RUSSU Monica-Elisabeta, învăţământ primar, profesor învăţământ
primar,
Şcoala Gimnazială „Mihai Viteazul” Tg-Mureş
Rezumat:
Un gând exprimat în prezenta lucrare, intitulată „Simplu: Grigore Vieru”, cuprinzător prin prisma simplităţii
copiilor, a purităţii şi inocenţei
acestora, surprinse în poeziile maestrului şi redate apoi tot copiilor
la clasă, în cadrul orelor de specialitate
. Lucrarea în sine, nu îşi propune o aprofundare a biografiei sau o analiză critică asupra operei, ci încearcă să dea expresie simţămintelor şi trăirilor sincere ale copiilor la auzul cuvintelor familiare lor, specifice vârstei. Chiar dacă accentul unor poezii este evident pe latura educaţională, eu am încercat să surprind latura emoţională, mult mai receptivă la elevii din ciclul primar. Bucuria reîntâlnirii la clasă, cu poezia maetrului Vieru, simplifică comunicarea şi exteriorizarea pretenţioasă a elevului, dându-i posibilitatea naturalului, a ceea ce înţelege şi reda simplu.
. Lucrarea în sine, nu îşi propune o aprofundare a biografiei sau o analiză critică asupra operei, ci încearcă să dea expresie simţămintelor şi trăirilor sincere ale copiilor la auzul cuvintelor familiare lor, specifice vârstei. Chiar dacă accentul unor poezii este evident pe latura educaţională, eu am încercat să surprind latura emoţională, mult mai receptivă la elevii din ciclul primar. Bucuria reîntâlnirii la clasă, cu poezia maetrului Vieru, simplifică comunicarea şi exteriorizarea pretenţioasă a elevului, dându-i posibilitatea naturalului, a ceea ce înţelege şi reda simplu.
Citindu-l pe Grigore Vieru, poezie cu poezie, eşti
cuprins de un sentiment ce poate fi regăsit în câteva cuvinte ale propriei sale
opere:
„Simplu ca iarba.
Simplu ca pâinea.
Simplu ca Biblia.”
Îndrăznesc să adaug acestui univers şi gândul meu, ca o
completare a propriei viziuni despre maestrul cuvântului:
„Atât de simplu, încât e greu să îl înţelegi fără a
redeveni copil.” În această cheie am
încercat să-l propun pe poetul Grigore Vieru, viaţa şi opera sa, şcolarilor din
ciclul primar.
Evident, un
asemenea demers, indiferent de poet, este sortit eşecului, dacă elevul îl
percepe ca fiind „indigerabil”, făcând aici trimitere la greutatea limbajului
folosit, de prea multe ori, de către critica de specialitate, în analiza
operei. Modul în care elevul se raportează la valorile perceptibile pentru
vârsta sa este adesea influenţat de învăţător, la clasă, uneori chiar de
părinţi, acasă. Aici, rolul cadrului didactic este asimilat unei interfeţe ce
reuşeşte să transmită un mesaj decodificat pentru elev, el fiind receptorul
vizat.
Prima întâlnire a elevilor, la clasă, cu poetul Grigore
Vieru, a reprezentat şi o primă şansă pentru mine de a-l apropia pe poet de
elevi, prin menţionarea titlului „Maria Mirabela”, cu o rezonanţă sentimentală
deosebită, chiar şi pentru adulţii de azi, contemporani ai celebrului film muzical
pentru copii. Deşi filmul apare în anul 1982, în regia regizorului Ion Popescu,
adică acum mai bine de patru decenii, menţionarea titlului în clasă, a
declanşat pe feţele elevilor, „poze” ale propriei simţiri de moment, pentru
unii, sau apelarea la memoria recentă, pentru alţii.
La modul concret,
am prezentat în clasă tabloul poetului, menţionând numele acestuia, introducând
simultan şi titlul filmului. Am menţionat şi faptul că poetul prezentat este
autorul versurilor cântecelor din film. Imaginea asociativă dintre portret şi
titlul filmului, a creat elevului un „confort psihic” ce a stat la baza
construcţiei ulterioare, în abordarea poeziilor pentru copii, a poeziilor
centrate pe tema maternă sau a poeziilor patriotice. Studiind feţele elevilor,
am încercat să testez dacă expresia facială corespundea realităţii intuite de
mine sau era doar o mască ce ascundea inerentul necunoscut.
Am distins trei
„tipuri” ce se încadrau perfect în starea de fapt.
Primul tip, reprezentat
de un număr mic de elevi, a căror expresie facială nu s-a modificat, au indicat
o indiferenţă, atât la vederea portretului, cât şi la prezentarea numelui
poetului şi a filmului. Elevii încadraţi în acest tip nu cunoşteau numele
poetului şi nici al filmului.
Al doilea tip,
reprezentat de majoritatea elevilor, a căror expresie facială s-a modificat în
sens pozitiv, zâmbet, surâs, luminozitate pe chip, au indicat a familiaritate
cu numele poetului şi a filmului, în
ciuda faptului că nici acest grup nu auzise despre poet sau despre film. Era
însă semnul clar că elevii sunt dispuşi la a recepta informaţii noi cu privire
la acest poet, manifestând un interes deosebit pentru vizionarea filmului.
Al treilea tip,
reprezentat din păcate, doar de doi elevi din totalul de 27, mi-au oferit
surpriza de a cunoaşte atât numele poetului cât şi al filmului. Menţionez că,
cei doi elevi vizionaseră şi filmul. Cazul celor doi elevi este relevant doar
prin prisma preocupărilor părinţilor şi a interesului manifestat de aceştia
faţă de educaţia multidisciplinară a copiilor lor. Ceea ce m-a surprins însă cu
adevărat, a fost imaginea de ansamblu a clasei ce exprima fără îndoială dorinţa
de cunoaştere.
Pornind de la
această primă experienţă cu elevii la clasă, l-am propus acestora pe Grigore
Vieru, la început nu ca poet, ci ca textier al melodioaselor cântece din film.
Reacţia elevilor în timpul şi după vizionarea filmului a fost conformă cu
aşteptările lor, dar şi cu ale mele. Pentru unii elevi, filmul a fost „altceva”
decât văzuseră până atunci. Cei cu auz muzical şi memorie bună au reuşit chiar
fredonarea unor mici pasaje muzicale. Majoritatea elevilor, însă, şi-au
exprimat dorinţa de a asculta şi „alte texte de cântece” ale poetului Vieru. Am
remarcat din nou faptul că poetul fusese perceput de elevi ca un textier de
cântece. În fapt, această percepţie nu este greşită în cazul nici unui poet,
dacă luăm în calcul posibilitatea transpunerii pe note a oricărei poezii cu
„muzicalitate”. Tot acum am decis că era momentul ca „textierul” să devină pentru elevi
„poetul”.
Prin urmare, în
fiecare zi, în cadrul orelor de specialitate, am iniţiat citirea unei poezii a
maestrului Vieru, strecurând şi scurte informaţii biografice ca, locul şi data
naşterii, numele primului volum de versuri dedicate copiilor, primii lauri ai
succesului. M-am bucurat că elevii manifestau interes şi despre Republica
Moldova, în fapt Moldova lui Ştefan cel Mare şi a lui Eminescu, Moldova
Românilor.
Am remarcat în
studiul personal al operei, în special al poeziilor pentru copii, că autorul
încearcă crearea unei permanete stări de linişte sufletească, de intimitate,
necesară receptării corecte şi depline a mesajului emoţional ce cuprinde
cuvinte precum mama, copilul, patria, libertatea, dreptatea, limba română. De
altfel, acest mesaj are şi o latură formativă ce anticipează „educaţia pentru
viitor, care presupune nu numai cunoaşterea celor mai importante forme
disciplinare, ci şi capacitatea de a le folosi flexibil pentru a rezolva noi
probleme şi de a crea noi direcţii de gândire”[1].
De asemenea, putem parcă detalia direcţiile de educaţie propuse de poetul
Vieru, direcţii de educaţie identificabile cu cele ale educaţiei elevilor la
clasă şi în egală măsură acasă, în familie.
În acest sens, la
clasă, elevii au fost „iniţiaţi” să se regăsească în cadrul unor poezii.
Mama, direcţie
prioritară în viziunea lui Vieru, reprezintă însăşi esenţa educaţiei naturale,
izvorâtă nu din cărţi sau tratate de specialitate, ci din iubirea mai mult
decât profundă, din legătura nevăzută, dar conştientă, dintre mamă şi copil.
Dragostea împărtăşită de Vieru faţă de mama sa explică poeziile tematice având
în centru mama sau relaţia mamă-copil.
Evident, tema se
regăseşte şi la alţi poeţi români, însă, de fiecare dată, indiferent de autor,
ea are darul de a ne răscoli, copil sau adult în egală măsură. Cu atât mai
mult, pentru copii, pentru şcolarii mici, poeziile închinate mamei, au o
încărcătură semnificativ mai pronunţată decât în cazul altor teme, dintr-un
simplu motiv, copilul se compară pe sine şi propria-i mamă cu personajele
poeziei ascultate. El încearcă să regăsească tiparul din poezie, toate părţile
frumoase, calde, apropiate sufletului său, în propriul său tipar, în propria sa
relaţie maternă. Sensibilitatea copilului vibrează, în mod tainic, diferit faţă
de adult, rezonanţa cuvintelor nefiind alterată, sensul acestora reprezentând
realul, directul, adevărul perceput ca atare.
Trecând de la
poeziile închinate mamei la cele cu iz patriotic, elevii au sesizat asemănarea
conceptuală, chiar întrepătrunderile existente în abordarea dintre cele două
genuri. Dragostea de mamă este păstrată ca element central, doar adresantul,
mama, fiind transmutat poetic spre patrie. Nu întâmplător, poezia patriotică a
poetului Vieru glisează pe cea închinată mamei.
„În poezia lui Grigore Vieru, aceeaşi
putere vindecătoare, de siguranţă şi echilibru, asemenea iubirii materne, o are
iubirea de patrie. Aceste două forţe interacţionează, devin complementare,
infailibile în ochii copilului şi acţionează asupra lui precum acţionează
armonia asupra psihicului uman. Interrelaţiile rămân înscrise în aceleaşi
coordonate, chiar când mama pleacă în Veşnicie (exceptând apariţia unui element
nou, sentimentul trist al poetului, de a nu mai fi copil): Pierzând pe mama
îţi rămâne Patria, dar nu mai eşti copil, este mesajul epitafului dăltuit
pentru mama, pe piatra funerară comună de pe mormântul acesteia.”[2]
Accentuarea sentimentului
patriotic, dragostea de patrie, are drept fundament pentru întreg neamul
românesc, dragostea de mamă. Simbioza dintre cele două este redată de poet şi
accentuată de toţi marii cântăreţi ai neamului, recunoscuţi pentru repertoriul
patriotic, capul de afiş fiind Tudor Gheorghe, rapsodul fără egal.
La clasă, audiţia unor
cântece pe versuri de Grigore Vieru, în interpretarea maestrului Tudor
Gheorghe, poate trezi în elevi, mai ales în cei de ciclul primar, sentimente,
dar mai ales stări ce se constituie în muguri ai patriotismului precoce,
manifestat prin dorinţa sinceră a elevului de a învăţa şi recita poezii
patriotice. Audiţiile muzicale astfel organizate pot înlesni realizarea unor
exerciţii de memorare a versurilor, a liniei melodice a cântecelor, multe
dintre acestea fiind de folos ulterior în prezentarea unor programe artistice
şcolare.
Putem afirma că „valenţele formative ale poeziei lui Grigore Vieru
reprezintă un câştig demn de luat în seamă şi valorizat aşa cum se cuvine. […] mesajul
educaţional al acestora neavând vârstă. Prin funcţia de consiliere psihologică
şi psihopedagogică, acestea se adresează tuturor persoanelor care fac educaţie,
fie că sunt de profesie educatori (dascălii), fie că sunt părinţi, bunici care
îşi educă propriii copii sau nepoţii, fie că au profesii care-i obligă să
relaţioneze direct cu publicul (opt ore pe zi), fie că lucrează mai în spate
etc. Poeziile lui Grigore Vieru au darul de a întregi cultura pedagogică a
fiinţei om, cultură indispensabilă acestuia, prin simplul motiv că trăieşte
printre oameni.”[3]
Realizarea unui astfel de
demers, de prezentare a marelui poet, patriot şi român, Grigore Vieru, a
reprezentat pentru elevi o experienţă prolifică din care au avut doar de
învăţat, câştigul materializându-se în cantitatea şi calitatea informaţiei noi
receptate şi interiorizate. Elevii au dobândit noi cunoştinţe, pluridisciplinare,
de literatură, istorie, muzică, însă pe lângă toate acestea, elevii au trăit
stări şi emoţii ce nu pot fi învăţaţe, ci doar cultivate.
Pentru mine, ca dascăl în învăţământul primar
mureşean, redescoperirea poetului Grigore Vieru a însemnat redescoperirea
valorilor şi principiilor uneori uitate de noi toţi, ce stau la baza propriei
noatre existenţe si şansa de a transmite elevilor mei noţiunea de „valoare reală”, ce merită într-adevăr însuşită,
asumată ca parte formativă a lor.
Doar cel ce se ridică pe sine
smerindu-se, recunoscând „firul de iarbă” ca
punct al propriei identităţi umane în abisul universal al creaţiei, se poate
defini pe sine:
„Sunt iarbă, mai
simplu nu pot fi.”[4]
Simplu:Grigore
Vieru!
BIBLIOGRAFIE
1.
Băileşteanu, F., Grigore Vieru. Omul şi Poetul, Editura Iriana,
Bucureşti, 1995.
2. Cristea, S., Teorii ale învăţării.
Modele de instruire, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti,
2005.
3. Negruţiu, Silvia, Mesajul
educaţional în contextul discursului poetic vierean,
http://www.upm.ro/cci12/volCCI_I/Pages%20from%20Volum_CCI_I-15.pdf
4. Vieru, Grigore, Taina care mă apasă, Iaşi, Editura
Princeps, 2008.
5. Vieru, Grigore, Cele mai frumoase poezii, Bucureşti,
Editura Jurnalul, 2009.
6. Vieru, Grigore, Cartea ghioceilor, Editura
Prometeu, Chişinău, 1996.
7. Vieru, Grigore, Acum şi în veac. Poeme, cântece,
confesiuni, Ediţia a VIII-a, Editura „Litera
Internaţional”, Bucureşti, 2004.
[1] Cristea, S., Teorii ale învăţării. Modele de instruire, Editura Didactică şi
Pedagogică, Bucureşti, 2005.
[2] Negruţiu, Silvia, Mesajul educaţional în contextual discursului poetic vierean, în
Simpozion UPM (vezi Bibliografia)
[3] Negruţiu, Silvia, op.cit, p.114.
[4] Citatul reprezintă epitaful scris pe
piatra sa de mormânt, aflat la Chişinău, în Cimitirul central, situate pe
str.Armeană.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu