Poreclele sunt, schimbări neintenţionate de nume,
atribuite individului de către colectivitate. Numele şi prenumele ne
identifică, însă porecla subliniază, de fapt, cum suntem: subţirel, burtos,
frumos, glumeţ, blond, zgârcit sau cu mers tiptil, ca de motan. Poreclele,
simboluri ale persoanelor, au devenit comune în orice grup. Unele dintre ele
sunt folosite atât de des, încât mulţi nici nu mai ştiu numele poreclitului.
Toţi membrii grupului înţeleg exact la cine se referă.
Poreclele sunt inspirate de: trăsături fizice, psihice, morale ( Buzatu, Lunganu, Mititelu, Subţirelu); obiecte şi unelte (Cercel, Ciocan, Ciurea, Cocioabă); culori (Albu, Negrea); fenomene întâlnite în natură ( Beznă, Furtună); alimente ( Brânzan, Covrig, Mămăligă, Morcov); plante, animale, păsări; poziţie şi stare socială (Becheru, Streinu, Văduvu); etnii (Grecu, Neamţu, Rusu, Sârbu, Slavu, Tătaru); obiecte care privesc îmbrăcămintea ( Cioboată, Dulamă, Papuc); părţi ale corpului (Buză, Căpăţână, Ureche); personaje mitologice şi din folclor (Moroi, Mucenicu, Păcală, Vrăjitoarea); meserii şi funcţii (Abagiu, Croitoru, Diaconu); locul de origine: (Bistriţeanu, Braşoveanu).
Înaintea apariţiei legii numelui de familie, în 1895, prin care fiecare cetăţean era obligat să poarte un nume de familie, format prin adăugarea sufixelor „-eanu", „-escu" la numele moşiei, al satului sau al tatălui, numele de familie era reprezentat prin diferite procedee, unul dintre acestea fiind cu ajutorul unui epitet sau al unei porecle. Astfel, unele porecle au devenit nume.
Asemeni oamenilor reali, şi personajele primesc de la alte personaje sau chiar de la autor porecle afectuoase sau ironice. Nu e om să nu fi fost poreclit cumva, mai ales în copilărie, uneori şi la maturitate, mai ales dacă e şef, de către subalterni, sau profesor, de elevii săi. În literatura română sînt destule porecle sau nume care derivă dintr-o poreclă.
De cele mai multe ori aceste supranume sînt batjocoritoare. Nică al lui Ştefan a Petrei, care şi-a luat ca nume literar pe cel al mamei - Creangă - era poreclit în copilărie Ion Torcălău, pentru că torcea lînă la rînd cu fetele, dar va ajunge la maturitate Popa Smîntînă.
Poreclele sunt inspirate de: trăsături fizice, psihice, morale ( Buzatu, Lunganu, Mititelu, Subţirelu); obiecte şi unelte (Cercel, Ciocan, Ciurea, Cocioabă); culori (Albu, Negrea); fenomene întâlnite în natură ( Beznă, Furtună); alimente ( Brânzan, Covrig, Mămăligă, Morcov); plante, animale, păsări; poziţie şi stare socială (Becheru, Streinu, Văduvu); etnii (Grecu, Neamţu, Rusu, Sârbu, Slavu, Tătaru); obiecte care privesc îmbrăcămintea ( Cioboată, Dulamă, Papuc); părţi ale corpului (Buză, Căpăţână, Ureche); personaje mitologice şi din folclor (Moroi, Mucenicu, Păcală, Vrăjitoarea); meserii şi funcţii (Abagiu, Croitoru, Diaconu); locul de origine: (Bistriţeanu, Braşoveanu).
Înaintea apariţiei legii numelui de familie, în 1895, prin care fiecare cetăţean era obligat să poarte un nume de familie, format prin adăugarea sufixelor „-eanu", „-escu" la numele moşiei, al satului sau al tatălui, numele de familie era reprezentat prin diferite procedee, unul dintre acestea fiind cu ajutorul unui epitet sau al unei porecle. Astfel, unele porecle au devenit nume.
Asemeni oamenilor reali, şi personajele primesc de la alte personaje sau chiar de la autor porecle afectuoase sau ironice. Nu e om să nu fi fost poreclit cumva, mai ales în copilărie, uneori şi la maturitate, mai ales dacă e şef, de către subalterni, sau profesor, de elevii săi. În literatura română sînt destule porecle sau nume care derivă dintr-o poreclă.
De cele mai multe ori aceste supranume sînt batjocoritoare. Nică al lui Ştefan a Petrei, care şi-a luat ca nume literar pe cel al mamei - Creangă - era poreclit în copilărie Ion Torcălău, pentru că torcea lînă la rînd cu fetele, dar va ajunge la maturitate Popa Smîntînă.
Personajele
lui I. L. Caragiale au diminutive şi porecle dintre cele mai interesante şi mai
hazlii. Agammemnon devine familiar Agamiţă şi, în graba lui Trahanache,
Gagamiţă. Telemac e degradat la Mache şi este confundat cu Bibicul, aşa cum îşi
alintă Miţa amantul. Ştefan Tipătescu e firesc Fănică şi, pentru opozanţi,
Vampirul (Bampirul conform lui Pristanda), iar Zoe - Joiţica pentru toţi, mari
şi mici. Farfuridi e Tache, diminutiv ce vine posibil de la Petre sau Dumitru. Numai
Cetăţeanul Turmentat rămîne complet anonim. Aşa cum în grupul lui Caţavencu
(dăscălimea şi moflujii) Bampirul e unul singur, în fracţiunea adversă dacă se
vorbeşte despre Moftologul sau Nifilistul toată lumea înţelege că e vorba de
onorabilul d. Nae Caţavencu. Hazul şi utilitatea unei porecle stă în consensul
asupra ei.
Soţul Miţei e pentru ea şi amantul ei Mangafaua şi tot astfel, diminutivat, îl botează Tarsiţa Popeasca pe fiul său, Nae, căsătorit fără chibzuinţă cu Acriviţa: Mangafache. Totul de la moldovenismul mang, adică prost. Numai Trahanache beneficiază de supranumele distins Venerabilul atît pentru soţia infidelă, cît şi pentru toţi ceilalţi, fie şi adversari.
Soţul Miţei e pentru ea şi amantul ei Mangafaua şi tot astfel, diminutivat, îl botează Tarsiţa Popeasca pe fiul său, Nae, căsătorit fără chibzuinţă cu Acriviţa: Mangafache. Totul de la moldovenismul mang, adică prost. Numai Trahanache beneficiază de supranumele distins Venerabilul atît pentru soţia infidelă, cît şi pentru toţi ceilalţi, fie şi adversari.
Poreclele de
la Ionel Teodoreanu sînt tandre şi amuzante. În Groapa lui Eugen Barbu însă,
bandiţii se denumesc între ei fără menajamente. Un hoţ bătrîn şi molatic e
Treanţă, Sandu Mînă-Mică şi Nicu Piele întregesc haita. Şeful e numit
Starostele şi la capătul opus al ierarhiei e Paraschiv, zis pentru început
Ucenicul. Ajuns la puşcărie, Ucenicul e întrebat în derîdere cum îl cheamă.
Răspunde cu tupeu: Zexe mă cheamă şi se impune în faţa colegilor de celulă mai
experimentaţi. El visează inversarea scării în cadrul bandei şi va reuşi în
final. Alţi infractori pomeniţi în treacăt sînt Mafoame (care dă găuri la
trenuri) şi un asasin Toropeală. Porecla în renume şi-o schimbă o patroană de
cîrciumă "La Borţoasa" unde petrec tîlharii, uneori la aceeaşi masă cu poliţiştii. Un cămătar abject şi
degenerat e poreclit Bică-Jumate.
Multe porecle nu înseamnă ceva anume. În gaşca
de copii a lui Mircea Cărtărescu apar Mendebilul şi Lumpă. Dar la Adrian
Lustig, liceenii se poreclesc Chintă, Măcel sau se numerotează spre distingere:
Radu First, Radu Bis. Un ilustru spărgător căruia nu-i rezistă nicio
încuietoare, protagonist al mai multor romane de Daniel Bănulescu e supranumit
admirativ Iarba Fiarelor care se abreviază însă în IF-ul.
Nu stim daca mai exista popor care sa
foloseasca atat de mult poreclele ironice in caracterizarea personajelor, ca
popoul roman. Romanii se dovedesc in aceasta demni urmasi ai romanilor sau
inruditi sufleteste cu ei. Poreclele ironice au devenit nume de familie: Vulpe,
Lupu, Ursu, Mata, Bivol, Schiopu, Stangaciu, Surdu, Flamandu etc. Desigur,
numele acestea de familie nu si le-au dat insesi familiile in cauza, ci le-au
fost date, iar ele, pana la urma, s-au obisnuit cu aceste nume oficializate.
Membrii familiilor insisi folosesc pentru ceilalti membri ai lor diminutive
mangaietoare, care sunt apoi folosite si de prieteni. In aceasta privinta,
romanii sunt iarasi neintrecuti: Puiu, Puisor, Papusa, Sandel, Danuta etc.
Tandretea si ironia fac astfel casa buna. Grecii nu folosesc nici nume ironice,
nici diminutive. Slavii folosesc diminutivele, dar mai putin poreclele.
Grecii scot in relief, prin numele ce le dau,
insusiri pe care ar vrea sa le aiba persoanele respective: Fotin (Luminosul),
Agatia (Buna), cand nu le pun in legatura cu Dumnezeu (Teodor, Teofil), cum
faceau si evreii. Germanii urmaresc prin numele lor acelasi lucru: Hermann
(Domnul), Friederich (Domnul Pacii), Gottlieb (Iubit de Dumnezeu). Asemenea
nume serioase nu se preteaza insa la forme diminutivale. Popoarele respective
sunt inchise oarecum in solemnitate in relatiile dintre persoane.
Desigur, numele evreiesti si grecesti fie ca
pun persoanele in legatura cu Dumnezeu, fie ca scot in relief insusiri placute
lui Dumnezeu si societatii, exprima o spiritualitate (Pacea, Porumbita,
Virtuoasa - Irina, Peristeri, Aretia ctc.) si o tinta pentru aspiratiile nobile
ale omului, pe cand numele germanice scot in relief puterea, stapanirea, pacea
prin forta, domnia, bogatia (Hermann, Richard, Siegfried etc.).
Oricum ar fi,
poreclele sînt un condiment care dă gust vieţii, ca şi literaturii.
autor
prof. ZOITANU
ANCA
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu