulaîntreprins un turneu de succesîn Moldova
de peste Prut. GrigoreVieru a devenitmembru de Onoare al AcademieiRomâneîn 1990
șimembrucorespondentîn 1993.
DupăRevoluția din 1989, înRomânia i-au
fostpublicatemaimultecarțiîntre care "Hristos nu are nici o vina!"
(1991), "Curațireafântanii" (1993), "Rugaciunepentru mama"
(1994), "Izbăvirea" (1999), volumulantologic "CarteaViețiiMele"
(2002). La Electrecord, București, în 1992, aaparutdiscul de cântece
"Rasai", realizatîmpreuna cu Doinași Ion Aldea-Teodorovici, pe careaparecelebramelodieînchinatăluiMihaiEminescu.
Culegeri din liricașipoeziasapentrucopiiau
aparut, de-a lungulanilor, înFrațta, Rusia, Ucraina, Letonia, Lituania,
Estonia, Georgia, Armenia, Macedonia, Bulgaria, Bielarus, Tadjikistan, Azerbaidjan,
Kargazstanșiînaltețări.
Înpoezia„Scrisoare din Basarabia”, poetul se
face purtătorul de cuvânt al uneiîntregişidezrădăcinategeneraţii, care a
trebuitsăaudăistoriarepovestităşiinventată:
„Învremeaputredăşigoală / Pe mine, frate, cum să-ţi
spun,
Pe mine m-au minţit la şcoală / Că-mi eştiduşman, nu
frate bun.”
„Dacăvisulunora a fostsauestesăajungăîn Cosmos,
euviaţaintreagă am visatsătrecPrutul.”
Spuneapoetul.Păcatcăvoceasa nu s-a făcutmai bine
auzită. Totuşi, cred căasistămdeja la un paradox: unelevoci se audmai tare
şimaiclardupăcesursadispareîneternitate:
„Din Basarabiavăscriu, / Dulcifraţi de dincolo de
Prut.
Văscriu cum pot şipreatârziu, / Mi-e dor de
voisivăsărut.”
GrigoreVieruîşiimagineazăcă o carte a luiEminescuar
fi ultima din care arcitiînainteamorţii. Un testament sfânt, care
trebuietransmismaideparte, din generaţieîngeneraţie.
„ LuiMihaiEminescu” :
„S-o lăsaţiaşadeschisă, / Cabăiatulmeuori fata
Săciteascămaideparte / Ce n-a reuşitnicitata.”
Dacăcei care urmează nu-l vormaidoripeEminescudrept
far călăuzitor al limbiiromâne,
„Cisă nu închideţicartea / Caperecile-mi pleoape.
Aşezaţi-mi-o capernă / Cu toţicodriieiînzbucium.”
GrigoreVieruestesolarulîndureratprintresumbriicondeieriaiacestuispaţiuromânesc.
Unsimbol al acesteibucăţi de pământ, Basarabia, şi al
întregiipătimiriromâneşti. De fapt, poetulGrigoreVieru nu
artrebuideplânspentrutragedia care i-a fostscrisă, pentrucăviaţaîntreagă a
ştiutsăşi-o prefacă-n cântpentrucopiişi s-o preschimbe-n piatră de
căpătâipentrusecole de români care vorurma.
Şi-aînveşnicittrecereaprinaceastălume, lăsându-ne
moştenireexpresiauneisensibilităţi, dintrecelemai pure,
pentruelementeleoriginare ale fiinţeinoastre, întâi de toateomeneşti: mamă,
patrie, grai, stea, lacrimă. Nu artrebuisă-i regretăm, în fond,
nicilipsaconştiinţei din ultimeleclipe de viaţă, pentrucăestevorbatotuşi de o
fiinţăartisticăîmplinită, trăindprematurşiultimasimţire, moartea, într-un mod
absolut personal şiplin de vitalitate (de fapt, un poet adevăratestecel care,
oricât de tânărarmurisauindiferent de temperamentulpe care-l are,
reuşeştesăscrieşidespremoarte): „Nu am, moarte, cu tine nimic, / Eunicimăcar nu
teurăsc...”. Aşacăniciversurile din urmă nu au rămasnescrise.Pebunădreptate,
despreeternizareaestetică a poetuluiartrebuisăvorbim, care s-a produsîntr-o
singurăviaţă de om, discuţii care depăşescocazionareafrustrantă (pentrucritici)
şiplină de regrete a treceriiînnefiinţă a poetului.
Grigore Vieru ne-a lăsat drept moştenire o operă care
abia de acum încolo, după trecerea lui la strămoşi, cum îi plăcea să spună, îşi
va arăta adevărata sa dimensiune. O operă pe cât de vastă, pe atât de
valoroasă: creaţie poetică, aforistică, publicistică, interviuri.
Bibliografie:
·
GrigoreVieru. Taina
care măapără, Iași, Ed. Princeps Edit. 2008.
·
https://ro.wikipedia.org/wiki/Grigore_Vieru
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu