Prof. Andrei Dana Georgeana
Şcoala Gimnazială “Sfânta Maria” Botoşani
,,Sunt iarbă. Mai simplu nu pot fi”
– aşa se definea poetul Grigore Vieru, maestru al cuvântului, iubitor de plai,
de limbă şi de neam. A iubit poporul român până la lacrimi şi şi-a consacrat
întreaga sa viaţă copiilor, îndrăgostiţilor, maturilor, lăsându-ne o operă
monumentală, de o muzicalitate şi-o frumuseţe rară. Poet liric, cu o
sensibilitate mare dedică poezii sufletului omenesc. Poet al mamei, al dorului
şi al dragostei, al baştinei, al izvorului, al naturii – poet al lucrurilor
sacre, aşa e definit Grigore Vieru.
|
Un chip blând, o minte strălucită,
un om bun și iubitor de oameni, iubitor de țară. Așa era Grigore Vieru, poetul
român născut dincolo de Prut. Așa l-au perceput nu doar apropiații, ci și aceia
care și-au intersectat drumul cu al său. ''Există trei prilejuri de a te
cunoaște pe tine însuți: munca, iubirea și cumpăna''. ''Patria este ca un
copil: dacă uiți de ea, poate să plece de acasă''. Sunt două dintre credințele
poetului de la a cărui plecare în veșnicie se împlinesc cinci ani la 18 ianuarie
2014.
Grigore Vieru s-a născut la 14
februarie 1935, satul Pererîta, fostul județ Hotin, în familia de plugari
români a lui Pavel și Eudochia Vieru. A absolvit școala de 7 clase din satul
natal, în anul 1950, după care a urmat școala medie din orașul Lipcani pe care
a finalizat-o în 1953.
În 1957 a debutat editorial
(fiind student) cu o plachetă de versuri pentru copii, ''Alarma'', apreciată de
critica literară. În 1958 a absolvit Institutul Pedagogic ''Ion Creangă'' din
Chișinău, facultatea Filologie și Istorie. În 1960 s-a angajat redactor la
revista Nistru, publicație a Uniunii Scriitorilor din Moldova. Între anii
1960-1963 a fost redactor la editura Cartea Moldovenească.A fost un oaspete
frecvent al ''Căsuței Poeziei'' din satul Cociulia, raionul Cantemir, unde a
scris celebra carte pentru preșcolari ''Albinuța''.
În 1964, Vieru a publicat în
revista Nistru poemul ''Legământ'', dedicat lui Mihai Eminescu. Poemul începe
cu versurile: ''Știu: cândva, la miez de noapte,/ Ori la răsărit de Soare,/
Stinge-mi-s-or ochii mie/ Tot deasupra cărții Sale''.
Anul 1968 a adus o cotitură în
destinul poetului, consemnată de volumul de versuri lirice ''Numele tău'', cu o
prefață de Ion Druță. Cartea a fost apreciată de critica literară drept cea mai
originală apariție poetică. În chiar anul lansării a devenit obiect de studiu
la cursurile universitare de literatură națională contemporană. Trei poeme din
volum sunt intitulate: Tudor Arghezi, Lucian Blaga, Brâncuși, iar alte două
sunt închinate lui Nicolae Labiș și Marin Sorescu. Asemenea dedicații apăreau
pentru prima oară în lirica basarabeană postbelică.
În volumul de poezii pentru copii ''Trei
iezi'', ieșit de sub tipar în 1970, se găsea și poezia ''Curcubeul'', în care
Vieru, prin metafora curcubeului cu trei culori, elogia drapelul tuturor
românilor. Peste câteva zile de la difuzare, cenzura sovietică a retras cartea
din librării, dând-o la topit, iar autorul a fost acuzat de diversiune. Tot în
1970, a apărut și Abecedarul, elaborat de Vieru în colaborare cu scriitorul
Spiridon Vangheli. De pe acest manual, modificat întrucâtva de-a lungul
timpului, învață și în prezent micii basarabeni în clasa I. În 1989, Vieru și
Vangheli au realizat varianta în grafie latină a Abecedarului.
În 1973, Grigore Vieru a trecut
Prutul în cadrul unei delegații de scriitori sovietici și a participat la
întâlnirea cu redactorii revistei Secolul 20: Dan Hăulică, Ștefan Augustin
Doinaș, Ioanichie Olteanu, Geo Șerban, Tatiana Nicolescu. A vizitat mănăstirile
Putna, Voroneț, Sucevița, Dragomirna, Văratec și s-a întors la Chișinău cu un
sac de cărți. Mai târziu poetul făcea următoarea mărturisire: ''Dacă visul
unora a fost să ajungă în Cosmos, eu viața întreagă am visat să trec Prutul''.
În anul 1974, scriitorul Zaharia Stancu,
președintele Uniunii Scriitorilor din România, i-a adresat o invitație oficială
din partea societății Uniunii, căreia poetul i-a dat curs. A vizitat
Transilvania, însoțit de poetul Radu Cârneci. În 1977, tot la invitația Uniunii
Scriitorilor din România, a vizitat, împreună cu soția, mai multe orașe din
România: București, Constanța, Cluj-Napoca, Iași.
În 1988 i s-a acordat cea mai
prestigioasă distincție internațională în domeniul literaturii pentru copii:
Diploma de Onoare Andersen. În același an, în ziarul din Chișinău ''Literatura
și arta'' apare primul text cu grafie latină din Basarabia postbelică. Autor —
Grigore Vieru.
În 1993 a fost ales membru corespondent
al Academiei Române.La sfârșitul anilor '80, Grigore Vieru se afla în prima
linie a Mișcării de Eliberare Națională din Basarabia, textele sale (inclusiv
cântecele pe versurile sale) având un mare rol în deșteptarea conștiinței
naționale a românilor din Basarabia. Vieru este unul dintre fondatorii
Frontului Popular și se află printre organizatorii și conducătorii Marii
Adunări Naționale din 27 august 1989. A participat activ la dezbaterile
sesiunii a XIII-a a Sovietului Suprem din RSSM în care se votează limba română
ca limbă oficială și trecerea la grafia latină.Vieru a scris, printre multe
altele, versurile pentru coloana sonoră a filmului cu desene animate ''Maria
Mirabela'', iar poezia lui Vieru ''Dragă Otee'' a fost pusă pe muzică și interpretată
de Iurie Sadovnic. Ulterior, piesa a fost preluată și de Zdob si Zdub.
Mulți compozitori basarabeni
s-au inspirat din poezia lui Grigore Vieru (culegeri de cântece "Poftim de
intrați", "Cine crede" ș.a.). Grigore Vieru însuși este autor al
unor melodii de cântece pentru copii ("Să crești mare" ș.a.), fiind
știută strânsa lui colaborare cu compozitoarea Iulia Țibulschi ("Soare,
soare", "Clopoțeii", "Stea-stea, logostea",
"Ramule-neamule", "Cântînd cu iubire" ș.a.) Poate cele mai
cunoscute piese pe versurile lui Vieru sunt cele interpretate de soții Doina și
Ion Aldea Teodorovici, iar cea mai îndrăgită este ''Eminescu''. La fel de
cunoscută este și piesa ''Reaprindeți candela'', interpretată cu multă
sensibilitate de Dida Drăgan.A scris versuri despre moarte, chiar despre
propria-i moarte, pentru a demonstra că nu se teme de ea. În "Litanii
pentru orgă", poetul spunea: "Nu am, moarte, cu tine nimic,/ Eu nici
măcar nu te urăsc/ Cum te blestemă unii, vreau să zic,/ La fel cum lumina
pârăsc./(...) Nu frică, nu teamă/ Milă de tine mi-i,/ Că n-ai avut niciodată
mamă,/ Că n-ai avut niciodată copii", iar în poezia "Doină",
Grigore Vieru spunea: "Vestește-L, mamă, pe Dumnezeu/ Că am murit!/ Din
pâine iau, să pot zbura,/ Cât de pe flori albina ia./ (...) Ajuns-am a umbla
mereu/ În brațe cu mormântul meu./ Și nu știu unde să-l mai pun/ Să am un somn
mai lin, mai bun./ Nici nu știu, iată, în chinul meu,/ De-am mai trăit!/
Vestește-L, mamă, pe Dumnezeu/ Că am murit!".
''În viața mea am trecut prin
mai multe cumpene. Bunul Dumnezeu m-a ajutat să ies din ele. (...) Pentru prima
oară, poate, am luat în serios moartea și am căutat să dialoghez cu ea. Pe un
ton destul de senin. Gândurile însă mi s-au îndreptat mai mult spre Dumnezeu.
(...). Mă bucur că s-a redeschis biserica din satul meu de pe malul Prutului.
Prin anii '50-'80 glasul clopotului ei fusese înăbușit. Sătenii noștri sfințeau
pasca în zvonul clopotului bisericii de pe malul drept al Prutului — din
Miorcanii lui Ion Pillat, zvon care zbura peste sârma ghimpată. (...) Teoretic
și ''constituțional'' (?!) suntem închiși în țarcul ,,limbii moldovenești'.
Practic, însă ne mișcăm în interiorul limbii lui Eminescu, în spațiul limbii
române, pe care, prin voia lui Dumnezeu, suntem datori s-o apărăm. La ora
actuală, principalul obiectiv moral și politic este apărarea Bisericii
naționale, a limbii române și a istoriei românilor. Nu putem zbura peste Prut
fără aceste aripi esențiale'', spunea Vieru într-un interviu acordat AGERPRES,
în februarie 2008.
Un an mai târziu, la 16
ianuarie 2009, poetul a suferit un grav accident de circulație și a fost
internat la Spitalul de Urgență din Chișinău. Accidentul a avut loc pe traseul
R-3 Chișinău-Hîncești-Cimișlia-Basarabească, când poetul de întorcea de la o
manifestare dedicată lui Mihai Eminescu. La două zile după accident, la 18
ianuarie, poetul a murit la Spitalul de Urgență din Chișinău.Epitaful pe care
și l-a ales chiar Vieru, când a realizat că va pleca, în curând, în aceleași stele
în care era și Mihai Eminescu, este: ''Sunt iarbă. Mai simplu nu pot fi''.
Grigore
Vieru a fost decorat post-mortem cu Ordinul Național ''Steaua României'' în
grad de Mare Cruce "în semn de recunoștință și înaltă apreciere pentru
dragostea și talentul cu care a militat, de-a lungul întregii sale vieți, prin
puterea cuvântului, pentru conviețuirea oamenilor în pace și înțelegere,
rămânând în sufletul tuturor românilor ca un simbol al legăturilor dintre
frații de aceeași limbă".
Gânduri
despre poet
''Grigore Vieru mi-a fost ca un
părinte pentru că mi-a prefațat cartea de debut în literatură, dar și pentru că
am fost mereu împreună, mai ales în ultimii ani (...) Vieru va rămâne pentru
totdeauna cu acel mănunchi al său de poeme nemuritoare în spiritualitatea
noastră națională și universală'', spunea scriitorul Valeriu Matei.
''A
fost ca un apostol al cuvântului și adevărului, rege și slugă a poeziei. Este
un dar ceresc pe care ni l-a dat Dumnezeu'', aprecia președintele Academiei de
Științe a Moldovei, Gheorghe Duca.
''Un simbol al renașterii naționale,
conștiința unității spațiului cultural românesc, unind prin opera sa cele două
maluri ale Prutului'', spunea președintele Uniunii Scriitorilor, Mihai Cimpoi.
"Era un mare poet și un
extraordinar prieten. Cred că rareori am văzut în viața mea un om care să-și
iubească țara cum o iubea el. Grigore trece definitiv să asculte cântecul
Prutului la el în sat. Știu că-l va auzi mereu și-și va uni glasul cu el și
acolo, sub pământ. Ce îndurerată se vede azi Basarabia, privită din satul lui
natal, Pererîta! Sunt convins că Podul de flori, pe care l-a iubit atât de
mult, azi începe să se schimbe în Pod de aramă, cu deschidere spre inima
Dunării și, de asemenea, spre inima Nistrului!", declara scriitorul Fănuș
Neagu.
''Grigore
Vieru a fost un mare român, un mare poet și un adevărat prieten'', mărturisea
actorul și regizorul Sergiu Nicolaescu.
''Grigore Vieru rămâne o conștiință a
locului și un împătimit de românism.(...) Pot să vorbesc despre Grigore Vieru
ca prieten. L-am cunoscut în 1988, la Chișinău, când m-am dus pentru o
colaborare cu teatrul 'Luceafărul' din oraș, pentru a monta piesa lui Marin
Sorescu 'A treia țeapă'. (... ) M-am apropiat de el extrem de mult, pornind de
la simțirea lui românească autentică și dorința extraordinară de a reveni
acasă, la casa românească a ființei noastre. (...) Apoi a venit 1989, iar
întâlnirile au devenit mai dese'', rememora actorul Ion Caramitru câteva dintre
întâlnirile sale cu poetul Grigore Vieru.''Puterea sa venea din credință. Era
profund credincios și credea că are o datorie și o misie în nația sa. Și s-a
purtat ca atare, ca purtător al unui mesaj divin. (...) Pentru el, mama a fost
și mama adevărată, dar și România întreagă. Grigore Vieru a reușit să ne
sensibilizeze și asupra ideii de mamă, și asupra ideii de țară. El a fost și
rămâne în literatura română poetul mamei. Lacrima mea pentru el pică pe o
întreagă substanță umană care ne-a legat", declara poetul Adrian Păunescu.
''Singuratic, cu plete lungi, romantice, cu capul puțin aplecat într-o parte, cu fața suptă, ușor resemnată, cu privirile vii, curioase și neliniștite, cu vorba înceată, moale, bine cumpănită, dar care poate căpăta tonuri aspre, biblice'', îl descria academicianul Eugen Simion.''Cuvântul lui tună, ca să strălumineze bolți, și plouă, pentru ca lanul să lege rod și mugurul să scoată frunze și flori'', scria scriitorul Nicolae Dabija.
''Singuratic, cu plete lungi, romantice, cu capul puțin aplecat într-o parte, cu fața suptă, ușor resemnată, cu privirile vii, curioase și neliniștite, cu vorba înceată, moale, bine cumpănită, dar care poate căpăta tonuri aspre, biblice'', îl descria academicianul Eugen Simion.''Cuvântul lui tună, ca să strălumineze bolți, și plouă, pentru ca lanul să lege rod și mugurul să scoată frunze și flori'', scria scriitorul Nicolae Dabija.
Bibliografie
1. Mihai Cimpoi, Întoarcerea la
izvoare, Literatura artistică, Chişinău, 1985.
2. Constantin Şchiopu, Metodica
predării literaturii române, Chişinău, 2009.
3. Constantin Parfene, Teorie şi
analiză literară, Editura ştiinţifică, Bucureşti, 1993.
4. Grigore Vieru, Scrieri alese,
Literatura artistică, Chişinău, 1984.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu