Pîp. Budacă Liliana, Grad I
Școala Profesională „Gheorge Burac”-Vlăsinești,
jud.Botoșani
„Ne uitam ca doi copii
În oglinda stelei vii
Ce-i oare clipa cea
De-o sorbeam și ne sorbea”
Grigore
Vieru-Oglinda clipelor
Numai
criticul literar Nicolae Manolescu, sesizând situația paradoxală a
„înregistratorilor” de influențe în sine
atunci când vine vorba de poeziile lui Vieru, a știut să spună răspicat
lucrurilor pe nume, adică a știut să rostească adevărul:
„...Vieru nu este niciodată un
imitator, el se referă conștient la anumiți autori pe care-i iubește, pe care-i
știe pe de rost, și se lasă impresionat de atmosfera lor sau le preia cu
detașare unele elemente tehnice”. Vieru recurge și el la avantajele
intertextualității, așa cum fac cei mai mulți dintre postmoderniști.
Cu remarca obligatorie:
Grigore Vieru știe să-și cinstească cu pioșenie
înaintașii, după cum reiese și din această mărturisire recentă:
”Ei, numai ei,
înaintașii, mi-au dat și îmi dau tărie să cred în frumusețea nemului meu”[16,
p.1].
Un poet veritabil nu este „condamnat” să
creeze cu orice preț numai și numai sub puterea de atracție a
modelelor literare de notorietate. Adevărul e altul: doar atunci când reușește să se smulgă de sub „tutela”
(„tutelele”) cărui sau cutărui model de poeticitate, el ajunge să capete partea
sa de originalitate, în lipsa căreia nu poate fi concepută o individualitate
artistică cu adevărat creatoare.
Aderarea în sine la
anumite modele nu reprezintă o calitate
intrinsecă, ci, mai degrabă, o slăbiciune, o deficiență, care învederează
mai mult absența unui talent independent și viguros, decât prezența
acestuia.Numai din împrumuturi și din imitații de modele „străine” nu se poate
crea o mare poezie, o poezie de superioară calitate estetică.
La întrebarea ce crede despre punerea la
îndoială a originalității cutărui sau cutăriu scriitor celebru prin căutarea
izvoarelor din care s-a inspirat, Goethe a dat răspuns răspicat și cât se poate
de sarcastic:„E caraghios, tot așa ai putea să întrebi un om bine
hrănit câte vaci, câte oi și câți porci a mâncat, de e atât de bine.E drept că
ne naștem cu unele capacități, dar rezolvarea noastră o datorăm influenței a
mii și mii de elemente, din care ne însușim tot ce putem și tot ce e pe măsura
noastră.
Multe
lucruri le datorez grecilor și francezilor, după cum sunt nesfârșit de îndator
lui Shakespeare, Sterne și Goldsmith.Dar cu aceștia n-am indicat toate
izvoarele culturii mele;ar fi să ne pierdem în infinit și n-ar avea nici un rost.
Prin mulțimea de dedicații plăsmuite,
Grigore Vieru este unic și în această privință:
nimeni dintre poeții români- nu s-a încumetat să semneze
atâtea poezii „ocazionale”. Poeziile- dedicații ale lui Grigore Vieru sunt un
caz cu totul aparte și cu totul aparte trebuie judecate în contextul acestui
caz. E vorba că poetul și-a trăit copilăria și adolescența într-o mare
singurătate l-a ținut în captivitate și i-a rănit sufletul de multe ori pe
parcursul întregii vieți.Cam tot de atâtea ori prietenii- neprietenii i-au
jucat festa.
În timp ce Grigore Vieru – ca
structură sufletească, omenească, psihologică, artistică – a fost și este
înainte de toate un „om al prieteniei și al prietenilor”, ca nimeni altul
deschis spre oamenii de bine și de frumos, spre oamenii de crez și de credință.
Grigore Vieru își enumeră cu mândrie, cu o bucurie
și satisfacere de copil zecile și sutele de prieteni din ce în ce mai diverse
domenii din România și din Moldova, din mai multe colțuri ale lumii, pentru că
apoi să conchidă:„În general,
cred că sunt un om fericit – mă bucur de prietenia unor mari personalități de
pe ambele maluri ale Prutului”. „Dacă n-ar fi fost oamenii de bună-credință din
Basarabia și din România, mă prăbușeam de mult în infernul din care vin.[18,
p. 2].Prietenii, însă, pentru a fi păstrați, trebuie stimați, onorați,
apreciați.Și Grigore Vieru știe să facă acest lucru iarăși ca nimeni altul,
închinându-le, pe deasupra, câte o întreagă poezie.
Vieru este întregul artistic și cu întregul
cultural al întregii Țări, știe să „vadă” pe toți adevărații oameni de creație și de cultură, știe să se bucure
la timp de succesele lor în domeniu.
Remarcăm din capul locului că majoritatea dedicațiilorlui
Grigore Vieru nu sunt propriu-zis
dedicații.Ele au o „viață” artistică independentă de persoana indicată sub
titlu și, de obicei, se caracterizează prin largi și suculente generalizări
estetice.
Ca substanță ideatică și viziune artistică,
ca structură compozițională și transfigurare lirică, poeziile de care ne ocupăm
se prezintă ca adevărate creații literare se caracterizează prin imagini și
simboluri autentice, prin comparații, poante lirice și aforisme profund
inedite, pline de vrajă.
Poeziile-dedicații sunt, de fapt, niște prilejuri bune ale autorului de a-și
„dezgoli” propriul suflet care sângerează în afară, o modalitate eficientă de
autodezvăluire a păsurilor, suferințelor și năzuințelor creatorului pentru
idealurile naționale.Poetul își scrie dedicațiile cu înlăcrimate litere, strecoară în substratul lor mult nerv polemic
și critic, multe atitudini răspicate, destule elemente autobiografice.Paralel,
autorul, având un cult pentru paremiologia populară, folosește cu multă
dexteritate și efect proverbele și zicătorile românilor, precum și ale altor
popoare.Gândirea aforistică este un
dat definitoriu al personalității poetului, mereu deschisă spre meditația
filozofică în bază de cultură și experiență de viață acumulată.
Prin aforisme, Grigore Vieru
urmărește să comunice cititorului o anumită poziție filozofică sau o atitudine
concretă de viață, un principiu moral sau un proces psihologic.Cum putem
observa și din aceste mostre: „Nu mi-ați spart
cerul din fereastră odată cu geamul”, „Soarele nu poate răsări fără pământ”,
„În biserică și la școală nu este nimeni de prisos”, „Basarabia este un copil
înfășat în sârmă ghimpată”, „Ia și albina din flori, dar nu zice că florile
sunt pământul ei”, „La români limba este parcă mai aproape de dinți decât la
alții”, „Dacă merg în urma plugului, iar nu înaintea lui, nu înseamnă că am
rămas de brazdă”.
Și în aforisme, Grigore Vieru se lasă
obsedat de aceleași teme, motive, pasiuni, proprii și poeziei:mama, patria, neamul, limba română, libertatea, adevărul,
felul de a fi român, viața, moartea, Dumnezeu, poezia, eul propriu.Mai
desprindem un exemplu-mărturisire:„Din mila,
dindragostea și dărnicia Limbii Române am răsărit ca poet.Limba Română este
destinul meu agitat.
Poate că
și osteneala mea este o parte din norocul ei în Basarabia”.Până la urmă, ostenelilor lui Stelian Gruia de a pune
semnul egalității între Mama lui Grigore Vieru și Madonna Sixtină a lui Rafael
se dovedesc a fi zadarnice și lipsite de vreo perspectivă reală și realistă.
În
ultima instanță, și Mama poate avea o proiecție în lumea creativității geniale: „Tu ești un geniu,
mamă, / Târziu recunoscut / Abia
atunci cân iarbă / Răsai din tristul lut”(Tu ești un geniu).
„Cu cât
o operă este mai poetică, cu atât este mai adevărată”, spunea Novalis.Opera
lui Grigore Vieru este poetică până în măduva celor mai frumoase metafore din
care „poți trăi ca din pâine”, vorba
scriitorului.
REFERINȚE BIBLIOGRAFICE
1. Vieru Grigore.Rădăcina cu foc.Cuvânt înainte de Ioan
Alexandru.Postfață de Victor Crăciun.Selecție și îngrijire.Arcadie Donos.-
București, Editura „Univers”, 1988.
2. Băileșteanu, Fănuș.Grigore Vieru. Omul și Poetul.-
București, Editura „Iriana”, 1995.
3. Dolgan, Mihai.Creația lui Grigore Vieru în școală-
Chișinău, Editura „Lumina”, 1984.
4. Cimpoi, Mihai. Întoarcerea la izvoare. Eseu- Chișinău,
Editura „Literayura artistică”, 1985.
5. Damian, Liviu. Îngânduratele porți. Secvențe- Chișinău,
Editura „Cartea Moldovenească”, 1975.
6. Dolgan, Mihai. Poezia marilor rosturi umane- Editura
„Nistru”, 1976, numărul 7.
7. Băileșteanu, Fănuș. Grigore Vieru. Omul și Poetul-
București, Editura „Iriana”, 1995.
Grigore
Vieru-simbol al culturii naționale
Pîp.Budacă Liliana, Grad I
Școala Profesională „Gheorge Burac”-Vlăsinești,
jud.Botoșani
„Ne uitam ca doi copii
În oglinda stelei vii
Ce-i oare clipa cea
De-o sorbeam și ne sorbea”
Grigore
Vieru-Oglinda clipelor
Numai
criticul literar Nicolae Manolescu, sesizând situația paradoxală a
„înregistratorilor” de influențe în sine
atunci când vine vorba de poeziile lui Vieru, a știut să spună răspicat
lucrurilor pe nume, adică a știut să rostească adevărul:
„...Vieru nu este niciodată un
imitator, el se referă conștient la anumiți autori pe care-i iubește, pe care-i
știe pe de rost, și se lasă impresionat de atmosfera lor sau le preia cu
detașare unele elemente tehnice”. Vieru recurge și el la avantajele
intertextualității, așa cum fac cei mai mulți dintre postmoderniști.
Cu remarca obligatorie:
Grigore Vieru știe să-și cinstească cu pioșenie
înaintașii, după cum reiese și din această mărturisire recentă:
”Ei, numai ei,
înaintașii, mi-au dat și îmi dau tărie să cred în frumusețea nemului meu”[16,
p.1].
Un poet veritabil nu este „condamnat” să
creeze cu orice preț numai și numai sub puterea de atracție a
modelelor literare de notorietate. Adevărul e altul: doar atunci când reușește să se smulgă de sub „tutela”
(„tutelele”) cărui sau cutărui model de poeticitate, el ajunge să capete partea
sa de originalitate, în lipsa căreia nu poate fi concepută o individualitate
artistică cu adevărat creatoare.
Aderarea în sine la
anumite modele nu reprezintă o calitate
intrinsecă, ci, mai degrabă, o slăbiciune, o deficiență, care învederează
mai mult absența unui talent independent și viguros, decât prezența
acestuia.Numai din împrumuturi și din imitații de modele „străine” nu se poate
crea o mare poezie, o poezie de superioară calitate estetică.
La întrebarea ce crede despre punerea la
îndoială a originalității cutărui sau cutăriu scriitor celebru prin căutarea
izvoarelor din care s-a inspirat, Goethe a dat răspuns răspicat și cât se poate
de sarcastic:„E caraghios, tot așa ai putea să întrebi un om bine
hrănit câte vaci, câte oi și câți porci a mâncat, de e atât de bine.E drept că
ne naștem cu unele capacități, dar rezolvarea noastră o datorăm influenței a
mii și mii de elemente, din care ne însușim tot ce putem și tot ce e pe măsura
noastră.
Multe
lucruri le datorez grecilor și francezilor, după cum sunt nesfârșit de îndator
lui Shakespeare, Sterne și Goldsmith.Dar cu aceștia n-am indicat toate
izvoarele culturii mele;ar fi să ne pierdem în infinit și n-ar avea nici un rost.
Prin mulțimea de dedicații plăsmuite,
Grigore Vieru este unic și în această privință:
nimeni dintre poeții români- nu s-a încumetat să semneze
atâtea poezii „ocazionale”. Poeziile- dedicații ale lui Grigore Vieru sunt un
caz cu totul aparte și cu totul aparte trebuie judecate în contextul acestui
caz. E vorba că poetul și-a trăit copilăria și adolescența într-o mare
singurătate l-a ținut în captivitate și i-a rănit sufletul de multe ori pe
parcursul întregii vieți.Cam tot de atâtea ori prietenii- neprietenii i-au
jucat festa.
În timp ce Grigore Vieru – ca
structură sufletească, omenească, psihologică, artistică – a fost și este
înainte de toate un „om al prieteniei și al prietenilor”, ca nimeni altul
deschis spre oamenii de bine și de frumos, spre oamenii de crez și de credință.
Grigore Vieru își enumeră cu mândrie, cu o bucurie
și satisfacere de copil zecile și sutele de prieteni din ce în ce mai diverse
domenii din România și din Moldova, din mai multe colțuri ale lumii, pentru că
apoi să conchidă:„În general,
cred că sunt un om fericit – mă bucur de prietenia unor mari personalități de
pe ambele maluri ale Prutului”. „Dacă n-ar fi fost oamenii de bună-credință din
Basarabia și din România, mă prăbușeam de mult în infernul din care vin.[18,
p. 2].Prietenii, însă, pentru a fi păstrați, trebuie stimați, onorați,
apreciați.Și Grigore Vieru știe să facă acest lucru iarăși ca nimeni altul,
închinându-le, pe deasupra, câte o întreagă poezie.
Vieru este întregul artistic și cu întregul
cultural al întregii Țări, știe să „vadă” pe toți adevărații oameni de creație și de cultură, știe să se bucure
la timp de succesele lor în domeniu.
Remarcăm din capul locului că majoritatea dedicațiilorlui
Grigore Vieru nu sunt propriu-zis
dedicații.Ele au o „viață” artistică independentă de persoana indicată sub
titlu și, de obicei, se caracterizează prin largi și suculente generalizări
estetice.
Ca substanță ideatică și viziune artistică,
ca structură compozițională și transfigurare lirică, poeziile de care ne ocupăm
se prezintă ca adevărate creații literare se caracterizează prin imagini și
simboluri autentice, prin comparații, poante lirice și aforisme profund
inedite, pline de vrajă.
Poeziile-dedicații sunt, de fapt, niște prilejuri bune ale autorului de a-și
„dezgoli” propriul suflet care sângerează în afară, o modalitate eficientă de
autodezvăluire a păsurilor, suferințelor și năzuințelor creatorului pentru
idealurile naționale.Poetul își scrie dedicațiile cu înlăcrimate litere, strecoară în substratul lor mult nerv polemic
și critic, multe atitudini răspicate, destule elemente autobiografice.Paralel,
autorul, având un cult pentru paremiologia populară, folosește cu multă
dexteritate și efect proverbele și zicătorile românilor, precum și ale altor
popoare.Gândirea aforistică este un
dat definitoriu al personalității poetului, mereu deschisă spre meditația
filozofică în bază de cultură și experiență de viață acumulată.
Prin aforisme, Grigore Vieru
urmărește să comunice cititorului o anumită poziție filozofică sau o atitudine
concretă de viață, un principiu moral sau un proces psihologic.Cum putem
observa și din aceste mostre: „Nu mi-ați spart
cerul din fereastră odată cu geamul”, „Soarele nu poate răsări fără pământ”,
„În biserică și la școală nu este nimeni de prisos”, „Basarabia este un copil
înfășat în sârmă ghimpată”, „Ia și albina din flori, dar nu zice că florile
sunt pământul ei”, „La români limba este parcă mai aproape de dinți decât la
alții”, „Dacă merg în urma plugului, iar nu înaintea lui, nu înseamnă că am
rămas de brazdă”.
Și în aforisme, Grigore Vieru se lasă
obsedat de aceleași teme, motive, pasiuni, proprii și poeziei:mama, patria, neamul, limba română, libertatea, adevărul,
felul de a fi român, viața, moartea, Dumnezeu, poezia, eul propriu.Mai
desprindem un exemplu-mărturisire:„Din mila,
dindragostea și dărnicia Limbii Române am răsărit ca poet.Limba Română este
destinul meu agitat.
Poate că
și osteneala mea este o parte din norocul ei în Basarabia”.Până la urmă, ostenelilor lui Stelian Gruia de a pune
semnul egalității între Mama lui Grigore Vieru și Madonna Sixtină a lui Rafael
se dovedesc a fi zadarnice și lipsite de vreo perspectivă reală și realistă.
În
ultima instanță, și Mama poate avea o proiecție în lumea creativității geniale: „Tu ești un geniu,
mamă, / Târziu recunoscut / Abia
atunci cân iarbă / Răsai din tristul lut”(Tu ești un geniu).
„Cu cât
o operă este mai poetică, cu atât este mai adevărată”, spunea Novalis.Opera
lui Grigore Vieru este poetică până în măduva celor mai frumoase metafore din
care „poți trăi ca din pâine”, vorba
scriitorului.
REFERINȚE BIBLIOGRAFICE
1. Vieru Grigore.Rădăcina cu foc.Cuvânt înainte de Ioan
Alexandru.Postfață de Victor Crăciun.Selecție și îngrijire.Arcadie Donos.-
București, Editura „Univers”, 1988.
2. Băileșteanu, Fănuș.Grigore Vieru. Omul și Poetul.-
București, Editura „Iriana”, 1995.
3. Dolgan, Mihai.Creația lui Grigore Vieru în școală-
Chișinău, Editura „Lumina”, 1984.
4. Cimpoi, Mihai. Întoarcerea la izvoare. Eseu- Chișinău,
Editura „Literayura artistică”, 1985.
5. Damian, Liviu. Îngânduratele porți. Secvențe- Chișinău,
Editura „Cartea Moldovenească”, 1975.
6. Dolgan, Mihai. Poezia marilor rosturi umane- Editura
„Nistru”, 1976, numărul 7.
7. Băileșteanu, Fănuș. Grigore Vieru. Omul și Poetul-
București, Editura „Iriana”, 1995.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu