Creativitatea - necesar cotidian sau exprimare artistică ?
Motto: „Creativitatea înseamnă să îţi permiţi să faci greşeli.
Arta înseamnă să ştii pe care să le păstrezi „
(Scott Adams)
Arta înseamnă să ştii pe care să le păstrezi „
(Scott Adams)
de Prof.
Corjos Aurelia
Liceul
cu Program Sportiv Botoșani
Concepţia conform căreia talentele şi
geniile sunt înnăscute a fost depăşită.
Discuţiile însă continuă cu privire la
căile concrete de interacţiune dintre influenţa mediului şi a eredităţii,
dintre învăţare, maturizare şi dezvoltare. Din punct de vedere ştiinţific,
corect este să se caute şi să se găsească modalităţi prin care toţi factorii
interacţionează, contribuie la formarea comportamentului creator, întrucât
numai în interacţiune pot avea eficienţa aşteptată. Comportamentul creator presupune
o dezvoltare intelectuală armonioasă a elevilor. Pentru a dezvolta capacităţile
creatoare ale elevilor, cadrele didactice trebuie să cunoască în primul rând trăsăturile comportamentului creativ,
care se referă la :
v nivelul de inteligenţă generală
v gândirea divergentă
v fluenţa gândirii
v receptivitate
v spirit de observare
v imaginaţie creatoare
v originalitate
v perseverenţă, iniţiativă
v nonconformismul în idei
S-a confirmat, experimental însă, faptul că
randamentul şcolar nu reflectă fidel nivelul de creativitate al unui elev. De
aceea, e greşit a încuraja creativitatea doar la acei elevi care au rezultate şcolare
deosebite. Eistein fusese un elev slab, dar a dat fizicii, mai târziu,
importanta Teorie a Relativităţii !
Creativitatea este
împiedicată adesea de o serie de obstacole: conformismul
(oamenilor obişnuiţi nu le place ceea ce iese din comun; ei nu au încredere
în fantezii); algoritmii (o suită de
reguli efectuate într-o ordine aproximativ constantă); obstacole emotive: teama
de anumite greşeli, descurajarea rapidă.
Pentru
stimularea creativităţii elevilor, aceştia trebuie lăsaţi să-şi manifeste în
voie spontaneitatea, curiozitatea, trebuie să apară teme şi situaţii care
stimulează fantezia (elevii să imagineze singuri probleme, să continue o nuvelă
etc.).
Atât vizitarea unor
expoziţii, cât şi excursiile lărgesc
orizontul elevilor.
Importantă este şi
atitudinea profesorului, relaţia sa cu elevii. Nu este indicată o poziţie
autoritară, despotică, deoarece se creează blocaje afective. Copiii nu îndrăznesc
să pună întrebări, se tem de eşec, de ironii. Este nevoie de un climat
democratic, destins, prietenos. Profesorul să încurajeze imaginaţia, sugestiile
deosebite. Şcolarii să-şi manifeste în voie curiozitatea, spontaneitatea.
Trebuie sa fie firesc ca o idee originală, mai aparte, să atragă un punct în
plus la notare, chiar dacă prin această idee nu s-a putut soluţiona chestiunea
în discuţie.
Putem spune aşadar că trebuie
cultivată şi încurajată creativitatea prin respectul de sine. Ea nu este doar
un har dăruit de Dumnezeu unui Eminescu, Enescu, sau Edison, ci este însăşi exprimarea
de sine a fiinţei umane, în orice domeniu se manifestă acesta. Creativitatea ne poate ajuta în multe
situaţii pe care le trăim zi de zi, ne poate ajuta să găsim soluţii ingenioase
la problemele cu care ne confruntăm. Fiecare persoană poate să fie creativă.
Dacă nu eşti un mare compozitor, pictor sau scriitor, nu înseamnă că nu eşti
creativ şi că nu îţi poţi dezvolta această calitate. Creativitatea este motorul inovaţiei şi
factorul cheie în dezvoltarea competenţelor personale, ocupaţionale, antreprenoriale
şi sociale prin învăţarea pe tot parcursul vieții.
postat de Pr. Liviu Botezatu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu