Blazincu Suzana
Isabella, profesor de Limbă, Cultură şi Civilizaţie Românească,
grad Definitiv,
Institutul Limbii Române,
provincia
Granada, Spania
La fel ca şi
întreaga creaţie poetică viereană, poezia sa pentru cei mici îşi are ca punct
de geneză acea sfâşietoare singurătate pe care a fost nevoit s-o îndure poetul
în copilărie. De fapt, deşi se spune că cea mai frumoasă vârstă este copilăria
(chiar şi în pofida tuturor intemperiilor care ar putea caracteriza-o), această
perioadă din viaţa lui Grigore Vieru, ca şi a milioanelor de semeni de-ai săi,
nu a fost una tocmai fericită: a avut imprimată pe ea foametea şi războiul,
fenomene care, vom vedea, ies din timpul real şi-l însoţesc pe cel care le-a
gustat amărăciunea întreaga sa viaţă. În acest sens, Grigore Vieru spunea: “Copilăria
mea a fost pârjolită, săraca de ea, de focul războiul şi a fost umilită de
urmările sale. Jocul meu principal era culesul spicelor pe mirişte în urma
recoltării, unde găseam mai mult gloanţe ruginite, pentru că nici şobolanii nu
stăteau degeaba. O muncă, în fond, zădarnică şi un joc destul de trist. Mă
legănam pe picioare bolnăvicios, topit de slabă nutriţie. Miriştea sub tălpile
mele goale era un fel de acupunctură moldovenească, nu mai puţin veche ca cea
chineză, dar întrecând-o ca efect curativ„ [1, p.275]. Probabil că
incomensurabila durere a mereu copilului Vieru, dar şi grija ca aceasta să nu
mai fie trăită, sub nicio formă, de către copiii care, având avantajul de a se
naşte mai târziu, nu au cunoscut drama foametei şi a războiului, îl determină
pe artist să se apropie de copii prin intermediul poeziei, să le arate
frumuseţea lumii, a plaiului natal, dulceaţa păcii care trebuie gustată cu
plenitudinea sentimentului că e cel mai mare dar pe care oamenii pot să şi-l
fac lor înşişi. Fără pace, ţine Grigore Vieru să-i atenţioneze pe micii
cititori care vor fi conducătorii lumii de mâine, nu este posibil niciunul din
elementele indispensabile unei vieţi fericite pe care o descrie în Mulţumim
pentru pace: nici pâinea albă, care, evident, e în poezia lui Grigore Vieru
mai mult decât un simplu aliment, nici voioşia zburdalnică a copilăriei, nici
cântecul duios al fluierului făcut de tata (şi poate că nici tata, aşa cum a
fost în cazul poetului) şi nici chiar pomii plini de floare sau cerul luminos.
De aceea, în acest „Pentru pace, pentru pace / Mulţumim frumos” se poate citi
îndemnul: Să preţuiţi pacea şi să mulţumiţi întotdeauna pentru ea:
Mama pâine albă coace,
Noi zburdăm voios,
Pentru pace, pentru pace
Mulţumim frumos.
Tata fluiere ne face,
Noi cântăm duios.
Pentru pace, pentru pace
Mulţumim frumos.
Înfloresc în jur copacii,
Ceru-i luminos.
Pentru pace, pentru pace
Mulţumim frumos.
(Mulţumim
pentru pace)
În folclorul
pentru copii, atestăm această sete de pace în formula de leagăn Dormi în
pace pe care Grigore Vieru o consideră „Un imn, un măreţ şi fundamental imn
închinat păcii. Cel, poate, mai vechi cântec de pace de pe aceste locuri unde
ne-am întemeiat” [2, p. 89]. Copilul care a avut cântec de leagăn şi de trezire
ţăcănitul maşinii de cusut („…Iar noaptea mama / lucra croitoreasă. /Cosea
cămăşi de pânză / din cânepă scorţoasă. / Şi cântecul maşinii / sunând fără
oprire / fu cântul meu de leagăn / şi cântec de trezire.” – Cântec cu acul)
a oferit, peste ani, cele mai frumoase cântece de leagăn copiilor acestui
meleag.
Această
apropiere (despre care am menţionat anterior) a poetului de micii săi cititori
este una reuşită deoarece aici, în spaţiul imaculat al poeziei pentru copii,
poetul se regăseşte pe sine, ea constituie pentru acesta ploaia curată care îl
spală de colbul zilei, îl înseninează şi îl întăreşte pentru plug, spre
deosebire de poezia pentru maturi, care reprezintă în cazul lui Vieru aratul pe
arşiţă într-un pământ uscat [2, p. 266]. Mai reuşeşte această apropiere şi
pentru că, aşa cum spune Mihai Cimpoi, poetul dispune de toate calităţile
necesare în acest sens:”bunătate, tact, inteligenţă, fantezie vie, dragoste
faţă de toată fiinţa fragedă” [3, p. 8].
Poeziile pentru
copii ale lui Grigore Vieru au un vădit caracter educativ. Majoritatea lor
dezvăluie capacităţile de pedagog înnăscut ale artistului. Prin catrenele sale
pe care copiii le pot memoriza cu uşurinţă datorită ludicului şi muzicalităţii
din ele, Vieru altoieşte în conştiinţa micilor cititori valori general-umane,
respectul faţă de părinţi, dragostea pentru patrie şi pentru limba maternă.
Important e că reuşeşte să facă acest lucru fără a fi plictisitor deloc, ba
chiar mai jucăuş şi mai vesel decât, poate, toţi educatorii şi învăţătorii cu
toată metodica şi metodologia pe care aceştia au învăţat-o pe băncile şcolilor:
Mama ne mângâie,
Soarele luceşte,
Soarele e unul,
Mama una este.
(Mama)
şi
aceste patru versuri, care constituie o metaforă revelatorie ce plasează mama,
ca simbol al genezei, în centrul existenţei umane, aşa cum soarele este centrul
universului şi dătător de viaţă, vor înrădăcina în conştiinţa micuţilor această
imagine a mamei-soare, imagine ce se va păstra, peste ani, în dimensiunile
subconştientului personalităţii care îşi va aduce aminte, probabil, numai
poezioara, fără a mai şti cine este părintele ei, aşa cum mulţi dintre cei care
ieri erau copii azi nu ştiu cine este autorul versurilor „Pentru pace, pentru
pace / Mulţumim frumos” (Mulţumim pentru pace) sau – „Pui golaşi, cum
staţi în cuib voi / Fără plăpumioare / - Ne-nvelim cu ale mamei calde
aripioare. / - Dar când mama nu-i acasă / Şi ploiţa cerne? / - Ne-nvelim atunci
cu frunza / Ramurii materne. / - Dacă n-o să vină mama / Şi-o să cadă frunza? /
- Cum nu o să vină mama, / Cum să cadă frunza?! „(Puişorii). Versurile
lui Grigore Vieru, afirmă Adrian Păunescu, „odată ce le-ai auzit sau citit, te
trezeşti într-o zi că le ştii pe de rost, în simplitatea lor măreaţă şi întreagă
dăltuită de vremi şi vânturi ca piatra râului şi obrazul ţărmului parcă ieşită
din adâncuri anonime la vedere precum scoica întru a-şi dărui perla şi
încovoiată coroana pentru a-şi desprinde fructul auriu în poala copilului” [4,
p. 567].
O altă poezie
în care mama devine un simbol cosmogonic şi în care fiecare element al
universului – atât al spaţiului teluric, cât şi al celui celest – trebuie să-şi
amintească de mamă mai ales în clipa sa de manifestare plenară („iarba când
înverzeşte, floarea când înfloreşte şi steaua când se iveşte”) este Tu,
iarbă, tot ai mamă?:
Tu, iarbă, tot ai mamă?
De ai – de bună seamă:
Atunci când înverzeşti,
De ea îţi aminteşti.
Tu, floare, tot ai mamă?
De ai – de bună seamă:
Atunci când înfloreşti,
De ea îţi aminteşti.
Tu, steauă, tot ai mamă?
De ai – de bună seamă:
Atunci când te iveşti,
De ea îţi aminteşti.
Poetul
reuşeşte, prin intermediul jocului, al metaforei şi al personificării să
„traducă” o complexă filozofie a vieţii şi a cunoaşterii realităţii
înconjurătoare pe înţelesul copiilor, urmând, aşa cum afirmă criticul Mihai
Cimpoi, „filozofia lor elementară, care însă nu este mai puţin serioasă decât a
maturilor” [2, p. 10]. În acest sens, se poate afirma că poezia lui Grigore
Vieru constituie, pentru multe generaţii, alături de cei şapte ani de-acasă,
întâia şi cea mai durabilă şcoală a adevăratelor valori, a omeniei şi a
bunului-simţ.
Frumuseţea
plaiului natal este evocată, fără descrieri împovărătoare, în Satele Moldovei:
Pe vale, pe culme,
Stau satele mele,
Aproape de codru,
Aproape de stele.
Apropierea de
codru şi de stele a satelor de pe văi şi culmi dau senzaţia unui spaţiu
mirific, originar, în care tehnicizarea nu a reuşit să distrugă acea
indisolubilă comuniune a omului cu natura. E, cu siguranţă, spaţiul despre care
Lucian Blaga a exclamat: Eu ştiu că veşnicia s-a născut la sat. E spaţiul pe
care, când vor mai creşte, îl vor regăsi şi îl vor privi dintr-o altă optică şi
cu o altă capacitate de înţelegere în Mioriţa sau în Fiind băiat… sau în Sara
pe deal ori Mai am un singur dor.
Cine oare nu-şi aduce aminte poezia Satul meu din Abecedarul
copilăriei –
Satul nostru-i mare tare,
Satul nostru capăt n-are.
Până la bunicul Petru
Este cam vreun kilometru
Până la unchiul Andrei
Kilometri sunt vreo trei.
Nu-i cunosc pe cei din vale,
Da-i salut pe toţi în cale –
(Satul meu)
în care, ca într-o povestioară, micul personaj îşi împărtăşeşte
descoperirile. Pentru acesta, satul constituie întregul univers, este un fel de
Alfa şi Omega al spaţiului, iar naratorul se configurează în viziunea micilor
lectori ai primei cărţi de citire ca un fel de personaj-model, care, deşi nu-i
cunoaşte pe cei din vale, le dă bineţe tuturor – dovadă de educaţie şi creştere
aleasă.
Instructiv este
şi jocul din poezia Curcubeul pe care cenzura a interzis-o întrezărind
în ea culorile Tricolorului românesc. Cei trei tovarăşi de joacă – creţul,
cârnul şi pistruiatul – au dat curcubeul jos şi l-au împărţit între ei,
luându-şi fiecare câte o culoare: primul – galbenul de soare, al doilea –
albastrul de cicoare, iar al treilea roşul şi-a ales. Întrebarea întrebătoare,
mărul discordiei e, în cazul celor trei „ băieţi nătăfleţi”, al cui curcubeu e
cel mai frumos, când, de fapt, niciunul din ei nu este posesorul curcubeului,
ci doar al unei singure culori. De aceea, răspunsul pe care îl dau părinţii
când sunt întrebaţi care e curcubeu e mai frumos este expresia unei nedumeriri:”
Zice cârnul: Uite, mamă, / Curcubeul meu din mână / Nu-i aşa că-i fără seamăn?!
/ Poate, cârnul meu, dar eu / Nu văd nici un curcubeu. / Creţul mi se lăuda: /
Tată, curcubeu aşa / Zi, mai are cineva?! / Tata zice: Ştiu şi eu? / Nu văd
nici un curcubeu. / Dar şi cel’lalt cu pistrui: / Curcubeu / Ca al meu / Altu-n
lume, mâcă, nu-i! / Iar bunica: Ştiu şi eu? / Unde? Care curcubeu?”
Morala pe care
micuţii o pot desprinde din această poezie este următoarea: Frumosul poate
exista numai în unitate, nu însă şi atunci când dezmembrezi unitatea lui [5, p.
70]: „Trece-un ceas ori nici atât, / Singuri li s-a cam urât. / Şi acum
se-adună iarăşi / Să se joace buni tovarăşi / Şi cu-albastrul de cicoare / Şi
cu galbenul de soare / Şi cu roşul ca de foc... / De! Ca fraţii! La un loc! /
Zice omul bucuros: Măi, ce curcubeu frumos!”
Din poezia lui
Vieru copiii află că, aşa cum spune un vechi dicton, trebuie să-ţi iubeşti
patria nu pentru că e frumoasă, ci pentru că e a ta. Ca şi în Patria lui
Ştefan Baciu, în care cuvântul din titlul înseamnă orice îţi aduce aminte de
baştină, în Puiul orb a poetului basarabean aflăm, împreună cu puiul
care nu a văzut niciodată mestecenii albi pe care cântă, că patria e în suflet
şi că o poţi găsi fără să o vezi, e necesar, pentru aceasta, ca să-ţi vibreze
coardele sufletului atât de intens, încât ochii să-ţi devină izvoare de
lacrimi:
– Dar primăvara, mamă,
Când voi zbura-ndărăt,
Voi nimeri pădurea,
Doar eu de fel nu văd?!
– Acolo unde lacrimi
Simţi-vei că-ţi vor da,
Acolo, măi copile,
Va sta pădurea ta.
(Puiul orb)
Maestru
neîntrecut al metaforei încărcate de semnificaţii profunde, Grigore Vieru îi
transmite micului cititor ideea de superlativ absolut al frumuseţii limbii
materne, creând, în Frumoasă-i limba noastră, o imagine de-a dreptul
extraordinară: până şi pasărea măiastră, în clipele sale de reculegere, îşi
pleacă urechea pentru a asculta, cu drag şi cu mirare, limba noastră:
Pe ramul verde tace
O pasăre măiastră,
Cu drag şi cu mirare
Ascultă limba noastră
Şi, conchide
poetul, sigur de frumuseţea neţărmurită a limbii noastre, dacă această pasăre
(şi nu e vorba de o pasăre obişnuită, ci de cea măiastră care în basme este
înzestrată cu puteri supranaturale) ar spune şi cuvinte, ea le-ar lua din limba
română, adică din cea mai frumoasă dintre limbi:
De-ar spune şi cuvinte
Când cântă la fereastră,
Ea le-ar lua, ştiu bine,
Din limba sfântă-a noastră.
(Frumoasă-i
limba noastră)
Prin metaforele
revelatorii pe care le creează, Grigore Vieru îi explică prietenului său
cititor o serie de realităţi, fenomene ale naturii, norme de conduită etc. De
exemplu, ţurţurul se topeşte în amiază pentru că nu este altceva decât o
bomboană a soarelui din care acesta se înfruptă cu plăcere când răsare în
zilele friguroase ale iernii („Sub streaşina saraiului / Stă bomboana soarelui
/ Stă-n amiază şi străluce… / – Dulce-i soare?/ – Tare dulce!” – Ţurţurul),
soarele primăverii este comparat cu un ou de ciocârlie („Cald e soarele-n
câmpie / Ca un ou de ciocârlie.” – Primăvara) sau cu o pâine mare-mare,
ce răsare pentru toţii copiii lumii („Peste codrul meu străbun / Iese soarele
cel bun, / Iese rumen peste mare / Peste văi şi munţi cu brume / Ca o pâine
mare-mare / Pentru toţi copiii lumii. – Bună dimineaţa), zmeul copiilor
este o scrisoare trimisă soarelui („Am un zmeu, am un zmeu / Ce sus zboară
zmeul meu! / Bucuros e mândrul soare: / „Am primit şi eu scrisoare!” – Zmeul),
iar razele sunt nişte „linii telefonice” prin intermediul cărora păsărelele
vorbesc cu soarele: („S-a trezit şi rămurica. / S-au trezit frunzarele /
Printr-o rază păsărica / A vorbit cu soarele.” – Telefonul păsăruicii).
Iar micii cititori vor accepta întotdeauna „explicaţiile” din poeziile lui
Grigore Vieru, deoarece, susţine Mihai Cimpoi, poetul are în persoana copilului
nu un învăţăcel, căruia trebuie să-i dea sfaturi, ci un convorbitor egal, pe
care, ţinând un ou găsit pe prag, nou ca roua şi cald „ca gura mamei mele”, îl
poate întreba ca pe un om care l-a citit cel puţin pe Kant: „Luri-la, lumină
lină / Ia ghiciţi ce am în mână: / E rotund, alb ca o floare, / Nu e mare,
capăt n-are!”[6, pag 8].
Poezia pentru copii a lui Grigore Vieru se identifică cu bucuriile
şi „nefericirile” copilăriei înseşi, este, cu certitudine, mai mult decât o
carte, ea capătă proporţiile unei mari şcoli, ale unui templu în care copiii
sunt iniţiaţi în tainele cunoaşterii vieţii şi ale receptării frumosului
artistic.
Bibliografie:
1.
Duminica mea este rândul pe care-l scriu (dialog cu Ognean Stamboliev,
traducător din Bulgaria) // Vieru, Grigore Cel care sunt, Editura Literatura
artistică, Chişinău, 1987;
2.
Vieru, Grigore Scrieri alese, Literatura artistică, Chişinău, 1984;
3.
Cimpoi, Mihai Univers matern, univers al copilăriei, prefaţă la Vieru, Grigore
Opere alese, Literatura artistică, Chişinău, 1984;
4.
Păunescu, Adrian Grigore Vieru // Vieru, Grigore Taina care mă apără,Editura
Princeps Edit, Iaşi, 2008;
5.
Ţigănuş, Virgil Nistru Grigore Vieru iluminat de poezie Editura Universităţii
din Chişinău, 2006;
6.
Cimpoi, Mihai Metafore asemeni pâinii, prefaţă la Vieru, Grigore Poezii,Editura
Literatura artistică, Chişinău, 1983, p. 8
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu